arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۰۲۲۷
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۱۱ - ۲۱ تير ۱۳۹۵

ملااختر قبل از مرگ مذاکره را پذیرفته بود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
عضو ارشد طالبان می گوید: 'اختر منصور' قبل از کشته شدن، حاضر به مذاکره شده بود.
 
به گزارش انتخاب، یکی از اعضای ارشد طالبان افغانستان فاش کرد که 'ملا اختر منصور'سرکرده سابق این گروه چند روز قبل از این که کشته شود، تصمیم گرفته بود آمادگی طالبان را برای حضور در مذاکرات صلح با دولت افغانستان اعلام کند اما حمله هوایی آمریکا این فرصت را به او نداد.
 
این عضو ارشد طالبان که خواست نامش فاش نشود، روز دوشنبه در گفت و گویی با روزنامه 'اکسپرس تریبیون' گفت: ملا اختر منصور پس از مشورت و رایزنی های طولانی در ماه های آوریل و می با اعضای دفتر طالبان در قطر، به این جمع بندی رسیده بود که آمادگی خود را برای حضور پای میز مذاکرات صلح اعلام کند اما کشته شدن او در یکی از حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا در روز 22 ماه می(دوم خرداد امسال)، تمام امیدها را تبدیل به یاس کرد.
 
طالبان افغانستان مدعی است کشتن ملا اختر منصور توسط آمریکا، بخشی از یک توطئه برای از بین بردن فرصت مذاکرت صلح افغانستان است.
 
به گزارش این رسانه پاکستانی، برخی منابع مطلع در دفتر طالبان در قطر نیز تایید کرده اند که درست چند روز قبل از کشته شدن اختر منصور در بلوچستان پاکستان، فضای مساعدی برای از سرگیری مذاکرات صلح ایجاد شده بود.

درصورت صحت داشتن مطالب منتشر شده از سوی روزنامه اکسپرس تریبیون پاکستان به نقل از یکی از اعضای ارشد طالبان، این فرضیه قوت می گیرد که آمریکا با علم به اینکه ملا اختر منصور قصد انجام مذاکرات صلح را داشته است، با هدف جلوگیری از تحقق این مذاکرات و به عبارتی با هدف جلوگیری از هموار شدن مسیرصلح در افغانستان، در حمله ای غافلگیر کننده، رهبر سابق طالبان را کشته است.

پس از کشته شدن ملا اختر منصور، پاکستان به شدت به این اقدام آمریکا اعتراض کرد و اعلام کرد که دیگر چیزی به محقق شدن مذاکرات صلح باقی نمانده بود اما حمله آمریکا و کشته شدن سرکرده طالبان، باعث شد تا همه چیز به نقطه صفر برگردد.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان