arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۱۱۹
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۱۷ - ۲۰ خرداد ۱۳۹۰
گزارش "انتخاب" از آخرین اخبار و تحولات یمن

پسر صالح به دنبال حفظ قدرت پدر در يمن / حملات سري هوايي آمریکا در يمن

رئیس جمهور یمن با اینکه به سبب مجروح شدن بعد از حمله هفته گذشته به کاخ ریاست جمهوری، از کشور خارج شده است و در عربستان به سر می برد، اما هنوز هم در داخل کشور از قدرت و نفوذ زیادی برخوردار است و دلیل آن نیز حضور پسرش در داخل یمن است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس جمهور یمن با اینکه به سبب مجروح شدن بعد از حمله هفته گذشته به کاخ ریاست جمهوری، از کشور خارج شده است و در عربستان به سر می برد، اما هنوز هم در داخل کشور از قدرت و نفوذ زیادی برخوردار است و دلیل آن نیز حضور پسرش در داخل یمن است.

به گزارش سرویس بین الملل "انتخاب" به نقل از آسوشیتدپرس؛ احمد علی صالح، پسر علی عبدالله صالح، به عنوان فرمانده زبده ترین نیروهای نظامی یمن، این نیروها را در خیابان های صنعا مستقر کرده است و تلاش می کند به رغم فشارهای زیاد داخلی و خارجی، به حاکمیت پدر خود در یمن تداوم بخشد.

تسلط پسر صالح و پسر عموهای وی ،که فرماندهی یگان های اصلی ارتش را در اختیار دارند، یمن را وارد تقابلی شدید میان نیروهای وفادار دولت و مخالفان می کند که ممکن است در صورت ادامه یافتن، آغاز گر دور جدیدی از خشونتها در این کشور باشد.

این امر ظاهرا یکی از موانع پیش روی تلاش های آمریکا برای مذاکره میان گروه های یمنی به منظور پایان بحران در زمان عدم حضور صالح در این کشور باشد.

بنا به گفته تعدادی از مقامات دولتی و اعضای حزب حاکم، احمد چهل و دو ساله فعالیت های خود را در محل کاخ ریاست جمهوری و دفتر اصلی پدرش در یکی از مراکز نظامی صنعا متمرکز کرده است و بدین ترتیب عبد ربه منصور هادی، معاون رئیس جمهور و کفیل ریاست جمهوری را مجبور کرده است فعالیت هایش را در منزل و یا دفترش در محل ساختمان وزارت دفاع انجام دهد.

پسر صالح و پسر عموهای وی تا کنون از درخواست معاون رئیس جمهور برای خارج ساختن نیروهای ارتش از سطح خیابانهای صنعا که بخشی از معاهده آتش بس با نیروهای مخالف است، سرپیچی کرده اند.

واقعیت امر این است که از زمان شروع آتش بس هفته قبل، احمد علی صالح بر تعداد تانک ها و نیروهای نظامی مستقر در نزدیکی منطقه شیخ صادق الاحمر، رهبر قبیله ای مخالف دولت، افزوده است.

یک منبع نظامی یمن با اشاره به این موضوع گفت پسر صالح سیاست افزایش اعلام حضور را در پیش گرفته است تا از این طریق نشان دهد که وی، میراث دار مشروع پدر خود است.

این امر می تواند تلاش های آمریکا را برای انتقال باثبات قدرت از دولت صالح در زمانی که وی خارج از یمن است، تهدید کند.

در صورتی که مخالفان احساس کنند رژیم کنونی به دنبال حفظ شرایط است، آتش بس طولی نخواهد کشید و وقوع خشونت های جدید نیز می تواند کشور را وارد بحرانی عمیق تر کند.

این در حالی است که آمریکا نگران قدرت گرفتن ستیزه جویان القاعده در نواحی دور افتاده یمن است.

در صورتی که رژیم صالح در یمن سقوط کند، خویشاوندان وی بسیاری چیزها را از دست خواهند داد.

صالح خویشاوندان خود را به مقام های بالای دولتی گماشته است و مخالفان دولت به احتمال زیاد تمایلی به ادامه حضور این قبیل افراد در مناصب دولتی نخواهند داشت.

یکی از نگرانی های اصلی مخالفان که ریشه آن به دوره قبل از آغاز خشونتهای اخیر نیز می رسد، این است که آنها بر این باورند که علی عبدالله صالح تلاش می کند پسرش را برای جانشینی خود آماده کند.

احمد علی عبدالله فرمانده نیروهای ویژه و نیز گارد ریاست جمهوری است.

فرماندهی بخش های دیگر نیروهای امنیت داخلی یمن بر عهده برادر زاده های صالح به اسامی طارق، یحیی و عمار است.

برادر ناتنی صالح نیز فرمانده نیروی هوایی یمن است.

به رغم گزارشهایی که درباره سوختگی و جراحت شدید صالح منتشر شده است، طرفداران صالح معتقدند وی به زودی به یمن باز خواهد گشت.

صالح الیمنی، از مقامات ارشد حزب حاکم و معاون استاندار صنعا معتقد است  اخباری که درباره وضع سلامتی علی عبدالله صالح در اختیار رهبران ارشد قرار می گیرد بسیار امیدوار کننده است و روزهای آینده، نوید بخش اخبار شادی برای طرفداران صالح خواهد بود.

آمریکا و عربستان از حزب حاکم یمن می خواهند پیشنهاد آشتی مورد حمایت شورای همکاری خلیج (فارس) را بپذیرد؛ این پیشنهاد به حاکمیت صالح پایان می دهد و قدرت را به معاون وی منتقل می کند.

بر اساس این پیشنهاد، حزب حاکم و مخالفان ، دولت وحدت ملی تشکیل می دهند و انتخابات جدیدی را ظرف دو ماه برگزار می کنند.

علی عبدالله صالح زمانی که در یمن بود، سه بار از امضای این قرارداد شانه خالی کرد.

اگر کسی هم در میان اعضای حزب حاکم به امضای قرارداد مورد حمایت شورای همکاری خلیج (فارس) وسوسه شود، مطمئنا پسر صالح و برادزاده های وی از این امر جلوگیری می کنند.

احزاب مخالف که این قرارداد را پذیرفته اند از مقامات حزب حاکم خواسته اند برای بحث درباره آن، با یکدیگر ملاقات کنند.

با این حال تا کنون دیداری در این زمینه صورت نگرفته و حزب حاکم به صورت رسمی به این درخواست پاسخ نداده است.

بنا به گفته مقاماتی که در یکی از نشستهای اخیر حزب حاکم شرکت داشتند در نشست روز یکشنبه مقامات ارشد حزب، گروهی از جمله معاون رئیس جمهور و نیز عبدالکریم العریانی، مشاور ارشد صالح، خواستار مذاکره با گروه های مخالف بودند ولی اعضای تندروی حزب با این امر مخالفت کردند.

الیمانی به این خبرگزاری گفت تا زمانی که صالح به کشور بازنگشته است، نمی توان درباره این پیشنهاد صحبت کرد.

عبدالله العوابل، از رهبران گروه های مخالف دولت گفت : در میان حزب حاکم، دیدگاه های بسیار مختلف و نیز مخالفت های شدیدی وجود دارد.

وی افزود العریانی در دیدار غیر رسمی با وی و برخی دیگر از مخالفان به وجود موانعی در داخل حزب حاکم اشاره کرده است.

در حالی که معاون رئیس جمهور از نیروهای نظامی تحت فرماندهی پسر و برادر زادگان صالح خواسته است خیابانها را ترک کنند، نیروهای گارد جمهوری و نیروهای ویژه به حضور خود در اطراف منزل شیخ الاحمر ادامه می دهند.


به گزارش سرویس بین الملل "انتخاب" به نقل از آسوشیتدپرس؛ این هفته تعدادی از واحدهای نظامی از این منطقه خارج شدند ولی بلافاصله گروه های نظامی دیگر در منطقه مستقر شدند.

پسر صالح همچنین با اعزام نیروهای نظامی بیشتر به شهر تعز، دومین شهر بزرگ یمن، با نیروهای قبایلی در این شهر درگیر شد.

از زمان خروج علی عبدالله صالح از یمن، سفیر آْمریکا در این کشور دو بار با پسر وی دیدار کرده است، یکی از این دیدارها در حضور معاون رئیس جمهور صورت گرفت و دیدار دوم بدون حضور وی.

تا کنون نیروهای طرفدار شیخ الاحمر به آتش بس پایبند بوده اند و بسیاری از ساختمان های دولتی تسخیر شده را تخلیه کرده اند.

با این حال افراد قبایلی از آزار و اذیت روزانه مردم به دست نیروهای نظامی و نیز اقدامات تحریک آمیز آنها از قبیل تیراندازی به سمت غیر نظامیان بسیار خشمگین هستند.

حملات سري هوايي آمریکا در يمن

دولت امریکا با بهره برداری از خلاء قدرت در یمن در حال حملات هوایی سرّی علیه عناصر مسلحی است که گفته می شود با شبکه القاعده ارتباط دارند.

به گزارش "انتخاب"؛  حملات جنگنده ها و هواپیماهای بدون خلبان امریکایی جای بحران حکومت و خلاء قدرت را در یمن گرفته است و جنگنده ها و هواپیماهای بدون خلبان امریکایی به عناصر مظنون به عضویت در شبکه القاعده حمله می کنند. بمباران یمن و نقض حاکمیت این کشور بدون اعلام از چند هفته پیش از سر گرفته شده است .

 روزنامه نیویورک تایمز در مقاله ای با عنوان امریکا حملات سری هوایی اش را در یمن تشدید کرده است با افشای این مطلب از وجود دفتر هدایت گروههای نظامی و اطلاعاتی امریکایی در صنعا خبر داد که برای مشخص کردن اهداف و هدایت عملیات هوایی در آینده تلاش می کند و فرمانده عملیات ویژه در وزارت جنگ امریکا در چارچوب تعامل نزدیک با سازمان اطلاعات مرکزی این کشور ( سیا ) بر این عملیات نظارت می کند .

 این روزنامه به نقل از مسئولان امریکایی اعلام کرد در یکی از این حملات جمعه گذشته گروهی از اعضای القاعده در جنوب یمن هدف قرار گرفتند که به گفته شاهدان طی آن ابو علی حارث و شماری از افراد مسلح و چهار غیر نظامی کشته شدند.

 با توجه به اینکه جمع آوری اطلاعات مقدمه لازم در هرگونه عملیات نظامی است نیویورک تایمز به نقل از مقامات امریکایی تأیید کرد سازمانهای اطلاعاتی امریکا و سعودی از طریق شنود یا به واسطه خبرچینان اطلاعات جمع آوری می کنند. این روزنامه افزود علی عبد الله صالح رئیس جمهور یمن در سال 2009 میلادی برای عملیات امریکا در خاک یمن چراغ سبز نشان داده بود اما محدودیتهایی برای آن قائل شده بود .

تصریح بر این موضوع که ارتش یمن طرف مجری این عملیات باشد از محدودیتهای اعلام شده صالح بود. نیویورک تایمز نوشته بود ضعف حکومت یمن باعث شده بود جرالد فیراستن سفیر امریکا در صنعا با رهبرانی از مخالفان دیدار کند که به حمایت آنها از اندیشه حمله به القاعده صرف نظر از اینکه چه کسی بر یمن حکومت می کند منجر شده بود .
نظرات بینندگان