arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۱۰۷
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۱۶ - ۲۰ خرداد ۱۳۹۰

اختلاس مالی این سه رییس جمهور

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
اختلاس های مالی کلان سه رئیس جمهور آفریقایی در کشورهای متبوعشان و سرمایه گذاری آنها در فرانسه جنجال آفرین شد. به گزارش شبکه خبری فرانس بیست و چهار ، سه ماه پیش تحقیقی قضایی درباره ثروت های سه رئیس جمهوری آفریقایی به اتهام اختلاس مالی درکشورهای متبوع خودشان و سرمایه گذاری آنها در فرانسه آغاز شد.

اما با وجود این تحقیقات ، این اعمال همچنان وجود دارد و انگار که هیچی رخ نداده است. علی رئیس جمهور متوفی گابن ، دونیسا سون گسو رئیس جمهوری کنگوی برازاویل ، و تئودورو اوبیانگ انگما جمهوری گینه استوایی ، از سال دو هزار و ده تاکنون به اتهام اختلاس مالی در کشورشان وسرمایه گذاری سرمایه های اختلاس شده هدف یک تحقیق قضایی در فرانسه بوده اند.

به عنوان مثال، خانواده بنگو در پاریس یک هتل مجلل با مساحت هزار و پانصد متر مکعب دارندکه قیمت آن پانزده میلیون یورو برآورد می شود . اما براساس اعلام انجمن های مبارزه با فساد در آفریقا ، فهرست موارد اختلاس این روسای جمهوری آفریقایی و خانواده و نزدیکان آنها بسیار بلند بالاست.

نخستین متهم این پرونده علی بنگو رئیس جمهوری گابن است.

او در پاریس خودروهای آخرین مدلی که قیمت آنها به دومیلیون یورو نیز می رسید خریداری کرده بود. رئیس جمهوری کنگوی برازاویل نیز علاقه خاصی به خودروهای مرسدس داشت و هشت دستگاه از انواع مختلف خودروهای شیک از جمله مرسدس بنز رادر فرانسه خریداری کردند. اما وکیل مدافع آنها تحقیق قضایی علیه او و خانواده اش را غیرقانونی می داند. ژان - پی یر ورسینی وکیل مدافع دونیسا سون گسو در این باره می گوید :اختلاس احتمالی اموال عمومی کنگو و یا خارجی به طور کلی ،قابل پیگرد قضایی در فرانسه نیست. 

تئودورو اوبیانگ انگما و خانواده وی دست کمی از رئیس جمهوری کنگوی برازوایل از این نظر نداشته است .

پسر وی علاقه خاصی به آخرین مدل های خودروهای مجلل خارجی مانند فراری، مرسدس بنز، بنتلی ، رول رویس، بوگاتی، آستون مارتین ،پورشه،لامبورگینی و ماسفراتی داشته و دارند . او(پسرتئودورو اوبیانگ انگما) هشت دستگاه از انواع مختلف این خودرو ها را به قیمت هشت میلیون یورو درفرانسه خریداری کرده بود. اما الیویه پاردو  وکیل مدافع پسر   تئودورو اوبیانگ انگما نیز این اتهامات را ردمی کند و می گوید پسر رئیس جمهوری گینه استوایی چهل وسه سال دارد و یک تاجر است .ثروت اندوزی وی به علت کارهای تجاری خودش بوده است . اما انجمن های مبارزه با فساد مالی دلایل و اسنادی ارائه می دهند که نشان می دهند این سه رئیس جمهور و خانواده آنها مرتکب اختلاس مالی در کشورهای متبوعشان شده اند.

این مسئله اکنون خیلی جدی شده است و بیم آن می رود که روابط فرانسه را با سه کشور این سه رئیس جمهور تحت تاثیر منفی خود قرار دهد.
نظرات بینندگان