arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۴۰۷
تاریخ انتشار: ۱۳ : ۱۴ - ۲۳ خرداد ۱۳۹۰

مايکروسافت- نوکيا، از رقابت تا رفاقت؛ امپراطوري ها به هم مي پيوندند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بنيامين سنايي: شيفتگان دنياي ارتباطات در کنگره جهاني تلفنهاي همراه بارسلونا که اوايل سال جاري ميلادي در اسپانيا برگزار شد، منتظر انفجار بمب خبري نوکيا بودند؛ بمب فوق سري N9 که تصور مي شد حاصل همکاري «نوکيا - اينتل» باشد. اما بر خلاف انتظار عمومي، وقتي مدير جديد غول فنلاندي تلفن همراه، استفان الوپ که پيش از اين يکي از مديران ارشد مايکروسافت بود به روي صحنه آمد از امضاي قرارداد همکاري جديدي ميان «نوکيا- مايکروسافت» خبر داد و اين که در آينده اي نه چندان دور اولين نمونه هاي «وينفون نوکيا» به بازار خواهد آمد.


خبر همکاري دو امپراطوري تلفن همراه و سيستم عامل به اندازه اي هيجان انگيز به نظر مي رسيد که در همان روزهاي نخست بسياري از منتقدان کنوني نوکيا از جمله «الدار مورتيزان»، مالک روسي پايگاه اينترنتي معتبر «موبايل ريويو» نيز به خاطر اين اتفاق براي نوکيا کف زدند!
اما چقدر مي توان به آينده اين همکاري اميدوار بود؟ آيا نوکيا راه درستي را در پيش گرفته يا بر عکس مرتکب اشتباه بزرگي شده است؟

پيشگويي در اين زمينه چندان آسان نيست با اين وجود به نظر مي رسد، نوکيا انتخاب درستي داشته است. بسياري از دوستداران گوشي هاي هوشمند ديگر تمايلي به استفاده از سيستم عامل محدود کننده اي همچون سيمبين ندارند(اگر چه که سيمبين 3 اندکي منعطف شده و به صورت متن باز ارائه گرديد) و به همين دليل بر خلاف گذشته، انتخاب اول کاربران نوکيا نيست.
بنابراين براي عقب نماندن از تب جهاني آندرويد و اغواکنندگي اپل، مديران نوکيا مجبور شدند دست دوستي مايکروسافت را به گرمي بفشارند. نوکيا گذشته از کمکهاي مالي مايکروسافت، به بازار اين امپراطوري نرم افزاري نيز اميد بسته است و آن را پشتوانه اي بزرگ براي خود مي داند. از اين رو بود که استفان الوپ در چند مصاحبه مختلف با صراحت گفت: ويندوز موبايل از اين پس، سيستم عامل اصلي نوکيا خواهد بود.

پيوند دوستي امپراطوريهاي تلفن همراه و سيستم عامل در شرايطي که در يکي دوسال گذشته، نوکيا به دليل به ميدان آمدن رقباي تازه شاهد کاهش سهم خود از بازار بوده است، ممکن است موقعيت رو به افول اين شرکت را بهبود بخشد. از سويي، مايکروسافت هم بدون نياز به سرمايه گذاري براي ايجاد فروشگاه يا بازارهاي فروش جديد، مي تواند به بازار گسترده نوکيا اعتماد و اتکا کند.

به هر رو، بازار شايعات همچنان داغ است و حرف و حديثها درباره علاقمندي مايکروسافت به خريد نوکيا ادامه دارد. عده اي مي گويند مايکروسافت بايد صبر پيشه کند تا با سقوط بيشتر ارزش سهام نوکيا، خريد ارزان تري داشته باشد و گروهي بر اين باورند که نوکيا بايد پيشدستي کند و در شرايطي که ارزش آن بيش از اين کاسته نشده سهام خود را براي فروش عرضه کند. در اين ميان، همکاري نوکيا و مايکروسافت شايد بتواند با پيوند سخت افزاري کارآمد به سيستم عاملي کاربرپسند، موازنه قدرت را در بازار جهاني تلفن همراه به نفع اين ائتلاف نو پا جابجا کند خاصه آنکه نوکيا، مايکروسافت را متقاعد کرده است براي توفيق تجاري بيشتر، تلفنهاي هوشمند مشترکشان را با قيمتهاي متوسط عرضه کنند.

پيش از اين، روند همگرايي شرکت تايواني htc و گوگل به عرضه گوشي هاي آندرويدي انجاميد و اين همکاري صميمانه تا آنجا پيش رفت که گوگل کار طراحي و توليد نخستين تلفن همراه خود را با نام «نکسوس يک» به تايواني ها سپرد که سود سرشاري را نصيب دو طرف کرد.

حالا ائتلاف «نوکيا- مايکروسافت» هم با پيروي از مدلي مشابه، قرار است نخستين نگارش سيستم عامل جديد مايکروسافت به نام «انبه»(يا همان وينفون 7/5 ) را بر روي اولين تلفن همراه وينفون نوکيا به بازار جهاني عرضه کند.

نگارش جديد ويندوز موبايل مايکروسافت بيش از 500 قابليت تازه را در اختيار کاربران قرار مي دهد و البته توسعه دهندگان آن در مدت 219 روز از معرفي اين نسخه از ويندوز موبايل، تعداد برنامه هاي کاربردي فروشگاه مايکروسافت را به 20 هزار رساندند که به بيمها در گوگل و اپل دامن زد زيرا اين دو شرکت به ترتيب در مدت 419 و 215 روز موفق به عرضه اين تعداد نرم افزار شده بودند. از طرفي پس از انعقاد قرارداد همکاري ميان اين دو امپراطوري، مايکروسافت يک ميليارد دلار به حساب فنلاندي ها واريز کرد تا مشخص شود ابعاد اين همکاري بيش از آن چيزي است که تصور مي شود.

با در نظر گرفتن تجربه همکاري نوکيا با شرکت صاحب نام کارل زايس در زمينه توليد لنز دوربين و نيز معرفي صفحه نمايش جديد اين شرکت( CBD ) و البته پشتوانه بزرگي به نام مايکروسافت در زمينه سيستم عامل، بايد منتظر ظهور چه پديده اغواکننده اي در بازار تلفن همراه باشيم؟ صفحه نمايش بزرگ، سيستم عامل منعطف، سخت افزار کارآمد و... همان چيزهايي است که باعث مي شود نوکيا را بازنده اين همکاري ندانيم.
نظرات بینندگان