arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۱۲۱۳
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۱۰ - ۲۶ تير ۱۳۹۵

قانون کاهش ساعت کار زنان با شرایط خاص به زودی اجرایی می شود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 مدیرکل دفتر بررسی های امور حقوقی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت: قانون کاهش ساعت کار زنان با شرایط خاص که روز چهارشنبه گذشته در صحن علنی مجلس شورای اسلامی توسط نمایندگان به تصویب رسید به زودی اجرایی می شود.
 
به گزارش انتخاب، اشرف گرامی زادگان افزود: طبق قانون مدنی پس از تصویب هر لایحه ای در مجلس شورای اسلامی، و ارائه به قوه مجریه، دولت 10 تا 15 روز فرصت ابلاغ آن به دستگاه های اجرایی را دارد و پس از آن زمینه اجرایی شدن آن فراهم می شود.
 
وی تصریح کرد: دولت می بایست این لایحه را به تمامی دستگاه های اجرایی کشور ابلاغ کند تا از این پس تمامی زنان دارای شرایط خاص از این قانون بهره مند شوند.

گرامی زادگان خاطرنشان کرد: این لایحه از مدت ها قبل مورد بررسی قرار گرفت و تنها مشکلی که در این زمینه وجود داشت مربوط به زنان شاغل در بخش های خصوصی بود که پس از بررسی موضوع توسط شورای نگهبان برای این قشر نیز مشکل رفع شد.

گرامی زادگان ادامه داد: بیشترین مشکل برای تصویب این لایحه؛ از شورای نگهبان همین موضوع بود و پس از اجرای آن کارفرمایان بخش خصوصی نمی توانستند منافع خودشان را کسب کنند که به همین منظور تبصره ای برای آن در نظر گرفته شد که در این خصوص به کارفرمایان بخش خصوصی نیز امتیازاتی از جمله تخفیفات پلکانی عوارض مالیات داده می شود که در این راستا دولت اختیار آن را به عهده گرفته است.

وی اظهار داشت: با در نظر گرفتن این تخفیفات کارفرمایان بخش خصوصی نیز موظف می شوند برای زنان دارای فرزند یا همسر معلول و بانوانی که فرزند زیر شش سال دارند، کاهش ساعت کاری از 44 به 36 ساعت را لحاظ کنند، البته در دستگاه های دولتی هیچ مشکلی برای اجرای این قانون وجود ندارد.

مدیرکل دفتر بررسی های امور حقوقی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری افزود: قانون کاهش ساعت کاری برای زنان با شرایط خاص در تمام دنیا وجود دارد و با تصویب این قانون بخشی از مشکلات بانوان دارای شرایط یادشده رفع خواهد شد.

وی ابراز امیدواری کرد با توجه به اینکه ساعت کاری بانوان در طول هفته، هشت ساعت کاهش می یابد آنان نیز با داشتن حس مسئولیت پذیری و تعهد به کار، در مدت زمانی که در محل کار خود حضور دارند، به بهترین شیوه فعالیت کنند تا کم کاری از سوی آنان مشاهده نشود.

گرامی زادگان ادامه داد: با اجرای کاهش ساعت کاری بانوان دارای شرایط خاص، بانوان و کارفرمایان و مدیران باید با هم همکاری جدی داشته باشند تا خللی در امور و فعالیت های آنان ایجاد نشود.

وی به اجرای این قانون برای بانوان دارای فرد زیر 6 سال اشاره کرد و گفت: این قانون نیز برای حمایت از حقوق کودکان تا قبل از ورود به مدرسه بوده که امیدواریم در این زمینه نیز کمک زیادی به کودکان شود.

 نمایندگان مجلس در جلسه علنی روز چهارشنبه، لایحه کاهش ساعات کار بانوان شاغل دارای شرایط خاص را به تصویب رساندند، که بر این اساس سه دستگاه اجرایی سازمان بهزیستی کشور یا وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی یا دادگستری متولی تعیین صلاحیت بانوان شاغل دارای شرایط خاص برای کاهش ساعت کاری به 36 ساعت در هفته با دریافت حقوق و مزایای 44 ساعت شدند.

همچنین نمایندگان تبصره یک این ماده واحده را این گونه اصلاح کردند که تایید میزان و شدت معلولیت توسط سازمان بهزیستی بیماران صعب العلاج توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و فرزندان زیر 6 سال با ارائه شناسنامه معتبر و زنان سرپرست خانوار با ارائه اسناد مثبته یا گواهی دادگاه معتبر خواهد بود.

همچنین یک تبصره به عنوان تبصره 7 نیز به ماده واحده الحاق شد که به موجب آن بار مالی ناشی از اجرای این قانون برای کارفرمایان بخش های غیر دولتی و خصوصی مشمول این قانون همه ساله در بودجه سالانه پیش بینی و پرداخت می شود.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان