arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۱۸۹۵
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۱۳ - ۲۹ تير ۱۳۹۵

واکنش وزیر بهداشت به حواشی فوت "کیارستمی"

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزیر بهداشت در پاسخ به سوالی درباره حواشی ایجاد شده در جریان رسیدگی به پرونده مرحوم کیارستمی، گفت: ما غیر از وظیفه تکریم در قبال جامعه هنری کاری انجام نمی‌دهیم؛ چرا که جامعه هنری مورد احترام مردم ایران هستند و ما هم بخشی از مردم هستیم.
 
به گزارش انتخاب،  دکتر سید حسن هاشمی در حاشیه اجلاس روسای دانشکده‌های پرستاری و مدیران پرستاری دانشگاه‌ها و بیمارستان‌های سراسر کشور در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره نظرش در قبال جامعه هنری و حواشی‌ای که بعد از فوت عباس کیارستمی اتفاق افتاد، گفت: ما غیر از وظیفه تکریم در قبال جامعه هنری کاری انجام نمی‌دهیم؛ چرا که جامعه هنری مورد احترام مردم ایران هستند و ما هم بخشی از مردم هستیم. جامعه هنری جزو گروه های مرجع هستند و همیشه دوست داشتنی و مورد احترام‌اند و باید حقوق‌شان استیفا شود.
 
وی افزود: البته در شرایط تالم‌آمیز، قضاوت‌ها نمی‌توانند دقیق باشند. بنابراین باید صبر کنیم که به قانون و مسیری که قانون نشان می‌دهد احترام بگذاریم. در عین حال هیچ حقی هم نباید از هیچ ایرانی ضایع شود و امیدواریم که در همه محاکم از جمله سازمان نظام پزشکی این اتفاق رخ دهد.
 
اولتیماتوم به بیمارستان‌ها

 
وی همچنین در ادامه درباره اعتباربخشی جدید بیمارستان‌ها گفت: ما در زمینه ارزیابی مراکز درمانی و موسسات خدماتی حوزه سلامت، یک نظام ارزشیابی داریم که علاوه بر تفکیک کیفی موسسات، اشکالات آنها را هم مشخص می‌کند. این جلسه برای آشنایی با روش‌های اعتباربخشی در بین مدیران پرستاری بود که فردا هم برای روسای بیمارستان‌ها برگزار می‌شود.
 
وی با بیان اینکه ارتقای کیفیت مهمترین رکن ارزیابی است، گفت: بنابراین باید هم در زمینه احترام به مردم و هم در زمینه خدماتی که از سوی گروه پزشکی ارائه می‌شود، دقیق باشیم. بر این اساس امیدواریم که با نظارت‌های دقیق‌تری که انجام می‌شود، حقوق خدمت گیرندگان، بیماران و اطرافیان‌شان بیش از گذشته تامین شود.
 
هاشمی با بیان اینکه بخشی از تامین این اهداف در گرو فراهم کردن زیرساخت‌هاست، ادامه داد: بالاخره در مواردی که با کمبود بیمارستان یا تخت بیمارستانی  مواجهیم یا آزمایشگاه‌ها و تجهیزات‌مان دچار اشکال هستند، ارائه کننده خدمت تقصیری ندارد و باید دولت، مجلس، وزارت بهداشت و بیمه‌ها تلاش کنند تا زیرساخت‌ها را ارتقا دهند. این در حالیست که در موارد ارائه خدمت که پزشک و پرستار در آن دخیل هستند، حتما باید کیفیت ارتقا یابد و در این راستا قطعا سیستم تشویق و تنبیه وجود خواهد داشت.
 
وزیر بهداشت تاکید کرد: البته اساس ما در این حوزه در تکریم و تشویق است و امیدواریم که در این فرصت رقابتی ایجاد شده، کیفیت خدمات ارتقا یابد. باید توجه کرد که در اعتباربخشی جدید، بیمارستان‌ها به درجات مختلفی تقسیم خواهند شد و گروه‌های عالی درجه یک و درجه دو وجود دارد. در عین حال نباید بیمارستان یا مراکز درمانی درجه سه داشته باشیم که در این صورت ممکن است خود مرکز یا بخش‌هایش تعطیل شوند.
 
هاشمی با تاکید بر اینکه بنای وزارت بهداشت در اعتبار بخشی جدید، دستگیری است نه مچ‌گیری اظهار کرد: دستگیری هم به معنای کمک و حمایت است و بنای ما هم کمک کردن است، اما اگر در مواردی مراکز خودشان را با استانداردهای اعتباربخشی مطابق نکنند، تعطیل می‌شوند.
 
وی با بیان اینکه در گذشته خود ارائه کنندگان خدمت دست به ارزیابی می‌زدند و به همین دلیل نتایج خیلی معتبر نبود، گفت: در قالب جدید ارزیابی از سوی وزارت بهداشت انجام نمی‌شود بلکه موسسه‌ای تعریف شده که هم بخش خصوصی و هم بخش دولتی را ارزیابی می‌کند. بنابراین از این به بعد بخش‌های دولتی هم زیر ذره‌بین خواهند بود و حتما به نوعی ارزیابی می‌شوند که به حقیقت نحوه ارائه خدمت‌شان نزدیک باشد.
 
کمبود 100 هزار پرستار در کشور
 
وزیر بهداشت در پاسخ به سوالی درباره کمبود نیروی پرستاری گفت: سوال در این مورد خوب است، اما پاسخ خوبی برای آن نداریم. بیمار از هنگام ورودش به بیمارستان باید به گروه‌های ما تحویل داده شود، اما می‌بینیم که در برخی بیمارستان‌ها که تعدادشان هم کم نیست، همراه بیمار بخشی از خدماتی را که وظیفه ماست، انجام می‌دهد.
 
وی درباره مجوز استخدام دولت در وزارت بهداشت گفت: دولت تا کنون مجوز استخدامی نداده بجز برای تخت‌های جدیدی که در حال ایجاد آن هستیم که البته این مجوز هم با تاخیر صادر شد. در عین حال برای کمبود نیروی پرستاری باید اقدامی انجام دهیم. در گذشته اعلام کردیم که ما بیش از 100 هزار نفر پرستار کم داریم و کمک به این قشر زحمت کش که بعد از طرح تحول نظام سلامت، فشار مضاعف بر دوششان است و رکن اساسی ارائه خدمات در نظام درمانی ما محسوب می‌شوند، ضرورت دارد. اما تا کنون راه حل عملی برای این موضوع و حتی برای کسانی که بازنشسته می‌شوند، مشخص نشده است.
 
لزوم تجدید ساختار ارائه خدمات در حوزه سلامت

 
وزیر بهداشت افزود: من فکر می‌کنم باید به ساختار ارائه خدمات در حوزه سلامت نگاه مجددی شود. در عین حال ما راهکارهایی را تهیه کرده و آنها را پیشنهاد هم دادیم، اما انجام آنها مقداری جسارت می‌خواهد و لازم است که دولت و مجلس در این زمینه تصمیم‌گیری کنند.
 
وزارت بهداشت نباید تصدی‌گری کند
 
بیمه‌ها را حمایت کنید

 
هاشمی تاکید کرد: وزارت بهداشت نباید تصدی‌گری ‌کند و اینکه اکنون وزارت بهداشت در حوزه سلامت تصدی‌گری می‌کند، درست نیست؛ بلکه وزارت بهداشت باید سیاست‌گذاری و نظارت را انجام دهد. تقریبا بیش از دو سال است که این موضوع را می‌گویم. باید از بیمه‌ها حمایت کنیم و ارائه خدمات از طریق خرید خدمت انجام شود و ارائه کنندگان خدمات دولتی نباشند؛ در آن زمان است که کیفیت هم ارتقا می‌یابد و به مردم نیز احترام بیشتری می‌شود و در عین حال دولت هم متورم نمی‌شود.
 
هاشمی با بیان اینکه دلیل ندادن مجوز استخدام از سوی دولت به وزارت بهداشت این است که نمی‌خواهند دولت متورم شود، گفت: در حال حاضر 450 هزار نفر در وزارت بهداشت هستند که اگر مجوزی هم صادر شود، به تدریج وزارت بهداشت هم به سرنوشت وزارت آموزش و پرورش دچار می‌شود؛ بنابراین مبنا کوچک سازی دولت است، اما اکنون نه مجوزی برای ما داده می‌شود و نه اقدام دیگری انجام می‌دهیم. درست این است که در حوزه‌ای که با جان مردم سر و کار دارد به موازات هم حرکت کنیم؛ یعنی یا راه‌حل‌های جایگزین را بپذیریم یا روش‌هایی را که به صورت سنتی وجود دارد، اجرا کنیم.
 
هاشمی ادامه داد: خوشبختانه طرح تحول سلامت اجرا شد و بخشی از مشکلات در حوزه سلامت کاهش یافته، اما هنوز برخی از اشکالات وجود دارد که امیدواریم در قالب برنامه ششم توسعه مصوباتی وجود داشته باشد که بتوان از وضعیت سایر حوزه‌ها از جمله بخش خصوصی در حوزه سلامت استفاده بیشتری کرد و در عین حال از سازمان‌های بیمه‌گر نیز حمایت شود؛ به طوریکه مردم آسیب نبینند و پرداختی آنها تغییری پیدا نکند و همچنین بخشی از سرمایه سرگردانی که در جامعه وجود دارد مانند نفت، آب، گاز و غیره که در دست بخش خصوصی هستند و دولت به صورت خرید خدمت آنها را از بخش خصوصی دریافت می‌کند، در حوزه سلامت نیز شاهد چنین چیزی باشیم.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان