arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۹۰۵
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۱۷ - ۱۸ خرداد ۱۳۹۰
افتتاح شتاب ‌زده پروژه قم - گرمسار ؛ 40 مجروح و 2 کشته در محور قم - گرمسار

آقای رییس! بپذیرید که باز هم زود افتتاح کردید!

در حالی که رییس جمهور در سخنان اخیر خود، با اشاره به جاده قم - گرمسار، اعلام کرد "دستاوردهای دولت قابل اندازه گیری است" و حتی منتقدان را دعوت کرد در "تور دولتمردان شرکت کنند تا ببینند دستاوردهای دولت"، منابع خبری از "افتتاح شتاب ‌زده پروژه قم - گرمسار" خبر می دهند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در حالی که رییس جمهور در سخنان اخیر خود، با اشاره به جاده قم - گرمسار، اعلام کرد "دستاوردهای دولت قابل اندازه گیری است" و حتی منتقدان را دعوت کرد در "تور دولتمردان شرکت کنند تا ببینند دستاوردهای دولت"، منابع خبری از "افتتاح شتاب ‌زده پروژه قم - گرمسار" خبر می دهند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی "انتخاب"؛ انتقاد فرمانده ناجا، فرمانده پلیس راه کشور از شتاب زدگی دولت و ناایمن بودن این محور و در ادامه "ممنوعیت تردد خودروهای مسافربری عمومیگ توسط پلیس راه، و از سویی عدم حضور آتش‌نشانی و هلال احمر در این جاده و انتشار اخباری نه چندان کم از آمار مجروحان و کشته های این جاده، تنها چیزی است که منابع رسمی از آن سخن می گویند، حال نظر و درد و دل شهروندان آن منطقه که روزانه آن مسیر را تردد می کنند، بماند برای بعد!

هر چند برخی تحلیلگران، افتتاح شتاب زده ی این پروژه را در ادامه ی افتتاح شتاب زده ی پروژه های دیگر از جمله "قطار مشهد، سد گتوند و ...." می دانند و براین باورند، دولت علاقمند است به قول آقای رییس جمهور، هر چه سریعتر دستاوردهای دولت "روی زمین قابل اندازه گیری" باشد.
البته نمی‌توان از رئیس جمهور در مورد ایمن‌نبودن این محور انتظار زیادی داشت، به خاطر اینکه احمدی‌نژاد با چرخ‌بال در مراسم افتتاح رسمی این پروژه حاضر شده بود.

به گزارش سرویس اجتماعی "انتخاب"، از سوی دیگر، "مهر" در گزارشی می نویسد: پروژه قم - گرمسار با اینکه ولی هنوز تعدادی از نهادهای خدمات‌رسان در این محور مستقر نشده‌اند و ایمنی این جاده هم مورد انتقاد است.

گرمسار، رئیس جمهور را به فلات مرکزی ایران برد تا با سفری غیررسمی و بدون حضور اعضای کابینه دولت این پروژه را مورد بهره‌برداری قرار دهد.
این مسیر باعث کاهش 100 کیلومتری مسیر قم به شهرهای شمال شرقی نسبت به مسیر موازی این محور می‌شود.

افتتاح شتاب‌زده این پروژه نگرانی‌های زیادی برای مردم و برخی مسئولان به خصوص در مورد ایمن بودن آن ایجاد کرده و تعدادی از مسئولان کشور در این موضوع به شدت انتقاد کردند.

طول این راه 150 کیلومتر است که با اعتباری بالغ بر 80 میلیارد تومان احداث شده است.

اولین اظهار نظر در مورد ایمنی پروژه قم - گرمسار پس از افتتاح رسمی آن، از سوی فرمانده ناجا مطرح شده و این مقام مسئول در عین حال که به مزیت احداث این جاده اشاره می‌کند، ولی انتقاد شدیدی از افتتاح شتاب‌زده این پروژه دارد.

انتقاد فرمانده ناجا از افتتاح شتاب‌زده محور قم - گرمسار

سردار اسماعیل احمدی‌مقدم در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران در مورد وضعیت ایمنی محور گرمسار- قم اظهار داشت: این محور در فروردین ماه مورد استفاده قرار گرفته و پلیس‌راه به صورت موقت در آن مستقر شد.

وی ادامه داد: افتتاح‌های شتاب‌زده قبل از آنکه اقدامات اولیه در راه‌ها صورت گیرد مطلوب نیست. به طور مثال نخستین کاری که باید در این محور انجام می‌شد ساخت پاسگاه پلیس‌راه است و در شان نیروی انتظامی نیست که در قلب کویر در یک چادر مستقر شود.

فرمانده ناجا خط‌ کشی، نصب گاردیل، اصلاح شانه‌ها و... را از جمله موضوعاتی عنوان کرد که باید در افتتاح راه‌ها مدنظر قرار گیرد و افزود: پلیس به دنبال بهانه‌جویی نیست و البته محور گرمسار- قم هم مسیر بسیار خوبی است که راه را کوتاه کرده و ترافیک را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

محور قم - گرمسار ایمن نیست

این انتقاد فرمانده ناجا در حالی است که فرمانده پلیس راه کشور اسفندماه سال 89 نسبت به ناایمن بودن محور قم ـ گرمسار هشدار داده بود.

سرهنگ مهماندار گفت: وزارت راه بدون هماهنگی پلیس نسبت به گشایش این محور اقدام کرده است.

وی که از ناایمن بودن این محور انتقاد کرده بود، اظهار داشت: در این خصوص نامه‌ای برای رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور ارسال و درخواست کردیم که گشایش این مسیر حتما پس از بررسی کارشناسان راهداری و پلیس‌راه صورت گیرد ولی متاسفانه مسئولان وزارت راه نسبت به گشایش این محور اقدام ‌کرده‌اند.

به نظر فرمانده پلیس راه کشور، محور قم ـ گرمسار محوری دو طرفه با عرض کم و پیچ‌های غیرفنی است که موجب خروج خودروها از جاده می‌شود و ارتفاع زیاد شانه خاکی مسیر باعث واژگونی خودرو در صورت انحراف احتمالی از مسیر خواهد شد.

وی ادامه داد: از نظر پلیس‌راه کشور این محور به هیچ عنوان شرایط ایمنی تردد را ندارد، از این رو در صورتی که این محور توسط مسئولان مربوطه بسته و اشکالات و نقص‌های ایمنی آن مرتفع نشود، پلیس راه کشور نسبت به انسداد این محور در راستای جلوگیری از تصادفات احتمالی و حفظ جان مسافران اقدام خواهد کرد.

ممنوعیت تردد خودروهای مسافربری عمومی

طولی نکشید که حدود یک هفته پس از افتتاح این پروژه، رئیس پلیس راه استان سمنان با در نظر گرفتن دغدغه مسئولان ارشد خود، تردد خودروهای مسافربری عمومی در محور گرمسار - قم را ممنوع اعلام کرد.

سخنان سرهنگ علیرضا رضوی خبیر نگرانی‌هایی را ایجاد کرد.

وی گفت: تا فراهم شدن شرایط مناسب برای تردد خودروهای عمومی، عبور و مرور خودروهای مسافربری عمومی اعم از اتوبوس، مینی بوس و سواری در این محور ممنوع است.

از اظهارات مسئولان ناجا این گونه به نظر می‌رسد که نامساعد بودن وضعیت ایمنی محور قم – گرمسار منجر به این تصمیم پلیس شده است اما این سئوال به مسئولان وارد است که اگر این محور برای عبور وسایل نقلیه عمومی حتی سواری‌ها ایمن نیست، پس چرا اجازه تردد وسایل نقلیه شخصی در آن داده شده است؟ چرا دلیل اصلی ممانعت از تردد وسایل نقلیه عمومی برای دارندگان وسایل نقلیه شخصی اطلا‌ع‌رسانی نمی‌شود که آنها هم متوجه خطرات احتمالی شوند.

اگر قرار باشد تردد وسایل نقلیه عمومی از محور گرمسار - قم ممنوع باشد، مسلما این محور محلی برای جولان خودروهای سنگین باری خواهد بود. از طرفی دیگر عرض کم این جاده، کشش حجم زیاد تردد خودروهای سنگین را ندارد و چه بسا مشکلات عدیده‌ای برای رانندگان به وجود آید.

خدمات رسانی به سوانح احتمالی در محور قم – گرمسار یکی از مشکلات جدی این محور است؛ به ویژه آنکه این مسئله با حوادث اخیر سلفچگان از حساسیت بیشتری برخوردار است.

آتش‌نشانی و هلال احمر جامانده‌اند!

خدمات‌رسانی دستگاه‌های امدادی قم در هفته‌های اخیر با اما و اگرهای زیادی همراه بود که آتش‌سوزی اتوبوس حامل زائران سوریه و کشته شدن اعضای یک خانواده در جریان تصادف در محور سلفچگان نمونه بارز آن بوده است.

هر چند که به نظر می‌رسید این حوادث تلنگری برای مسئولان استان باشد، تا حداقل به فکر بررسی وضعیت خدمات رسانی در محورهای مواصلاتی قم و تامین امکانات مورد نیاز باشند ولی بیم آن می‌رود که سهل انگاری در استقرار این نهادها در محور قم - گرمسار عواقب خسارت‌باری را متوجه مردم و مسئولان کند.

در همین رابطه مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان قم با تائید ضمنی از عدم استقرار هلال احمر در این محور‏، اظهار داشت: در بازدیدی که از این محور داشتیم قرار شد هلال احمر در یک کانکس مستقر شود و در حال تهیه مقدمات این استقرار هستیم.

خلیل‌الله سائلی از ایجاد پایگاه امداد و نجات در محور قم – گرمسار در آینده خبر داد و اضافه کرد: با اینکه هلال احمر در این محور استقرار دائم ندارد ولی در مواقع لزوم اقدام به خدمات رسانی می‌کند.

در حال حاضر تنها دو پایگاه امداد و نجات بین شهری ثابت (جاده‌ای) در استان قم وجود دارد که فاصله زیاد بین این دو پایگاه، امکان پاسخگویی به‌موقع و صریح به نیازهای حادثه‌دیدگان سوانح رانندگی را از جمعیت هلال احمر قم سلب می‌کند.

در بخش اطفاء حریق جاده‌ای هم این مسئله مورد مناقشه است که بالاخره چه کسی باید پاسخگوی آن باشد.

در آئین نامه مدیریت ایمنی حمل و نقل و سوانح رانندگی، امداد و نجات و اطفاء حریق در راه‌های برون شهری بر عهده جمعیت هلال احمر گذاشته شد، ولی در بند 2 تبصره 2 ماده 14 اشاره شده که تقویت ناوگان و تجهیزات اطفاء حریق بر عهده مسئولان استان است.

به اعتقاد مسئولان جمعیت هلال احمر، این جمعیت در وضعیت فعلی قادر به پاسخگویی حریق جاده‌ای نیست.
 

صرف‌نظر از آنچه که در آئین‌نامه ابلاغی و در محافل مدیران نهادهای خدمات رسان مورد بحث است، این مسئله قابل تأمل است که در حال حاضر هیچ نهادی برای اطفای حریق جاده قم – گرمسار در این محور مستقر نیست.

40 مجروح و 2 کشته در محور قم - گرمسار

با اینکه پروژه قم - گرمسار در روز 5 خردادماه مورد بهره‌برداری رسمی قرار گرفت، اما استاندار قم در دومین روز تعطیلات نوروزی امسال پایگاه اور‍ژانس 115 این محور را افتتاح کرده بود.

به گفته معاون اجرایی مرکز اورژانس قم، تا پیش از افتتاح این پایگاه 33 مورد تصادف در محور قم به گرمسار به وقوع پیوست که در این سوانح 31 نفر مجروح و 2 نفر کشته شدند.

مهدی فراهانی گفت: تمامی مجروحان این سوانح به مراکز درمانی منتقل شدند.

 

به نظر می‌رسد که بالابودن آمار تصادف در محور قم - گرمسار، مسئولان مرکز اورژانس را مجبور به ایجاد پایگاه اورژانس در این محور کرده است، به خاطر اینکه اگر قرار باشد اورژانس از شهر قم به این محور اعزام شود زمان زیادی را از دست می‌دهد.
فراهانی در مورد تعداد تصادفات پس از افتتاح پایگاه اورژانس در این محور گفت: از آن زمان تاکنون 8 مورد تصادف در محور قم - سلفچگان رخ داد و در اثر آن 9 نفر مجروح شدند که 8 نفر از آنها به مراکز درمانی منتقل شدند و یک نفر دیگر نیز به صورت سراپایی مداوا شد.

پایگاه اورژانس 115 محور قم - گرمسار در کیلومتر 15 این محور ایجاد شده است اما نحوه استقرار این پایگاه به گونه‌ای است که در هر شیفیت کاری، دو نیروی تحصیلکرده دانشگاهی در یک کانکس با کمترین امکانات و در شرایط نامناسبی بسر می‌برند.
پرداخت عوارض 600 تومانی برای طی کردن تنها دو کیلومتر از اتوبان امیرکبیر یکی دیگر از مشکلات مسیر امروزی این پروژه است.

پرداخت عوارضی برای عبور از اتوبان امیرکبیر!

رانندگانی که از جاده گرمسار به سمت قم حرکت می‌کنند به دلیل عدم تعیین ورودی و خروجی مناسب از سمت قم، به ناچار وارد اتوبان امیرکبیر می‌شوند.

اتوبان امیرکبیر برای تسهیل در هدایت وسایل نقلیه از محورهای قم به کاشان احداث شده است اما مسافران جاده قم - گرمسار باید حدود دو کیلومتر از این مسیر را طی کنند و پس از پرداخت عوارضی وارد قم شوند.

این مشکل در بعضی از اوقات منجر به بروز مشکلاتی بین رانندگان و پرسنل عوارضی می‌شود.

این در حالی است که داریوش نظری مدیرکل راه و ترابری استان قم از جابجایی محل عوارضی قم - کاشان خبر داد و گفت: جابجایی عوارضی مورد تصویب قرار گرفت و اعتباری برای ساخت عوارضی جدید اختصاص یافته است.

اطلاع‌رسانی ضعیف

با اینکه افتتاح پروژه برای شهروندان قمی مزایای زیادی دارد ولی افراد معدودی هستند که از ورودی آن مطلع‌اند.

در همین رابطه یکی از شهروندان قمی گفت: چندی پیش از محور قم – گرمسار به مشهد سفر کردم. به خاطر اینکه از ورودی این جاده اطلاعی نداشتم از چند نفر سئوال کردم. اولش فکر کردم که فقط خودم از ورودی این جاده بی‌اطلاع هستم اما از بین 7 راننده‌ای که از آنها پرسیده بودم فقط دو نفر توانست مرا راهنمایی کند. بقیه راننده‌ها یا مطلع نبودند و یا آدرس اشتباهی می‌دادند.

جاده قم - گرمسار بیش از دو ساعت مسیر قم به شهرهای شمال شرقی را کاهش می‌دهد و می‌تواند به یکی از جاده‌های استراتژیک مواصلاتی قم تبدیل شود، اما دوبانده بودن این محور و ظرفیت محدود تردد وسایل نقلیه سیمای مخاطره‌آمیزی را برای آینده ترسیم می‌کند.

برخی کارشناسان بر این باورند که این جاده فقط در افق امروز ایجاد شده است و آینده برای آن متصور نیست اما مسئولان استان قم وعده دادند که محور قم - گرمسار در آینده تعریض می‌‌شود.

 

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۴
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۴۱ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۸
25
5
این همه تصادف همش تقصیر احمدی نژاده!قربون مظلومیتت محمود جون
ناشناس
|
UNITED KINGDOM
|
۲۰:۳۱ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۸
1
18
چطور میشه جاده‌ای رو افتتاح کرد که خط کشی هم نداره؟
ناشناس
|
UNITED KINGDOM
|
۲۰:۳۳ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۸
2
20
شما قربونش برو، اما اگه بچه شما بی‌تربیت باشه. قطعاً تقصیر مرد همسایه نیست، نشون دهنده کوتاهی شما در تربیت فرزند گرامیه. هر کاری راه و رسمی داره و مسئولیتی، لطفاً با مظلوم نمایی سعی در درست کردن مسائل نداشته باشید
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۰۰ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۹
0
3
جاده بدون خط كشي تو ايران سابقه بسيار طولاني دارد/قابل توجه دوستان در منطقه ييلاقي چهاردانگه در مسير تلمادره به چشمه آب معدني سورت براي آسفالت جاده 12 كيلومتري 5 بار وسايل ودستگاه آسفالت را در طي 5 سال به منطقه مي آرودند وپس از 5 سال آسفالت نامناسب جاده خط كشي نيست با توجه به مسافر خيز بودن منطقه به خاطر چشمه آب معني سورت ومه گير بودن منطقه احتمال بروز تصادف زياد است متاسفانه آقاي اسد كه به فكر نيست وتنها فكر وذكرش چند بانده كردن منطقه خودش هست كه ظاهر نياز به هزينه اين چنيني در اين منطقه نيسيت
نظرات بینندگان