arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۹۱۸
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۱۸ - ۱۸ خرداد ۱۳۹۰

حمایت روسیه و تركیه از دولت سوریه/ تکذیب استعفای سفیر سوریه

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سفیر سوریه در فرانسه گزارش‌های برخی شبكه‌های ماهواره‌ای عربی و غربی در مورد استعفایش را تكذیب كرد.

به گزارش ایسنا، خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) گزارش داد: در حالی كه برخی شبكه‌های عربی و غربی از جمله شبكه فرانس 24 اعلام كرده بودند كه لمیاء شكور، سفیر سوریه در فرانسه در اعتراض به خشونت‌های اخیر در این كشور استعفا كرده است وی با رد این خبر اعلام كرد كه از شبكه‌ی فرانس 24 شكایت خواهد كرد.

وی با اعلام حمایت از بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه تاكید كرد كه هدف شبكه‌های عربی و غربی خراب كردن چهره‌ی سوریه و نظام حاكم این كشور در محافل بین‌المللی است.

از سوی دیگر سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در كنفرانس خبری در اسلو بار دیگر بر موضع این كشور مبنی بر حمایت از نظام حاكم سوریه تاكید كرد و گفت: روسیه با مطرح شدن مساله‌ی سوریه در شورای امنیت مخالف است چرا كه باید براساس راه‌حل‌های دیپلماتیك و مسالمت آمیز مساله كنونی كشور را حل و فصل كرد.

لاوروف از جامعه بین‌المللی خواست كه خود را كنترل كنند و موضع میانه‌ای درباره‌ی حوادث اخیر در كشورهای خاورمیانه اتخاذ كند.

وزیر امور خارجه روسیه افزود: جامعه بین‌المللی باید موضع استراتژی در قبال حوادث اخیر خاورمیانه و شمال آفریقا اتخاذ كند و ما با مطرح كردن مساله هر كدام از این كشورها در شورای امنیت مخالف هستیم.

از سوی دیگر، وزیر امور خارجه اكراین در دیدار با عبدالفتاح عموره، معاون وزیر امور خارجه سوریه در كییف با هرگونه دخالت خارجی در امور داخلی سوریه مخالفت كرد و بر افزایش روابط میان دو كشور تاكید كرد.

وزیر امور خارجه اكراین با حمایت از اصلاحات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی كه بشار اسد اعلام كرده اظهار كرد: مسئولان سوری تمایل واقعی جهت برگزاری گفت‌وگو میان همه‌ی اقشار جامعه این كشور دارند و بر اجرای اصلاحات در این كشور تاكید دارند.

روزنامه‌ی اماراتی الاتحاد نیز اعلام كرد كه احمد داوود اوغلو، وزیر امور خارجه تركیه بر این مساله تاكید كرده كه تركیه نظام حاكم سوریه را مشروع می‌داند و قصد ندارد با گروه‌های مخالف سوری ارتباط برقرار كند.

داوود اوغلو اظهار كرد: ما تحولات سوریه را با دقت دنبال می‌كنیم چرا كه این كشور یكی از كشورهای مهم منطقه و یكی از مهمترین كشورهای همسایه ما به شمار می‌آید و ما با این كشور روابطی گسترده و تاریخی داریم.

وزیر امور خارجه تركیه با تاكید بر اینكه ملت سوریه باید از راه‌های مسالمت آمیز خواسته‌های خود را بیان كند اظهار كرد: ما بر اهمیت آشتی و ثبات در سوریه تاكید داریم چرا كه این كشور همسایه ماست و ما همچنین از خواسته‌های مشروع ملت برای اجرای اصلاحات و گسترش هر چه بیشتر دموكراسی حمایت می‌كنیم.

وی با تاكید بر اینكه تغییرات دموكراسی واقعی در سوریه دیر یا زود به وقوع خواهد پیوست تصریح كرد: باید از خشونت و به كارگیری زور جلوگیری كرد.

از سوی دیگر ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه انگلیس طی سخنانی در برابر پارلمان این كشور اظهار كرد: اسد در حال از دست دادن مشروعیت است و وی باید اصلاحات انجام دهد و یا از قدرت كناره گیری كند. انگلیس با همپیمانان خود در اتحادیه اروپا مساله‌ی اجرای تحریم‌های بیشتر علیه دولت سوریه در صورت ادامه خشونت در این كشور را بررسی می‌كند.

وزیر امور خارجه‌ی انگلیس افزود: ما دنبال جمع آوری تایید كشورهای عضو سازمان ملل برای تصویب قطعنامه‌ای در شورای امنیت جهت محكومیت خشونت‌ها در سوریه هستیم. ما تلاش می‌كنیم كشورهای دیگر را قانع كنیم كه شورای امنیت مسئولیت اظهارنظر به صورت علنی را دارد. همچنین اگر خشونت در سوریه ادامه یابد تحریم‌ها نیز افزایش خواهد یافت و تعداد بیشتری از مسئولان خشونت و درگیری‌ها در این كشور و سازمان‌های بازرگانی سوری نیز شامل آن خواهند شد.

وی با ادعای اینكه نیروهای سوری از سلاح گرم در برابر معترضان استفاده می‌كنند و مسئولان این كشور مانع تلاش‌های سازمان ملل برای رساندن كمك‌های بشر دوستانه به اهالی این كشور هستند تصریح كرد: برخی كشورهای عربی همچنان اسد را به اجرای اصلاحات تشویق می‌كنند اما به احتمال زیاد وقت آن گذشته است.

آلن ژوپه، وزیر امور خارجه فرانسه نیز طی سخنانی در پژوهشكده بروكینگز آمریكا به مذاكرات اخیر خود با هیلاری كلینتون، وزیر امور خارجه این كشور اشاره كرد و گفت: ما همه بر این باوریم كه وقت آن رسیده تا پیش نویس قطعنامه‌ای برای محكوم كردن خشونت‌های سوریه به شورای امنیت ارائه دهیم.

وی با اشاره به احتمال وتوی این قطعنامه‌ توسط روسیه اظهار كرد: احتمال دارد 11 كشور با این قطعنامه موافقت كنند. ما می‌دانیم كه به احتمال زیاد روسیه حق وتو را درباره این قطعنامه اجرا خواهد كرد و در صورتی كه روسها این اقدام را انجام دهند مسئولیت دیگر بر عهده آنهاست اما احتمال دارد هنگامی كه بفهمند كه 11 كشور با این قطعنامه موافقند نظر خود را تغییر دهند. این اقدام ما یك ریسك است اما ما برای این كار آماده‌ایم.

وزیر امور خارجه فرانسه افزود: رئیس جمهوری سوریه مشروعیت خود برای ادامه حكمرانی را از دست داده و وقت آن رسیده كه شورای امنیت دیدگاه‌های خود را اعلام كنند. موضع ما روشن است.

ژوپه اظهار كرد: پیشنهادهای اولیه‌ی اسد برای اجرای اصلاحات كشورهای غربی را تشویق كرد كه انتقادهای خود نسبت به وی را متوقف كنند اما روشن است كه دولت سوریه هرگز راه تغییر را دنبال نخواهد كرد.

این در حالی است كه برخی مسئولان ودیپلمات‌های فرانسوی اعلام كردند كه این كشور در حال حاضر به دنبال صدور قطعنامه شورای امنیت جهت محكومیت سوریه است.

یك منبع دیپلماتیك فرانسوی اظهار كرد: فرانسه امیدوار است كه طی چند روز آینده به این مهم دست یابد.

در بیانیه‌ای كه در شبكه‌ی اجتماعی فیس بوك منتشر شد و تعدادی كه خود را اهالی جسر الشغور معرفی كردند آن را امضا كردند نیز آمده است كه كشته شدن برخی نیروها در این منطقه به دلیل شكاف میان ارتش این كشور بوده است.

شبكه تلویزیونی العربیه نیز اعلام كرد كه دسته‌های نظامی تیپ چهارم ارتش سوریه به منطقه جسر الشغور اعزام شدند.

نظرات بینندگان