arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۸۹۲۳
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۱۰ - ۱۳ تير ۱۳۹۵

جزئیات اجرای طرح LEZ در سه فاز اعلام شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : معاون حمل و نقل و ترافیک شهر تهران از نهایی شدن طرح LEZ خبر داد و جزئیات اجرای این طرح در سه فاز را تشریح کرد.

به گزارش ایسنا، مهندس سید جعفر تشکری هاشمی درباره آخرین وضعیت طرح LEZ با بیان اینکه جلسه شورای عالی ترافیک کشور در مورد این طرح برگزار شد و در مورد سیمفا یا همان سامانه یکپارچه مراکز معاینه فنی ایران به توافق لازم رسیدیم، گفت: مقرر شد کل دیتای خودروها بر روی این سامانه متمرکز و امکان نظارت پلیس بر معاینه فنی خودروها فراهم شود.

وی با بیان اینکه این طرح در سه مقطع اجرایی می‌شود، اظهار کرد: در مرحله اول در محدوده "طرح زوج و فرد" معاینه فنی خودروها کنترل شده و صرفا به خودروهایی که معاینه فنی داشته باشند اجازه ورود به محدوده زوج و فرد داده می‌شود.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهر تهران با بیان اینکه در فاز دوم بر روی خودروهای انژکتوری و کاربراتوری اعمال محدودیت می‌شود، گفت: در گام سوم نیز اجرای این طرح به کل سطح شهر تهران تسری می‌یابد.

وی با بیان اینکه این طرح نیمه شهریورماه آغاز می‌شود، گفت: احتمال افزایش مراجعات مردمی به مراکز معاینه فنی وجود خواهد داشت و بر همین اساس از هم اکنون  به مراکز معاینه فنی بخش نامه شده است تا نسبت به افزایش ظرفیت خود و جذب نیروی متخصص اقدام  و بتوانند حتی در صورت امکان در سه شیفت کاری نسبت به خدمت رسانی به مردم اقدام کنند.

وی با بیان اینکه به مردم توصیه می‌شود مراجعه به مراکز معاینه فنی را به شب اجرای طرح موکول نکنند، افزود: یک ماه و نیم زمان تا اجرای طرح باقی مانده و به مردم توصیه می‌شود که از این فرصت برای اخذ معاینه فنی اقدام کنند.

تشکری هاشمی با بیان اینکه برای اجرایی شدن طرح LEZ داشتن معاینه فنی یک الزام و نیاز ضروری است، ادامه داد: شورای عالی ترافیک اصل طرح را قبول کرده و پلیس نیز برای اجرای آن اعلام آمادگی کرده است.

وی در پاسخ به این سوال که در خصوص نرم افزار سیمفا در وزارت کشور ایراداتی وجود داشت، گفت: اشکالات نرم افزاری مرتفع شده و در حال حاضر هماهنگی خوبی میان دستگاه‌ها برای اجرای این طرح وجود دارد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهر تهران با بیان اینکه فاز اول این طرح در شهریور ماه اجرایی می‌شود، افزود: در شهریورماه کنترل معاینه فنی تنها در محدوده زوج و فرد اعمال می‌شود و بر روی خودروهایی که معاینه فنی نداشته و وارد محدوده زوج و فرد می‌شوند، به صورت مکانیزه اعمال قانون خواهد شد.

تشکری هاشمی در ادامه  گفت‌وگویش با ایسنا گفت: در حال حاضر اطلاعات بانک سیمفا موجود و دوربین‌های نظارتی این طرح نیز نصب شده است و اگر خودرویی معاینه فنی نداشته باشد بر روی آن اعمال قانون صورت خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه در فاز دوم اجرای طرح، این طرح به کل شهر تهران تسری می‌یابد، تصریح کرد: آلودگی هوا در پاییز و زمستان افزایش می‌یابد و شاهد پدیده وارونگی هوا هستیم و امیدواریم طرح LEZ قبل از این پدیده نهایی شود.

تشکری هاشمی با بیان اینکه در فاز سوم خودروها به سه دسته کاربراتوری، انژکتوری و هیبریدی تقسیم می‌شوند، گفت: برای خودروهای هیبریدی سیاست‌های تشویقی در نظر گرفته شده و برای سایر خودروها نیز تقسیم بندی رنگی که از ابتدا جزئیات آن بیان شده است.

وی در پاسخ به این سوال که آرم‌های طرح ترافیک چه می‌شوند تصریح کرد: آرم‌های طرح ترافیک برای تردد در محدوده طرح ترافیک الزامی است؛ اما برای تردد در محدوده زوج و فرد علاوه بر پلاک خودرو که باید منطبق بر روزهای هفته باشد، داشتن معاینه فنی نیز الزامی است و در صورت تسری طرح LEZ به کل تهران پس از آن می‌توان در خصوص ادامه دار بودن یا نبودن طرح زوج و فرد آن هم با هدف ترافیکی و نه زیست محیطی تصمیم گیری کرد و باید بگویم که همزمان با کنترل معاینه فنی طرح زوج و فرد نیز اجرایی می‌شود
نظرات بینندگان