arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۰۶۹
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۰۴ - ۲۰ خرداد ۱۳۹۰

ماجرای "حادثه ناگوار براي دختر دانشجو" از زبان دانشجویان دانشگاه فردوسی

درد و دل دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد در "انتخاب"
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 خبرنگار "انتخاب" گزارش داد: حادثه ناگواري که براي يک دختر دانشجو در دانشگاه فردوسي مشهد اتفاق افتاد، هر چند از سوي برخي رسانه ها به گونه ديگري مطرح شد و اساساً هتک حرمت به اين دختر دانشجو واقعيت نداشت، اما همين اتفاق ساده که احتمالا به انگيزه سرقت بوده، زنگ خطر را براي مسؤولان اين دانشگاه به صدا درآورد.

330 هکتار وسعت

دانشگاه فردوسي مشهد با 330 هکتار وسعت و 22 هزار دانشجوي دختر و پسر، قطب آموزش عالي در کشور محسوب مي شود و دانشجويان اين دانشگاه قطعاً جزو نخبگان جامعه محسوب مي شوند. بنابراين حفاظت از چنين مکاني نيازمند تمهيدات جدي از سوي متوليان امر است.در اينکه تاکنون اتفاق ناگواري در اين دانشگاه نيفتاده است، شکي نيست اما پرسش اينجاست که آيا تجهيزات نرم افزاري و سخت افزاري حراست دانشگاه براي مقابله با تکرار چنين حوادثي کافي است؟

يک دانشجو ي اين دانشگاه در گفتگو با خبرنگار ما مي گويد: وقوع چنين اتفاقي در دانشگاه باعث تأثر همه دانشجويان شد. با توجه به وسعت زياد بايد تدابير جدي تري انجام شود.
نقاط کور امنيتي

وي اظهار مي دارد: تا کنون چنين اتفاقي نيفتاده بود، اما اين حادثه نشان داد دانشگاه داراي نقاط کور امنيتي است که تا به حال مورد توجه قرار نگرفته است.

يک دانشجوي دختر نيز خاطرنشان مي کند: وحشت زيادي بين دختران دانشجو به وجود آمده و براي تردد در سطح دانشگاه واهمه دارند. فاصله زياد ورودي تا دانشکده ها بايد از سوي مسؤولان مورد توجه بيشتري قرار گيرد تا هيچ دانشجويي مجبور نباشد اين مسيرهاي طولاني را پياده طي کند.دانشجوي ديگري در خصوص مکاني که اين اتفاق رخ داده، به خبرنگار ما مي گويد: دانشگاه فضاي بزرگي دارد و منطقه اي که اين اتفاق افتاده، فضايي پر درخت و تونل سبز است. هر چند دوربينها زياد باشد، اين مسير نقطه کور است و زمينه را براي هر اقدام خلافي مساعد مي کند.

مسدود شدن مسير خودروها

وي با گلايه از مسدود شدن اين مسير اضافه مي کند: چندي پيش مسؤولان دانشگاه اين مسير را مسدود کردند. از دانشکده الهيات تا دانشکده علوم پايه قبلاً اتوبوس و خودروها تردد مي کردند، ولي به دلايلي که براي هيچ کس مشخص نيست، اين مسير مسدود شده است.او که از اين اتفاق متأثر است، ادامه مي دهد: مسؤولان دانشگاه بايد پاسخگو باشند. برخي ادعا مي کنند اين اتفاق از سوي کارگران بوده، با توجه به ساخت و ساز زيادي که وجود دارد، کارگران زيادي هم رفت و آمد مي کنند. کارگران ساختماني، نظافتي و فضاي سبز هميشه حضور دارند. بنابراين حراست فيزيکي بايد جديت بيشتري به خرج دهد.وي مي افزايد: زماني که دوربينها را در دانشگاه نصب کردند، ادعا شد که جزو پيشرفته ترين سيستم هاست و هر اتفاقي که رخ مي داد، بلافاصله حراست فيزيکي با خودرو و موتور حضور پيدا مي کرد؛ ولي گويا ادعايي بيش نبوده است.

نبود روشنايي کافي هنگام شب

دانشجوي ديگري نيز مي گويد: اين حادثه ساعت 13/30 اتفاق افتاده و اين در حالي است که هنگام شب با توجه به روشنايي بسيار کم محوطه دانشگاه اگر دوربيني هم وجود داشته باشد، ديگر کارايي ندارد. دوربين هر قدر هم قوي باشد از فضاي تاريک که نمي تواند تصوير بگيرد.وي يادآور مي شود: مسؤولان دانشگاه بايد تصميم جدي در مورد حفاظت از دانشجويان دختر بگيرند. والدين ما از شهرستان زنگ مي زنند و ابراز نگراني مي کنند.

نظارت کم در نگهباني ها

وي خاطرنشان مي کند: بارها مشاهده کرده ام، افراد بدون کنترل وارد دانشگاه مي شوند و نگهبانان جديت لازم را براي شناسايي آنان انجام نمي دهند. طبيعي است که اين گونه حادثه ها اتفاق بيفتد.يکي از استادان دانشگاه فردوسي نيز در مورد اين حادثه مي گويد: اقدامات بسيار خوبي براي کنترل رفت و آمدها به دانشگاه انجام شده، ولي اين حادثه نشان داد که بايد در اين خصوص جدي ترعمل کرد.وي اظهار مي دارد: قطعاً پس از اين حادثه مسؤولان به طور جدي در مورد مسايل حفاظتي وارد عمل مي شوند، ولي اين اقدامات بايد با در نظر گرفتن همه جوانب باشد. نقاط کوري در دانشگاه وجود دارد که قطعاً بايد پوشش داده شوند.يکي ديگر از استادان دانشگاه فردوسي نيز با بيان اين که کنترل تردد از درهاي نگهباني در اين دانشگاه به دليل وسعت زياد مناسب نيست، مي گويد: افراد زيادي به داخل دانشگاه مي آيند که از سوي نگهبانان مورد شناسايي قرار نمي گيرند و همين مسأله مي تواند خطرناک باشد.

ضرورت کنترل کارگران

وي اضافه مي کند: وجود کارگران ساختماني و خدماتي نيز بايد با گزينش و کنترل شديد انجام شود. مخفي شدن در اين 330 هکتار کار زياد سختي نيست و اين مسأله مي تواند زمينه بروز حوادث ديگر از اين دست را مهيا کند.

اين استاد دانشگاه تصريح مي کند: در حال حاضر ساخت و سازهاي زيادي در محوطه دانشگاه انجام مي شود و شرکتهاي متعددي هم در حال کار هستند. کارگراني که با آنها کار مي کنند، چه مراحل امنيتي را گذرانده اند و مسؤولان دانشگاه چه اقدامي در اين خصوص کرده اند؟

در حال حاضر دانشگاه فردوسي مشهد با 6 دهه تجربه آموزشي - پژوهشي و دارا بودن حدود 15 هزار و 300 دانشجوي کارشناسي، 4 هزار و 200 دانشجوي کارشناسي ارشد، هزار و 200 دانشجوي دکتري تخصصي و نزديک به 800 عضو هيات علمي يکي از معتبرترين دانشگاه هاي جمهوري اسلامي ايران است که به ميمنت همجواري با بارگاه ملکوتي هشتمين اختر آسمان ولايت، علي بنموسي الرضا (ع) و با تلاش همه استادان و مسؤولان اجرايي آن، قطب عظيم علمي و فرهنگي و شاخص آموزش عالي در شمال شرق کشور محسوب مي شود.شأن اين دانشگاه به دليل استقرار در دومين کلانشهر مذهبي جهان و مذهبي بودن اين شهر اطمينان خاطري براي والدين دانشجويان است که به دليل جو مذهبي و فرهنگي مشهد مقدس مشکلي براي فرزندانشان به وجود نمي آيد.

 بنابراين رسالت مسؤولان دانشگاه فردوسي به مراتب بيشتر از دانشگاه هاي ديگر است.به نظر مي رسد، امکانات موجود امنيتي در دانشگاه فردوسي به دليل وسعت زياد، تعداد قابل توجه دانشجويان و نبود روشنايي مناسب هنگام شب براي کنترل رفت و آمدها کافي نباشد. با اين حال بر مسؤولان دانشگاه است که با جديت و دقت نظر بيشتر، از زاويه ديگري به حفاظت فيزيکي دانشگاه نگاه کنند تا از اين پس شاهد حوادث ديگري از اين دست نباشيم.

* سيد عباس مشکوَ رضوي
نظرات بینندگان