arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۰۳۲
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۲۰ - ۱۹ خرداد ۱۳۹۰

ناتو به کمک آل سعود به یمن حمله می کند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
`پرس تی وی نوشت:

یک رسانه امریکایی از حملات هوایی مخفیانه پنتاگون با برخورداری از کمک‌های اطلاعاتی عربستان سعودی به مناطقی از کشور بحران‌زده یمن خبر می‌دهد.

به گزارش نشریه امریکایی نیویورک تایمز، سرویس‌های جاسوسی امریکا و عربستان سعودی اطلاعات جاسوسی خود را از طریق استراق سمع الکترونیکی برای شناسایی مواضع شبه‌نظامیانی که بنا به اعای واشنگتن با "القاعده مرتبط" هستند، دریافت می‌کنند.

مقامات امریکایی مدعی شده‌اند، ابوعلی الحاریثی یکی از عاملان میان‎رده شبکه تروریستی القاعده در حمله هوایی روز جمعه (13 خرداد) جنگنده‎‌های امریکا در یمن کشته شده است.

این حمله در پی حمله روز 15 اردیبهشت که با هدف نابودی انور العوقی، رهبر شبکه القاعده در شبه جزیره عربستان صورت گرفته بود، انجام شد.

مایک مولن رئیس ستاد مشترک ارتش امریکا روز چهارشنبه (18 خرداد) مدعی شد، مناقشه‌های اخیر در یمن بحران‌زده به افزایش خطر القاعده منجر شده است.

گفته می‎شود، پیش از این نیروهای ارتش یمن در مناطق جنوبی این کشور در حال مبارزه با شبه‌نظامیان مسلح بوده‌اند.

هرچند در پی گسترش درگیری‌ها در این کشور منطقه خاورمیانه میان انقلابیون و نیروهای وفادار به علی عبدالله صالح رئیس جمهور یمن، سربازان ارتش به منظور مقابله با معترضان از مناطق جنوبی به صنعا پایتخت این کشور بازگشته‌اند.

گفتنی است، صالح که در جریان حمله خمپاره‌ای به کاخ ریاست جمهوری یمن زخمی شده بود، روز14 خرداد (4 ژوئن) به همراهی شمار دیگری از مقامات این کشور به بهانه درمان جراحات وارده، یمن را به مقصد عربستان سعودی ترک کرده است.

معترضان یمنی از اواخر ژانویه 2011 با شرکت در تظاهرات ضددولتی در شهرهای مهم این کشور، پایان فساد و بی­کاری در این کشور را خواستار شده‌اند.

تظاهرکنندگان یمنی همچنین، بر کناره‌گیری علی عبدالله صالح رئیس جمهور این کشور که از حمایت‌های دولت‌های امریکا و سعودی نیز برخوردار است، تاکید کرده‌اند.

از آغاز اعتراضات مردمی یمن صدها تن از مردم این کشور در سرکوب خشونت‌بار معترضان به دست نیروهای امنیتی حامی صالح کشته شده‌اند
نظرات بینندگان