arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۹۱۴۹
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۰ - ۱۴ تير ۱۳۹۵

بازدید دادستان تهران از اوین/ارائه مرخصی به 1400 زندانی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دادستان عمومی و انقلاب تهران از تجربه موفق بازدید از زندان‌های تهران در ایام ماه مبارک رمضان توسط قضات دادستانی یاد کرد و با اشاره به بازدید خود در روز گذشته از بند 209 زندان اوین،‌ از اطاله دادرسی در روند رسیدگی به پرونده‌های متهمان زندانی، به عنوان نقیصه‌ای عمده یاد کرد.

به گزارش انتخاب، جعفری دولت‌آبادی با ارائه توضیحاتی در خصوص دیدار هفته‌ گذشته‌ مسئولان عالی قضایی با مقام معظم رهبری در خصوص دو محور مهم مورد تاکید ایشان توضیحاتی ارائه کرد و گفت: پس از گزارش ریاست قوه قضاییه در خصوص وضعیت زندان‌ها و اقدامات صورت گرفته در این زمینه، مقام معظم رهبری بر ضرورت و کنترل ورودی به زندان‌ها و کاهش مجازات حبس و نظارت بر این امر از یک سو و نظارت بر اجرای کامل مجازات‌ها از سوی دیگر تاکید کردند و به اعمال مساعدت به محکومان مالی به ویژه با مبالغ اندک، توصیه کردند.
 
تشدید نظارت‌ها
 
دادستان عمومی تهران محور مهم دیگر فرمایشات مقام معظم رهبری را ضرورت برخورد قاطع با قضات ناسالم دانستند.
 
دولت‌آبادی در توضیح اظهار کرد: هر چند این افراد، تعداد اندکی از آمار قضات سراسر کشور را به خود اختصاص داده،‌ اما قوه قضاییه عزمی جدی در برخورد با چنین قضاتی دارد.
 
وی در ادامه بر ضرورت نظارت بیشتر سرپرستان نواحی دادسرای تهران بر اقدامات و عملکرد قضات ناحیه تحت تصدی، تاکید کرد.
 
اعطای مرخصی به 1400 زندانی
 
جعفری دولت‌آبادی در ادامه از اعطای مرخصی به 1400 نفر از محکومان زندان‌های تهران در ایام ماه مبارک رمضان و رفع مشکل مرخصی پایان حبس زندانیان در نتیجه صدور بخشنامه‌ ریاست قوه قضاییه در این خصوص خبر داد.
 
ضرورت اجرای طرح جمع‌آوری معتادان متجاهر
 
دادستان عمومی و انقلاب تهران همچنین از وصول گزارشاتی دایر بر بازگشت معتادان متجاهر به خیابان‌ها به ویژه در مناطق جنوب شهر تهران خبر داد و معرفی اعتیاد به عنوان آسیب اول کشور، بر ضرورت تداوم طرح جمع‌آوری این گونه معتادان تاکید کرد و افزود: اعتیاد نوعی آسیب اجتماعی محسوب شده و هم بستر ارتکاب برخی جرایم را هموار می‌سازد؛ لذا دادستانی تهران با تشکیل جلسات مشترک و همکاری سازمان‌های مرتبط این موضوع را پیگیری خواهد کرد.
 
درخواست دادستان تهران از مدیران شهری
 
حادثه شهران و تشکیل پرونده در دادسرای جنایی موضوع دیگر مورد بحث دادستان تهران بود. جعفری دولت‌آبادی ضمن درخواست از مدیران شهری در مورد شناسایی نقاط مشابه در سطح شهر تهران گفت: مدیران شهری و دستگاه‌های مرتبط در سطح شهر تهران باید قبل از وقوع حوادثی مانند حادثه شهران به سراغ این گونه نقاط بروند و نسبت به پیشگیری از وقوع حادثه در آن‌ها اقدام کنند.
 
وی افزود: در جایی که هزاران تن خاک جا به جا شده است همه دستگاه‌ها از جمله سازمان آب، اداره برق و گاز و مخابرات و شهرداری مکلف به پیگیری هستند تا اتفاق ناگواری مانند حادثه شهران پیش نیاید. تصور کنید اگر این حادثه در یک منطقه پر رفت و آمد و یا در ساعات پر تردد اتفاق می‌افتاد، در نتیجه تلفات انسانی افزایش می‌یافت و خسارت زیادی را به دنبال داشت؛ لذا مدیران شهری مکلف به شناسایی نقاط حادثه خیز تهران هستند و باید برای جلوگیری از چنین حوادثی برنامه‌ریزی و پیشگیری کنند. شهروندان تهرانی نباید دغدغه بروز حادثه در نقاط مختلف شهر را داشته باشند و دادستانی تهران آمادگی دارد در این موارد به دستگاه‌های مرتبط کمک کند. دادستان تهران اعلام کرد پرونده حادثه تهران در مرحله کارشناسی است.
 
دادستان عمومی تهران همچنین از تجربه موفق بازدید از زندان‌های تهران در ایام ماه مبارک رمضان توسط قضات دادستانی یاد کرد و با اشاره به بازدید خود در روز یکشنبه (13 /4/ 95) از بند 209 زندان اوین،‌ از اطاله دادرسی در روند رسیدگی به پرونده‌های متهمان زندانی،‌ از آن به عنوان نقیصه‌ای عمده یاد کرد که می‌بایست در راستای رفع و یا کاهش آن تدابیری جدی اتخاذ شود.
 
جعفری دولت‌آبادی ضمن تاکید بر تداوم بازدیدهای هفتگی قضات ناظر از زندان‌های تهران، بازدید مستمر و روزانه از بندهای زندان را تکلیف ‌قضات ناظر بر زندان‌ها دانست.
 
دادستان عمومی تهران همچنین بر ضرورت مساعدت در اعطای مرخصی به زندانیان به‌ویژه محکومان مالی صرف تاکید و خاطرنشان کرد: ما باید وضعیت زندانیان بلاتکلیف را به‌طور جدی پیگیری کنیم.
 
در ادامه جلسه آقای ابوالحسنی سرپرست ناحیه 34 دادسرای تهران، با ذکر توضیحات و ارائه آماری در خصوص متهمان تحت قرار نواحی مختلف دادسرا، به تفاوت‌های موجود در آمار سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی و آمار سامانه‌ مدیریت پرونده‌های قضایی (سمپ) و چرایی این امر پرداخت و سپس قضات ناظر بر زندان نواحی مختلف دادسرا به تفکیک گزارشی از اقدامات و بازدیدهای صورت گرفته از زندان، ارائه کردند.
 
جعفری دولت‌آبادی در پایان ضمن جمع‌بندی مطالب بر ضرورت دیدار حضوری قضات ناظر با زندانیان تاکید کرد و افزود: این امر هر چند ممکن است به آزادی آنان نینجامد، اما آثار مثبت و آرامش روحی و روانی را برای زندانیان در پی دارد.
 
دادستان عمومی تهران همچنین نظارت سرپرستان نواحی بر قرارهای تأمین کیفری منجر به بازداشت را امری ضروری دانسته و ادغام محکومیت‌ها را تکلیف سرپرستان دادسرا و قضات اجرای احکام دانست و آن را عامل مؤثری در آزادی زندانیان و یا تجمیع محکومیت زندانیان خواند.
 
جعفری دولت‌آبادی همچنین یکی از مشکلات را صدور قرارهای عدم صلاحیت و ارسال پرونده‌های زندانیان به دیگر حوزه‌های قضایی و در مقابل، حضور زندانی در تهران دانست و همچنین وجود اختلاف در آمار زندانیان را معضلی قدیمی معرفی کرد که رفع آن مستلزم برخی اصلاحات ساختاری در زندان‌ها و همچنین نظارت سرپرستان نواحی بر زندانیان و حضور مستمر و هفتگی آنان در زندان‌ها است.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان