arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۱۵۸۶
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۲۳ - ۲۷ تير ۱۳۹۵

پنتاگون: پایگاه هوایی اینجرلیک بازگشایی شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

پنتاگون در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که فعالیت نیروهای نظامی آمریکا در پایگاه هوایی اینجرلیک در جنوب ترکیه از سر گرفته شده است.

به گزارش انتخاب، پیش‌تر به دنبال کودتای نافرجام در ترکیه، مقام‌های آمریکایی اعلام کردند که ترکیه این پایگاه را بسته است.

وزارت دفاع آمریکا در اطلاعیه خود اعلام کرد که تمام فعالیت‌های نیروهای ائتلاف ضد داعش در ترکیه از سر گرفته شده؛ هرچند هنوز برق این پایگاه قطع است و از طریق ژنراتورهای داخل پایگاه تأمین می‌شود.

این پایگاه که مورد استفاده مشترک نیروهای ناتو و ترکیه است، در حمایت آمریکا از مبارزه زمینی علیه داعش در عراق و سوریه نقش کلیدی دارد.

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا بعد از قطع فعالیت این پایگاه گفت که آمریکا با مقام‌های ترکیه در تماس است تا هرچه زودتر عملیات هوایی از اینجرلیک از سر گرفته شود.

آمریکا در پایگاه اینجرلیک هواپیماهای تهاجمی 'ای ۱۰'، تانکرهای هوایی 'کی‌سی ۱۳۵' و هواگردهای تجسسی و پهپادهای مسلح دارد.

نیروی هوایی آمریکا اعلام کرده که هواپیماهای سوخت‌رسانی مستقر در اینجرلیک حدود یک‌سوم عملیات سوخت‌رسانی در هوا در آسمان عراق و سوریه را انجام می‌داده‌اند.

با بسته‌ماندن پایگاه هوایی اینجرلیک، ائتلاف ضد داعش به رهبری آمریکا ناچار است از جنگنده‌های موجود در خلیج فارس برای حملات علیه افراط‌گرایان در رقه و منبج در سوریه استفاده کند.

همزمان با بازگشایی پایگاه اینجرلیک، ژنرال بیکر ارجان وان، فرمانده این پایگاه دستگیر شده است.

به گزارش بی.بی.سی، مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه، می‌گوید که بعضی از سربازان ترکیه که در پایگاه اینجرلیک مستقر هستند، با کودتای نافرجام جمعه‌شب همراه بوده‌اند و در این رابطه برخی بازداشت شده‌اند. به گفته او، ارتش ترکیه باید "پاک‌سازی" شود و بعد از آن ترکیه قوی‌تر و بهتر با هم‌پیمانان و ناتو همکاری خواهد کرد.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان