arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۰۰۴۶
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۲ - ۲۰ تير ۱۳۹۵

هواپیماهای آواکس ناتو به جنگ داعش می‌روند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 دبیرکل ناتو گفت، رهبران ناتو با استقرار هواپیماهای پیشرفته برای پشتیبانی از جنگ آمریکا علیه داعش در سوریه موافقت کرده‌اند.
 
به گزارش انتخاب به نقل از خبرگزاری فرانسه، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در نشست این ائتلاف در ورشو گفت که رهبران حاضر در نشست به طور کامل با استقرار هواپیماهای آواکس و پروازشان در حریم هوایی بین‌المللی و کمک به ائتلاف تحت رهبری آمریکا علیه داعش موافقت کرده‌اند.
 
وی در یک نشست خبری گفت: ما با استقرار این هواپیماها موافقت کرده‌ایم و آنها می‌توانند در حریم هوایی بین‌المللی و ترکیه و سپس عراق و سوریه پرواز کنند. در جریان حضور داعش در منطقه میلیون‌ها تن بی خانمان شده‌اند.
 
هواپیماهای آواکس با رادارهای قوی می‌توانند اهداف را تا شعاع چند صد کیلومتری شناسایی کنند. آنها همچنین می‌توانند به انجام عملیات بمباران و سایر عملیات هوایی کمک کنند.
 
در بیانیه اختتامیه نشست ناتو آمده است: هواپیماهای آواکس ناتو برای پشتیبانی از عملیات ضد داعش در دسترس است.
 
در مه 2016 ناتو اعلام کرد که این هواپیماها به صورت مستقیم در شناسایی تروریست‌های داعش شرکت داده نمی‌شوند اما می‌توانند در جمع آوری اطلاعات مربوط به جایگاه‌های داعش مورد استفاده قرار گیرند.
 
بسیاری از کشورهای اروپایی بابت دخالت در جنگ علیه داعش دچار اختلاف نظر بوده‌اند اما حملات اخیر در پاریس و بروکسل نظر آنها را تغییر داده است.
 
مقام‌های ناتو در ورشو همچنین بر انجام اقدامات بیشتری برای مقابله با تروریسم در کشورهای حوزه خاورمیانه و شمال آفریقا موافقت کردند.
 
ائتلاف ناتو همچنین قرار است از نیروهای ویژه تونس پشتیبانی کرده و یک مرکز اطلاعاتی در این کشور مستقر کند. همچنین قرار است یک عملیات ویژه نیروهای امنیت دریایی در مدیترانه برای کمک به بحران مهاجرت و ناآرامی در آب‌های لیبی انجام دهد.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان