arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۱۳۶۸
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۲۳ - ۲۶ تير ۱۳۹۵

بررسی دادگاه احتمالی برای اسنودن

وب‌سایت نیوزویک در مطلبی به بررسی دادگاه احتمالی آمریکا برای افشاگری‌های اسنودن پرداخت.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :  وب‌سایت نیوزویک در مطلبی نوشت: ادوارد اسنودن 3 سال است که به روسیه پناه برده است. با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، به نظر می‌رسد هیچکدام از نامزدهای انتخاباتی نگرش مثبتی به این افشاگر جنجالی ندارند. آن‌ها همچنین تمایلی ندارند دولتشان در حالی شروع به کار کند که مسائل بحث برانگیز، وحدت آمریکا را تضعیف کند.

 این در حالی است که اوباما در چند ماه باقی مانده از عمر دولتش می‌تواند از دادستان کل کشور درخواست کند تا یک پیشنهاد منطقی برای وکلای مدافع اسنودن ارسال کند.

در این مطلب آمده است: احتمال بخشش اسنودن بسیار پایین است. اما دادستان کل آمریکا می‌تواند درباره یک توافق با اسنودن مذاکره کند تا جایگاه وی و دولت آمریکا در این افشاگری ها مشخص شود.

در ادامه این مطلب آمده است: برای رسیدن به این توافق، چند نکته باید در نظر گرفته شود:

1.    اسنودن از اموال دولتی استفاده کرد، اما هیچگاه اطلاعاتی را به عامه مردم اعلام نکرد. وی بر خلاف "ژولین آسانژ" و "چلسی منینگ" اسناد را به 3 روزنامه‌نگار تحویل داد و آن‌ها تصمیم گرفتند کدام قسمت از اسناد را منتشر کنند. آن‌ها نیز تنها بخش اندکی از اسناد به دست آمده را منتشر کردند. آن‌ها همچنین به دلیل این اقدامشان جوایز "پولیتزر" – جایزه روزنامه‌نگاری – دریافت کردند.

 

2.    اسنودن هرگز قصد نداشت در روسیه باقی بماند. وی در مسیر برای رسیدن به کشور دیگری – پس از آنکه حق سفر از وی سلب شد -- مجبور شد در روسیه اقامت کند. کشورهای مختلف بارها از وی دعوت کردند به کشورشان سفر کند اما تمامی این تلاش ها با اقدامات دولت آمریکا بی اثر ماند. همچنین، کشورهای زیادی برای اسنودن احترام قائلند. برخی از این کشورها – که متحدان آمریکا نیز هستند – اسنودن را به دلیل شروع اصلاحات درباره مسئله حریم خصوصی ستوده اند.

 

3.    پس از آنکه 3 روزنامه‌نگار به افشاگری درباره اطلاعات بدست آمده از اسنودن دست زدند، کاخ سفید دستور فوری تحقیقات و ایجاد اصلاحات در 46 مورد از سیاست‌های نظارت را صادر کرد. کنگره نیز قوانین حاکم بر مسئله نظارت را تغییر داد. یک دادگاه فدرال نیز اعلام کرد: اموری که اسنودن درباره آن‌ها افشاگری کرده است همگی خلاف قانون اساسی آمریکا بوده اند. سازمان ملل متحد نیز اعلام کرد مواردی که اسنودن در گزارش‌هایش از آن‌ها افشاگری کرده است، همگی معاهدات بین‌المللی را نقض کرده اند. 

 4.    اسنودن به جرم سو استفاده از دارایی‌های دولتی اعتراف کرده و اظهار کرده است در انتظار مجازات برای این جرم است. او تنها به دنبال یک دادگاه علنی و منصفانه برای این منظور است. افزون بر این، افرادی هستند که جرم اسنودن را مرتکب شده اند ولی رای دادگاه برای آن‌ها بسیار سبک‌تر از جرمشان بوده است.

5.    همانگونه که اوباما قدرت بهبود قوانین سرسختانه درباره مبارزه با مواد مخدر در آمریکا را داشت، وی می‌تواند از قدرت خود استفاده کرده و قوانین مربوط به افشاگران را تغییر دهد. زیرا حتی دادستان آمریکا در زمان متهم شدن اسنودن گفته بود: "اسنودن در حقیقت به کشورش خدمت کرد." 

6.    کنفرانس‌های ویدیویی که اسنودن با افراد مختلف ترتیب داده است، به محبوبیت وی کمک شایانی کرده اند و ارزش حضور وی در صحنه را بیش از پیش ثابت کرده اند. همچنین اکنون باور طرفداران وی مبنی بر مجازات غیر عادلانه وی قوت گرفته است. اسنودن در حساب کاربری توییتر خود میلیون‌ها دنبال کننده دارد و افراد زیادی درباره اقدامات وی و لزوم ایجاد یک تعادل میان امنیت و حریم خصوصی به بحث و گفت و گو می‌پردازند.

 در انتهای این مطلب آمده است: به این ترتیب، قاضی دادگاه فدرال باید اسنودن را با توجه به هنجارهایی که برای مجازات‌های کیفری از این دست انجام می‌شود محکوم کند. همچنین پخش جلسات دادگاه وی می‌تواند برای تمام مردم آمریکا سودمند باشد.

نظرات بینندگان