arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۹۷۶۰
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۱۹ - ۱۸ تير ۱۳۹۵

آتش سوزی در پتروشیمی بوعلی سینا بالاخره مهار شد

بالاخره پس از سه روز تلاش پرسنل آتش نشانی، پتروشیمی و ستاد بحران مناطق نفت خیز جنوب، آتش مخزن پتروشیمی بوعلی خاموش شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
فوری//آتش سوزی پتروشیمی بوعلی سینا بالاخره مهار شد

آتش سوزی پتروشیمی بوعلی سینا بالاخره به طور کامل مهار شد.

به گزارش «انتخاب»، بالاخره پس از سه روز تلاش پرسنل آتش نشانی، پتروشیمی و ستاد بحران مناطق نفت خیز جنوب، آتش مخزن پتروشیمی بوعلی خاموش شد.

آنچه در ادامه می آید، گزارش هایی است که امروز در رابطه با آتش سوزی پتروشیمی منتشر شد:

 چند ساعت پس از انتشار خبر و تصاویر آتش سوزی در یکی از برج های پتروشیمی ماهشهر در فضای مجازی، هشتگی به نام #ایران_تحترق براه افتاد که به پوشش اخبار لحظه به لحظه این اتفاق می پرداخت.

کمی جستجو کافی بود تا مشخص شود این اقدام غیراخلاقی آن هم در روز عید سعید فطر که قاعدتا باید مناسبتی برای نزدیک شدن مسلمانان جهان به یکدیگر باشد، کار گروهی در عربستان است.

بخش فارسی شبکه العربیه نیز که وابسته به عربستان سعودی است در خبری که درباره این آتش سوزی منتشر کرد، " از احتمال خرابکارانه بودن این اتفاق سخن گفت"!

چنین ادعایی البته پیش از این هم به صورت روشن تر از سوی یک شبكه نزدیک به تندورهای وهابی مطرح شده بود تا آنجا که بنا بر ادعای این شبکه «گردان هاي عقاب هاي احواز مسئوليت حادثه را به عهده گرفتند»!

روزنامه الحيات نوشت:  گارد ملی عربستان  ضمن آماده باش، رصدخانه ای را تدارک دیده است تا در صورت مشاهده هر گونه موارد مشکوک به آلودگی وارد عمل شود.

آخرین اقدامات برای اطفا حریق پتروشیمی بوعلی

نماینده مردم اهواز ضمن تشریح اقدامات انجام شده برای مهار آتش در پتروشیمی ماهشهر گفت: اقدامات لازم برای اطفای حریق در حال انجام است و امیدواریم تا ساعات پایانی امشب و نهایتا صبح فردا این حادثه به خوبی کنترل و مهار شود

علی ساری با اشاره به بازدیدی که از حادثه رخ داده در پتروشیمی بوعلی سینای ماهشهر با حضور زنگنه وزیر نفت انجام شده گفت: به نظر می رسد در پی این حادثه بیشتر از آن‌که به دنبال ریشه‌یابی علت آن باشیم باید به دنبال جمع کردن حادثه باشیم و مهم‌ترین اقدام نیز جمع کردن حادثه است.

وی افزود: البته عللی که ارائه می‌شود و یا جسته و گریخته اظهار نظر می کنند در حال حاضر قابل قبول نیست یا نمی‌دانند یا اینکه تلاش می‌کنند اطلاعات را با دقت بیرون دهند.

نماینده مردم اهواز در مجلس با بیان اینکه در حال حاضر این حادثه به طور کامل جمع نشده است گفت: آتش‌سوزی فعلا ادامه دارد، آن هم در بلندترین برج پتروشیمی که حتی نصب آن هزینه زیادی را برای کشور داشته است.

آخرین اقدامات برای اطفا حریق پتروشیمی بوعلی/  عملیات ضربتی مهار آتش در پتروشیمی بوعلی سینا موفق نبود

وی در ادامه با اشاره به اینکه روز گذشته ساعت 7 صبح تقریبا آتش مهار شده بود گفت: این در حالی است که این ساعت، ساعت جابجایی شیفت‌ها است و مدیریت کردن تغییر شیفت‌ها نیز قطعا مساله مهمی است.

ساری افزود: در واقع علی رغم آنچه که گفته شد آتش مهار شده اما به فاصله یک یا دو ساعت مخزن کناری آن که حاوی نفتا بود شعله‌ور شد و آتش از سر گرفته شد.

نماینده مردم اهواز در مجلس با بیان اینکه مخازن موجود در پتروشیمی همه به طور کامل ذخیره‌سازی شده بودند اظهار کرد: با این شرایط آتش‌سوزی در بدترین زمان ممکن اتفاق افتاده است که تمامی مخازن موجود ذخیره‌سازی شده‌اند.

وی ادامه داد:‌ مخازن نفتا که در حال حاضر شعله‌ور است دارای ظرفیت بالایی است که به سرعت هم قابل تخلیه نیست اما در حال حاضر با ظرفیت 400 تن در ساعت از یک طرف در حال تخلیه هستند و از طرف دیگر نیز بخش دیگر این مخزن در حال احتراق است.

نماینده مردم اهواز تصریح کرد:‌بنابراین مجموعه اقدامات خنک کردن از طریق ظرفیت های موجود در حال انجام است و آب هم از طریق مجموعه پتروشیمی فجر تامین می‌شود و کنترل آتش به شکل خنک‌سازی نیز از طریق لاین‌ها در حال انجام است و خوشبختانه طی روز گذشته و امروز وضعیت جهت باد به سمتی بوده که آتش را به سمت سایر مخازن هدایت نمی‌کرد زیرا مخازن کناری نفتا شامل مخازن کروی است که دارای گاز می‌باشد و اگر خدای نکرده به این سمت هدایت می‌شد قطعا انفجار رخ می‌داد.

ساری با تاکید بر اینکه ستاد بحران تشکیل شده و در منطقه مستقر هستند اظهار کرد: هلی کوپتر و یا هواپیمای پهن‌پیکر هم به منطقه اعزام شده اما در مورد هواپیما به دلایل فنی فرودگاه ماهشهر در حال حاضر در فرودگاه اهواز مستقر هستند اما به هر حال عملیات اطفای حریق در حال انجام است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر امنیت برقرار است و مردم هم نباید نگران باشند گفت: نمی‌توان گفت حادثه به دلیل ناکارآمدی مجموعه پتروشیمی است زیرا افراد دست اندرکار در این مجموعه به خوبی کار خود را می‌دانند و انجام می‌دهند و ما به مردم اطمینان می‌دهیم که شرایط تحت کنترل است و انتظار می رود تا ساعات پایانی امشب و نهایتا صبح فردا آتش مهار شود.

 عملیات ضربتی مهار آتش در پتروشیمی بوعلی سینا موفق نبود

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان گفت: عملیات ضربتی مهار آتش در پتروشیمی بوعلی سینا به دلیل گرمای زیاد هوا موفق نبود و آتش سوزی در مخزن C ٢٠٠١ ادامه دارد

هاشم بالدی اظهار کرد: وضعیت آتش سوزی در پتروشیمی بوعلی سینا هم‌چنان مانند حالت امروز صبح و ظهر است و آتش تنها در حدود بسیار کمی فروکش کرده است، ولی خاموش نشده است.

وی افزود: آتش سوزی روز چهارشنبه در دو مخزن و تاور پتروشیمی بوعلی سینا رخ داد که در عملیات اطفا، ساعت 7:30 صبح پنج‌شنبه آتش خاموش شد، ولی به دلیل دمای زیاد هوا و تابش آفتاب و حرارت بالای منطقه، ظهر روز گذشته یکی از مخزن‌ها دوباره شعله‌ور شد و هم‌چنان شعله‌ور است.

بالدی ادامه داد: عملیات تخلیه نفتا از زیر مخزن در دستور کار قرار دارد و در حال انجام است، و از بالای مخزن نیز مواد در حال سوختن است که این روند موجب کاهش مواد سوختنی درون مخزن می‌شود و پیش‌بینی می‌شود که تا ساعات آینده آتش مهار و خاموش شود.

وی گفت: طرح ضربتی خاموش کردن و مهار آتش امروز از حدود ساعت 14:30 آغاز شد و عملیات به صورت زمینی و هوایی انجام شد ولی متاسفانه به دلیل شدت آتش سوزی، آتش مهار نشد.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان اظهار کرد: نمی‌توان در مورد زمان مهار آتش اظهار نظر کرد.

وی افزود: رییس سازمان مدیریت بحران کشور و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیز امروز در ماهشهر حضور یافته و از محل حادثه بازدید کرده‌اند.

بالدی با اشاره به تصاویر منتشر شده در شبکه‌های مجازی مبنی بر خاموش شدن آتش مخزن در پتروشیمی بوعلی سینا گفت: این تصاویر مربوط به روز گذشته است و امروز آتش سوزی هم‌چنان ادامه دارد.

 بخشی از مخزن در حال سوخت پتروشیمی ماهشهر فرو ریخت

بخشی از مخزن 25 هزار تنی پتروشیمی بوعلی سینا ماهشهر که از روز گذشته دچار حریق شده است دقایقی پیش فرو ریخت.

هاشم بالدی مدیر کل مدیریت بحران استانداری خوزستان عصر جمعه در گفت و گو با ایرنا ضمن تایید این خبر گفت: به دلیل شدت و گسترش آتش سوزی مخزن یاد شده دچار انحنا و خمیدگی شده و قسمتهایی از لبه بالای آن فرو ریخت.

کنترل مواد سر ریز شده از مخزن C ٢٠٠١ / آتش به دیگر نقاط سرایت نکرده است

استاندار خوزستان از کنترل مواد سوختی سر ریز شده از مخزن در حال سوختن پتروشیمی بوعلی ماهشهر خبر داد.

کنترل مواد سر ریز شده از مخزن C ٢٠٠١ 
غلامرضا شریعتی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، اظهار کرد: شرایط در اطراف مخزن C ٢٠٠١  تحت کنترل است. خنک سازی مخزن و محوطه نیز در حال انجام است تا به تاسیسات مجاور این مخزن آسیب وارد نشود.

وی افزود: آتش به مخازن و تاسیسات مجاور مخزن C ٢٠٠١ سرایت نکرده و عملیات اطفا و کنترل حریق در حال انجام است.

شریعتی با اشاره به استقرار امکانات درمانی جهت رسیدگی به وضعیت مصدومان عملیات اطفای حریق در محل سایت حادثه دیده، ادامه داد: اقدامات و پیش بینی های لازم برای عملیات درمانی در سطح این حادثه فراهم شده است. تعدادی از افراد که از نزدیک در عملیات خاموش کردن آتش کار می کنند، با توجه به حجم آتش سوزی دچار گرمازدگی شدند که با توجه به شرایط آتش سوزی طبیعی است.

وی گفت: ظهر امروز از بالگردهای آب پاش جهت خاموش کردن مخزن در حال سوختن استفاده شد و در صورتی که لازم باشد، دوباره از این بالگردها در عملیات استفاده خواهد شد.

استاندار خوزستان اظهار کرد: موادی که از مخزن خمیده به بیرون ریخته شده، با استفاده از دایک هایی که در محل ایجاد شده اکنون کنترل شده است.

وی افزود: با توجه به ادامه سوختن مواد درون مخزن و همچنین تخلیه مواد از مخزن، پیش بینی می شود که تا ساعاتی دیگر آتش سوزی در پتروشیمی بوعلی سینا پایان یابد.

نظرات بینندگان