arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۲۹۷
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۱۴ - ۲۲ خرداد ۱۳۹۰

ادعای وزارت بازرگانی: کاهش واردات و افزايش صادرات محصولات کشاورزي

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزارت بازرگانی از کاهش واردات و رشد صادرات محصولات کشاورزی خبرداد و اعلام کرد : بر اساس ماده 16 قانون بهره‎وری بخش کشاورزی هرگونه اعمال نظر و صدور مجوز واردات محصولات کشاورزی از جمله میوه بر عهده وزارت جهاد کشاورزی است و وزارت بازرگانی فقط نقش دبیرخانه ای و ثبت سفارش دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انتخاب Entekhab.IR  ؛ همچنین در تبصره 2 این ماده قانونی، مسوولیت انتخاب ابزار تعرفه‌ای، تعیین سهمیه مقداری، زمان ورود و مقدار تعرفه برای کالاهای کشاورزی‌، میوه و فرآورده‌های غذایی نیز به وزارت جهاد کشاورزی واگذار شده است.

بر اساس این قانون، وزارت بازرگانی نه تنها واردات را انجام نمی‌دهد و چند سال است اصلاً این کار را نمی‌کند، بلکه حتی هیچ دخل و تصرفی در صدور مجوز برای کالاهای مذکور هم نداشته است و نخواهد داشت. البته وزارت بازرگانی اقدامات مثبت و سازنده‌ای برای مدیریت واردات و حفظ جایگاه تولید داخل انجام داده است که کمتر به آنها پرداخته می‌شود.

افزایش تعرفه واردات محصولات کشاورزی و کاهش واردات در این بخش از جمله اقدامات وزارت بازرگانی است و با استناد به گزارش‌های گمرک، در دو سال اخیر، واردات محصولات کشاورزی با کاهش چشمگیری همراه بوده است و در مقابل شاهد رشد صادرات بوده‎ایم. در سال 89 صادرات انواع میوه‌های تازه از لحاظ وزن با رشد 16 درصدی و واردات آن نیز با کاهش 8 درصدی همراه بوده است. کاهش واردات انواع میوه تازه در حالی رخ داده است که صادرات آن در شرایط مطلوبی قرار داشت. به طور مثال خربزه با 41.5 میلیون دلار، انگور با 33 میلیون دلار، شلیل و هلو با 18 میلیون دلار، کیوی با 48 میلیون دلار و هندوانه با 90 میلیون دلار صادرات، از رشد قابل توجهی برخوردار بوده است. برنامه‌های مدیریت واردات در سالهای اخیر کاهش واردات و رشد جهشی صادرات انواع میوه‎های تازه را در پی داشته است به طوری که صادرات 135 میلیون دلاری انواع میوه تازه در سال 1383 به بیش از 682 میلیون دلار یعنی بیش از 5 برابر آن زمان در سال 1389 رسید. سیاست‌های وزارت بازرگانی در بخش مدیریت واردات موجب کاهش واردات سایر محصولات کشاورزی نیز شده است که از آن جمله می‌توان به کاهش 15 درصدی واردات برنج، 18 درصدی دانه سویا، 85 درصدی گندم و 71 درصدی جو اشاره کرد. عملکرد تجاری کشور نیز نشان‌دهنده کاهش واردات در بخش واردات محصولات کشاورزی در سال های 87 تا 89 است و بر‎اساس آمار موجود واردات بخش کشاورزی از 6 میلیارد دلار در سال 87 به 5 میلیارد دلار در سال 89 و از نظر وزنی نیز از 14 میلیون تن به 9 میلیون تن رسیده است. سیاست‌گذاری‌های صورت گرفته در این حوزه و تخصیص جوایز صادراتی و حمایت‌های دولت از صادر‌کنندگان موجب شده است تا ارزش صادرات محصولات کشاورزی از 1.8 میلیارد دلار در سال 84 به بیش از 3.6 میلیارد دلار در سال 89 برسد که این مهم نتیجه استمرار برنامه‌ها و سیاست‌گذاری‌‌های دولت و وزارت بازرگانی در این حوزه بوده است. یادآور می‎شود که وزارت بازرگانی همواره در چارچوب قانون فعالیت کرده است و رویکرد و استراتژی وزارت بازرگانی همواره حمایت از تولید داخل و تنظیم بازار براساس آن بوده و نمونه‎ای از آن خرید و ذخیره‎سازی گسترده میوه شب عید از محصولات داخلی در سالهای اخیر بوده که بر همگان واضح و مبرهن است.

اداره کل روابط عمومی وزارت بازرگانی همچون گذشته آمادگی کامل دارد تا درخصوص هرگونه مطلبی، از قبیل مطالب مربوط به واردات، صادرات و سایر موارد مربوط به این وزارتخانه، اطلاعات لازم را به صورت جامع و کامل در اختیار تمامی مطبوعات و رسانه‎ها قرار دهد.
نظرات بینندگان