arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۱۹۳
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۱۵ - ۲۱ خرداد ۱۳۹۰

ایران از تحریمهای اروپایی به اروپا شكایت می‌كند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مجید جعفرزاده، رئیس سازمان امور بین‌الملل و قانونی دفتر ریاست جمهوری اعلام كرد كه جمهوری اسلامی طیفی از شكایت‌ها را برای ارائه به دادگاه‌های اروپا علیه تصمیم غیرقانونی اتحادیه اروپا به منظور تحریم ایران آماده كرده است.

به گزارش دیپلماسی ایرانی، این در حالی است كه 5 شنبه گذشته ایالات متحده و اتحادیه اروپا از اعمال تحریم‌های یكجانبه علیه بخش‌های بانكداری و انرژی ایران خبر داده بودند.

از سوی دیگر اتحادیه اروپا ماه گذشته نیز دامنه تحریم‌های یكجانبه خود علیه ایران را گسترده‌تر كرده بود كه شامل بلوكه اموال 32 مقام ایرانی و ممنوعیت‌های مسافرتی برای آنها بنا به اتهاماتی در زمنیه حقوق بشر می‌شد.

گفته می‌شود كه تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا بیش از 100 شركت ایرانی دخیل در برنامه های هسته‌ای و بلوكه اموال و ممنوعیت‌های صدور ویزا برای تعداد زیادی از مقامات ایرانی را شامل می‌شود.

به عقیده تحلیلگران این روند ضمن محدود ساختن روابط سیاسی و اقتصادی اتحادیه اروپا با ایران، در صحنه بین‌المللی نیز روابط ایران و كشور‌های اروپایی را به چالش می‌كشد.

اعلام خبر تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران به بهانه ادامه فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی در حالی صورت می گیرد كه كاترین اشتون، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا چندی پیش درخواست ادامه مذاكرات هسته‌ای را روی میز سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران گذاشته بود. اما تهران به این نامه واكنش چندان رضایت بخشی ارائه نداد و به دنبال آن از ادامه فعالیت‌های هسته‌ای مورد نگرانی غرب یعنی فعالیت‌های غنی‌سازی ادامه داد.

این در حالی است كه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در تازه ترین گزارش خود به ماهیت تسلیحاتی فعالیت‌های هسته‌ای ایران اشاره كرده است و همانگونه كه پیش بینی می‌شد آمریكا و متحدان اروپایی‌اش از این گزارش به عنوان توجیه اعمال تحریم‌های یكجانبه استفاده كرده اند.

نظرات بینندگان