arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۱۸۳۳
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۱۰ - ۲۹ تير ۱۳۹۵

شورای امنیت پایبندی ایران به بند موشک‌های بالستیک را تأئید کرد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 سازمان ملل در جلسه خود برای بررسی اجرای 'برجام' در شورای امنیت، پایبندی ایران به بخش مربوط به موشک های بالستیک در قطعنامه ۲۲۳۱ را تأئید کرد.
 
به گزارش انتخاب، سازمان ملل در جلسه خود برای بررسی اجرای 'برجام' در شورای امنیت، با تایید پایبندی ایران به بخش مربوط به موشک های بالستیک در قطعنامه ۲۲۳۱، از تهران خواست از پرتاب این موشک ها به عنوان اقدامی که می تواند بالقوه تنش را در منطقه افزایش دهد، خودداری کند.
 
'جفری فلتمن' معاون 'بان کی مون' دبیر کل سازمان ملل، با استناد به اولین گزارش وی درباره اجرای قطعنامه 2231 شورای امنیت درباره اجرای توافق هسته‌‌ای ایران و گروه 1+5 (اعضای دائم شورای امنیت و آلمان) موسوم به 'برنامه جامع اقدام مشترک' یا 'برجام'، اعلام کرد دبیرخانه این سازمان تاکنون هیچ اطلاعاتی دال بر دریافت، خرید یا صادرات مواد یا تجهیزات مربوط به موشک های بالستیک از سوی ایران که با قطعنامه 2231 شورای امنیت مغایرت داشته باشد، دریافت نکرده است.
 
خبرگزاری کونا با اشاره به اینکه تاکنون دبیر کل سازمان ملل هیچ اطلاعاتی دال بر نقض برجام به هیچ شکلی و به هیچ وجهی از سوی ایران دریافت نکرده است، افزود: 'فلتمن یادآور شد که اجرای هرگونه توافقی چالش های خاص خود را دارد و از تمامی طرف ها خواست که تمامی ابعاد این توافق تاریخی را کاملا اجرا کنند و همه چالش ها را در فضایی سراسر همکاری و سازش و بر مبنای عمل متقابل برطرف کنند.'
 
«سامانتا پاور» نماینده آمریکا در سازمان ملل نیز در همین جلسه اذعان کرد که ایران تاکنون به همه تعهدات خود در برجام عمل کرده و اجرای این تعهدات از سوی ایران را عامل پیشرفت صلح و امنیت جهانی و باعث خرسندی کشورش ذکر کرد.
 
'ویتالی چورکین' نماینده روسیه در سازمان ملل هم به صراحت از گزارش بان کی مون انتقاد و خطاب به شورای امنیت گفت: 'در این گزارش اشتباهات فاحشی مشاهده می شود و روش هایی که از آنها برای گردآوری داده ها استفاده شده به هیچ عنوان قابل قبول نیست. در گزارش دبیرکل به شورای امنیت بی طرفی لازم وجود ندارد. این گزارش یک گزارش سیاسی است و چیزهایی فراتر از واقعیت های مربوط به چارچوب قطعنامه 2231 شورای امنیت در آن درج شده است.'
 
از سوی دیگر، فلتمن به نمایندگی از سوی سازمان ملل خواستار اجرای برجام شده است و این در حالی است که آمریکا هنوز به بخش عمده ای از تعهدات خود در برجام عمل نکرده است و این در صورتی است که یکی از اصول اساسی توافق هسته ای ایران و گروه 1+5 اقدام گام به گام و عمل متقابل عنوان شده است.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان