arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۰۶۷
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۰۹ - ۲۰ خرداد ۱۳۹۰

به لطف فناوري؛ با زبانتان ببينيد!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سارا همتي: پژوهشگران دانشگاه پيتسبورگ آمريکا با ساخت دستگاهي جديد توانسته اند حس بينايي نابينايان را به گونه اي متفاوت به آنان بازگردانند.

نابينايان به کمک اين دستگاه که برين پورت ويژن( BrainPort vision ) نام دارد، نوعي جديد و متفاوت از حس بينايي را از راه زبانشان تجربه مي کنند.

اين دستگاه از يک دوربين نصب شده روي عينک، ترکيبي از يک پردازنده کوچک و يک دهني است. دوربين داده ها را به يک رايانه دستي مي فرستد تا پس از پردازش به دهني - که روي زبان مي نشيند- ارسال کند. دهني تصاويري را که از دوربين دريافت مي کند، به صورت پالس هاي الکتريکي کوتاهي روي زبان توليد مي کند و همزمان داده ها را به صورت پيکسل وار به مغز مي فرستد. بدين ترتيب داده هايي که از دوربين مي رسد، بر روي زبان بازتوليد و وارد مغز فرد نابينا مي شود.

خوزه نتو که بيش از دو سال پيش بيناييش را بر اثر شليک گلوله به کلي از دست داده بود، اولين کسي است که اين اختراع جديد را آزموده است.

آزمون بدين صورت بود که سه واژه کوتاه روي ديوار مقابل خوزه نتو نمايش داده شد و او بايستي اين سه واژه را مي خواند. نتو با اولين تلاش خود توانست هر سه واژه را بخواند؛ موفقيتي که به گفته او «باورکردني» نيست. در آزمايشي ديگر، يک فنجان به همراه بسته هاي کوچک شکر روي ميز کنار نتو قرار داده شد و او بايد بدون استفاده از حس بساوايي، يک بسته شکر را درون فنجان مي ريخت. نتو از اين آزمايش نيز سربلند بيرون آمد.
به گفته پژوهشگران، در ابتدا فرد نابينا نمي تواند به خوبي داده ها را درک کند، اما از هنگامي که ياد مي گيرد پالسهاي الکتريکي را چگونه تحليل کند، مي تواند آنها را به خوبي بفهمد. در اين ميان، تشخيص حروف الفبا اندکي مشکل تر است، زيرا هريک از حروف با نمادهاي هندسي مانند مثلث، دايره و مربع مقايسه مي شوند.
اين دستگاه همچنان در مراحل آزمايشگاهي بوده و هنوز به صورت تجاري وارد بازار نشده است.
نظرات بینندگان