arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۲۱۸۰
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۱۸ - ۳۰ تير ۱۳۹۵

موارد بازداشت و تعلیق افراد در ترکیه از 50 هزار نفر گذشت

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سیاست 'پاکسازی' افراد دولتی در ترکیه پس از کودتای نافرجام این کشور تاکنون بیش از50 هزار نفر را دراین کشور 80 میلیونی نفری تحت تاثیر قرار داده است.
 
به گزارش انتخاب؛ در حالی که پنج روز از کودتای نافرجام ترکیه می گذرد، رسانه ها به نقل از مقام های ترکیه از افزایش شمار بازداشت و تعلیقی ها خبر می دهند، شمار دستگیری ها به حدود 10 هزار نفر رسیده وافزون بر30 هزار تن ازکارکنان دولتی ، نظامی و امنیتی نیز برکنار شده اند.
 
شبکه خبری ان.تی.وی، از برکناری سه تن از معاونان دبیرکل مجلس ملی ترکیه خبر داد و اسامی آن ها را بدین شرح اعلام کرد: 'مصطفی تعمیرجی'، 'کمال کایا' و 'محمد بوزداغ'. در این گزارش به دلیل برکناری این افراد اشاره نشده است.
 
یک پایگاه خبری هوادار دولت ترکیه روز گذشته از پاکسازی یک هزار و500 تن ازکارکنان وزارت دارایی این کشور خبر داد.
 
براساس آمار منتشر شده توسط تلویزیون دولتی ترکیه درروز چهارشنبه، که بیانیه مربوط به ممنوع الخروج بودن همه اعضای نظام آموزش این کشور تا اطلاع ثانوی اعلام کرد، یک هزار و 577 نفر از روسای دانشگاه های سراسر ترکیه موظف به استعفا شدند.
 
دولت آنکارا همچنین روز گذشته در اقدامی دیگر اعلام کرد که مجوز تدریس 21 هزار آموزگار فعال در موسسات خصوصی را باطل کرد.
 
خبرگزاری آناتولی اعلام کرد که وزارت آموزش وپرورش 15 هزار و 200 نفر از کارکنانش را تعلیق کرده است.
 
وزارت خانواده ترکیه نیز اعلام تعلیق 393 نفر از کارکنانش را تعلیق کرده است. یک مقام وزارت دفاع ترکیه نیز امروز از برکناری شماری از مقام های این وزارتخانه به اتهام دشت داشتن در کودتای نافرجام خبر داد.
 
وی که خواست نامش فاش نشود به خبرگزاری آناتولی گفت، یک معاون، سه رئیس بخش و یک سرلشگر، دو سرتیپ و یک دریادار در زمره برکنار شدگان هستند.
 
ترکیه همچنین 21 قاضی نظامی را در آنکارا بازداشت کرده است.
 
بیش از 6 هزار نفر نظامی و حدود یک هزار و 500 نفر دیگر از زمان کودتای نافرجام ترکیه بازداشت شده اند. رقم 8 هزار نیروی تعلیق شده پلیس را در دو شهر آنکارا و استانبول باید به شمار موارد عزل پس از کودتا اضافه کرد.  
 
علاوه بر این، حدود یک هزار و 500 نفر از مقام های وزارت دارایی نیز از سمت هایشان عزل شده اند. حدود 3 هزار قاضی و دادستان نیز مشمول سیاست پاکسازی شده اند. بر اساس اعلام دادگاهی در ترکیه، 26 ژنرال و دریاسالار روز دوشنبه بازداشت شدند.
 
خبرگزاری رویترز به نقل از منابع ترک اعلام کرد که یکصد افسر اطلاعاتی نیز از سمت هایشان عزل شده اند. بر اساس این گزارش، 492 نفر در اداره امور دینی، 257 نفر در دفتر نخست وزیری و 300 نفر دیگر در وزارت انرژی برکنار شده اند.
 
آخرین آمار مربوط به قربانیان کودتای نافرجام ترکیه از کشته شدن بیش از 300 نفر حکایت دارد. در این حوادث حدود یک هزار و 500 نفر نیز زخمی شدند.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان