arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۰۲۳۹
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۱۱ - ۲۱ تير ۱۳۹۵

هشدار مدیر اجرایی بوئینگ نسبت به مانع‌تراشی کنگره برای قرارداد با ایران

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
شرکت آمریکایی بوئینگ اعلام کرد: اگر کنگره مانع از فروش هواپیماهای این شرکت به ایران شود، رقبای ما نیز نباید اجازه فروش قطعات به ایران داشته باشند.
 
به گزارش انتخاب به نقل از روزنامه وال استریت ژورنال، ری کانر مدیر اجرایی شرکت هواپیماسازی بوئینگ آمریکا گفت: اگر به این شرکت آمریکایی اجازه نهایی شدن قرارداد 25 میلیارد دلاری با ایران داده نشود، سایر شرکت‌های تامین‌کننده آمریکایی که با ایرباس و دیگر شرکت‌های هواپیماسازی اروپایی رابطه دارند نیز نباید مجوز فروش قطعات یدکی به ایران دریافت کنند.
 
این اظهارات ری کانر در حالی مطرح می‌شود که شرکت بوئینگ برای فروش هواپیما به ایران در راستای توافق هسته‌ای با مخالفت کنگره رو به رو شده است. هم شرکت بوئینگ و هم رقیب اروپایی‌اش، ایرباس فرانسه، قراردادهای اولیه‌ای برای فروش یا اجاره بیش از 100 هواپیما به ایران امضاء کرده‌اند. آن دسته از هواپیماهای ایرباس که بیش از 10 درصد از قطعاتشان در آمریکا ساخته شده باشد، برای فروش به ابران نیازمند مجوز وزارت خزانه داری آمریکا هستند.
 
کانر افزود: فروش‌ احتمالی هواپیما به ایران در مقطعی از زمان اتفاق می‌افتد که تقاضا برای هواپیماهای عظیم‌الجثه رو به کاهش است و همین عاملی است که تولید راحت مدل بوئینگ 777 را کمی دشوارتر می‌کند.
 
کنگره آمریکا هفته گذشته لایحه‌ای را به تصویب رساند که مانع از فروش هواپیماهای بوئینگ به ایران می‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در واکنش به این اقدام تاکید کرد که که دولت باراک با هر مصوبه‌ای که در اجرای برجام اخلال ایجاد کند، مخالفت خواهد کرد.
 

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان