arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۱۰۳۳
تاریخ انتشار: ۱۳ : ۱۰ - ۲۵ تير ۱۳۹۵

جهان حمله تروریستی فرانسه را محکوم کرد/ عامل حمله احتمالا یک تونسی-فرانسوی بوده

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
در پی حمله خونین شب گذشته به شرکت کنندگان در مراسم روز ملی فرانسه، جمعی از مقامات جهان این اقدام تروریستی را محکوم کردند. این در حالیست که پلیس فرانسه اعلام کرده عامل حمله یک شهروند تونسی - فرانسوی بوده که اوراق هویتش در داخل کامیون پیدا شده است.

به گزارش انتخاب به نقل از شبکه اسکای نیوز، باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا از اولین کسانی بود که به حادثه تروریستی شب گذشته در شهر نیس فرانسه که 80 کشته و 180 زخمی بر جای گذاشت، واکنش نشان داد.

اوباما در پیامی ضمن پیشنهاد کمک به مقامات فرانسه برای انجام تحقیقات در این باره، حادثه میس را یک اقدام "تروریستی وحشتناک" خواند.

اوباما با اشاره به اینکه این حمله تروریستی همزمان با روز ملی فرانسه موسوم به "روز باستی" رخ داده در ادامه اظهاراتش آنچه را که "انعطاف خارق العاده و ارزش‌های دموکراتیکی که فرانسه را تبدیل به یک کشور الهام بخش برای کل جهان کرده" تحسین کرد.  

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا با اشاره به اینکه "حمله تروریستی وحشتناکی" در شهر نیس فرانسه رخ داده گفت: من افتخار ایستادن در کنار رهبران فرانسه در اوایل روز پنج شنبه در مراسم‌های مربوط به روز باستی در شهر پاریس را داشتم و آمریکا قاطعانه در این زمان غم انگیز در کنار مردم فرانسه ایستاده است.

از سوی دیگر دونالد ترامپ کاندیدای ریاست جمهوری احتمالی حزب جمهوری خواه آمریکا نیز حمله رخ داده در شهر نیس را به عنوان یک اقدام جنگی دانسته و محکوم کرد.

هیلاری کلینتون رقیب ترامپ از حزب دموکرات نیز با محکوم کردن این حمله گفت: ما مرعوب نخواهیم شد. کلینتون خاطرنشان کرد:‌هر آمریکایی همبستگی قاطعانه‌ای با مردم فرانسه دارد و ما با یک صدای واحد می‌گوییم: مرعوب نخواهیم شد. ما هرگز به تروریست‌ها اجازه تضعیف ارزش‌های دموکراسی و برابری را که پایه و اساس سبک زندگی ما است را نخواهیم داد.

این در حالیست که ترامپ نیز اعلام کرد، قصد داشته در یک بیانیه رسمی کاندیدای معاونت خود برای ریاست جمهوری را اعلام کند اما به سبب این حمله فعلا این کار را به تاخیر می‌اندازد.

ترامپ گفت: این همچون جنگ است. اگر خوب نگاه کنید این جنگی است که از نقاط متفاوتی در حال سر برآوردن است. من صراحتا می‌گویم که ما وارد جنگ شده‌ایم و با افرادی بدون یونیفرم در این جنگ سر و کار داریم.

همزمان دونالد تاسک رئیس شورای اتحادیه اروپا نیز در بیانیه‌ای نسبت به اینکه کشور فرانسه در روز ملی خود هدف حمله تروریستی قرار گرفته اظهار حیرت کرده و گفت: رهبران جهان به طور واحد در کنار مردم فرانسه هستند.

دونالد تاسک در نشست رهبران آسیا و اروپا در شهر اولان‌باتور پایتخت مغولستان گفت: این یک پارادوکس غم انگیز است که قربانیان حمله مردمی بودند که در حال جشن گرفتن آزادی برابری و برادری بودند. ما با اتحاد در کنار خانواده‌های قربانیان،‌ مردم فرانسه و دولت فرانسه در این جنگ علیه خشونت و نفرت خواهیم ایستاد.

از طرفی دولت چین نیز این حمله را محکوم کرد. لی کچیانگ نخست وزیر چین گفت: ما شدیدا تروریسم را در همه اشکالش محکوم می‌کنیم. ما تسلیت خود را به قربانیان این حمله ابراز کرده و با همه انواع تروریسم خواهیم جنگید.

دیدیه ریندرز وزیر امور خارجه بلژیک نیز از این مسئله که فرانسه یک بار دیگر هدف یک حمله تروریستی قرار گرفته اظهار نگرانی کرد. وی گفت: ما یک چنین حمله‌ای را محکوم می‌کنیم. شاید این حمله یک حمله تروریستی بوده باشد اما چنین حمله‌ای دوباره در فرانسه رخ داده است.

از طرفی جولی بیشاپ وزیر امور خارجه استرالیا نیز گفت: این حمله تروریستی فرانسه را دچار شوک کرد و مرکز این کشور را به لرزه درآورد.

وی افزود: این زمان باید برای فرانسه زمان جشن و غرور ملی فراوان باشد. بیشاپ با محکوم کردن این خشونت‌ها گفت: این حملات به ما نشان می‌دهد که هیچ کشوری از حملات تروریستی مصون نیست. ما از دوستان و شرکایمان در فرانسه حمایت می‌کنیم و در کنار دیگر مردم جهان امیدوار هستیم که این پایان حوادث وحشتناکی از این دست که هدفشان غیر نظامیان غیر مسلح است باشد.

از سوی دیگر خوزه مانوئل گارسیا مارگالو وزیر امور خارجه اسپانیا نیز در پی این حمله تروریستی گفت، با همتایانش در فرانسه تماس گرفته تا تسلیتش را ابراز کند. وی نیز در سخنانی در شهر اولان باتور گفت: ما بسیار نسبت به مردم فرانسه و دولت فرانسه متاسفیم.

عربستان سعودی نیز این حادثه را محکوم کرد و دولت این کشور اعلام کرد که "در کنار ملت و دولت فرانسه ایستاده است و آماده است در رویارویی با تروریسم با پاریس همکاری کند."

در همین حال پلیس فرانسه اعلام کرده که در داخل کامیونی که عامل حمله توسط آن شرکت کنندگان در مراسم روز ملی فرانسه را زیر گرفت، مقادیری سلاح از جمله "سلاح‌های سنگین"، ‌بمب و مواد منفجره پیدا کرده است.

بنابر اعلام پلیس فرانسه عامل حمله به احتمال زیاد یک شهروند تونسی – فرانسوی 31 ساله بوده که به عمد بیش از 80 تن را در شهر میس فرانسه زیر گرفت. این فرد متولد تونس است و به فرانسه مهاجرت کرده است.

ادامه دارد

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان