arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۲۱۶
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۵۸ : ۱۷ - ۲۱ خرداد ۱۳۹۰
ماجراي تعرفه 90 درصدي واردات؛

باور کنيد، خودروسازها لابي نکرده اند!

تعرفه واردات خودرو در سال 90 هم ثابت ماند؛ آن هم روي رقم 90 درصد. ثبات تعرفه در اين حوزه براي چهارمين سال پياپي صورت گرفت، حال آنکه با گذشت نزديک به نيم قرن از عمر صنعت خودروسازي در کشور، اين صنعت هنوز نتوانسته است کيفيت موردنظر مشتريان را محقق کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
فرزانه غلامي: تعرفه واردات خودرو در سال 90 هم ثابت ماند؛ آن هم روي رقم 90 درصد. ثبات تعرفه در اين حوزه براي چهارمين سال پياپي صورت گرفت، حال آنکه با گذشت نزديک به نيم قرن از عمر صنعت خودروسازي در کشور، اين صنعت هنوز نتوانسته است کيفيت موردنظر مشتريان را محقق کند.

به باور کارشناسان بالا بودن تعرفه واردات خودرو سبب شده خودروسازان داخلي با خيالي راحت کار خود را ادامه دهند، زيرا بازار داخلي بي هيچ تهديدي از آن آنهاست و به واسطه همين تعرفه هاي سنگين مشتريان قادر نخواهند بود محصولات روز دنيا را به کشور وارد کنند.

البته گفته مي شود خودروسازان به استناد قانون ارتقاي کيفيت خودرو بايد در قبال ثبات تعرفه، کيفيت محصولات خود را بالاتر ببرند و به عبارتي رقابتي شوند، بنابراين بايد هر سه ماه يکبار گزارشي از عملکرد خود را به مجلس تقديم کنند تا بر همين اساس تنبيه يا تشويق شوند !

درخصوص چند و چون واردات خودرو در سال جاري با احمد نعمت بخش دبير انجمن خودروسازان ايران به گفتگو نشسته ايم.

* آقاي نعمت بخش !اگر بخواهيم خيلي واضح در مورد اولويت کاري خودروسازان حرف بزنيم آيا کيفيت از جمله اين اولويت هاست يا کميت؟
** شايد اگر اين سؤال را 4 - 3 سال پيش با من مطرح مي کرديد مي گفتم کميت اولويت نخست خودروسازهاست، اما پس از اين تاريخ، بحث ارتقاي کيفيت خودرو و خدمات پس از فروش در دستور کار آنها قرار گرفت، به عبارتي ديگر تا 4 - 3 سال پيش دغدغه مديران صنعت خودرو اين بود که سالانه 25 تا 30 درصد افزايش توليد داشته باشند، اما در سالهاي اخير بحث کميت از نظر آنها بسيار کم اهميت تر از کيفيت شده و فقط 7 تا 8 درصد رشد در هر سال را براي آن در نظر مي گيرند.

* با وضع تعرفه 90 درصدي براي واردات خودرو آيا ارتقاي کيفيت و رقابت محقق مي شود؟

** اين رقم در سالهاي گذشته مصوب مجلس بود و امسال هم گويا دولت تکليف سود بازرگاني را مشخص کرده است البته کالاهاي مختلف تعرفه هاي مختلف دارند و وضع تعرفه 90 درصد براي واردات خودرو خيلي زياد نيست، چون براي مثال تعرفه واردات کاهشي 100 درصد، کفش 120 درصد و پوشاک 100 درصد است.

من شخصاً اعتقادي به وضع تعرفه مادام العمر ندارم، ولي بايد واقع بين باشيم.

* اين واقع بيني از نظر شما مستلزم اتخاذ چه رويکردي است؟

** به باور من چون در شرايط کنوني با محدوديتهاي زيادي در مسير ارتقاي کيفي صنعت خودرو روبه رو هستيم تعرفه 90 درصدي کاملاً مناسب است. دولت مي تواند با يک جدول 5 ساله تکليف تعرفه واردات محصولات گوناگون از جمله خودرو را مشخص کند مطمئن باشيد خودروسازان از اين اقدام استقبال مي کنند، چون اين جدول 5 ساله به سرمايه گذاران صنعت خودرو چشم انداز مي دهد آنها مي توانند بر اين اساس تصميم گيري و برنامه ريزي کنند.

* گفته مي شود يکي از دلايلي که دولت به خاطر آن تعرفه واردات خودرو را کاهش نمي دهد جلوگيري از خروج ارز از کشور است، آيا شما اين مسأله را تصديق مي کنيد؟

** به هر حال هر چه واردات خودرو بيشتر و آسان تر باشد ارز بيشتري از کشور خارج مي شود، اما اين را لحاظ کنيد که در سال گذشته ما بيش از يک ميليون و 600 هزار دستگاه خودرو توليد کرديم و کل ارزبري ما کمتر از 3 ميليارد دلار بود.

البته من از کيفيت اين خودروهاي توليد داخل دفاع نميکنم! اما اگر مي خواستيم همين تعداد خودرو را وارد کنيم حداقل 13 تا 14 ميليارد دلار از کشور ارز خارج مي شد.

به هر حال واردات خودرو در سال گذشته صورت گرفت و آن هم 48 هزار دستگاه که اين تعداد وارداتدرمجموع 900 ميليون دلار ارز از کشور خارجکرد.من هم اعتقاد دارم که واردات خودروارزبري بالاييدارد، اما اين را بدانيد اگر دولتدر اين زمينهسختگيري مي کند به خاطر اين نيستکهماخودروسازها لابي کرده ايم تا مانع واردات شويم.
 
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Norway
|
۱۹:۳۵ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۱
0
7
مردم بیچاره باید این تابوتهای مرگ را به قیمت بالا بخرند در صورتی که خودروهای خارجی با کیفیت بالا در واقع خیلی ارزانتر است اگر این تعرفه ها نبود ولیکن همه بخوبی میدانند که منافع چه کسانی پشت این تعرفه ها است
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۳:۰۵ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۲
0
0
فكر مي كند كه قيمت خودرو هاي خارجي بيشتر از داخلي است كه دارد فله اي ارزيابي مي كند...
نظرات بینندگان