arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۴۱۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۱۴ - ۲۳ خرداد ۱۳۹۰

قليان، موجب انتقال هپاتيت، تبخال و سل مي شود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ثابت شده است که مصرف دخانيات به هر شکلي با افزايش خطر بيماري هاي قلبي - عروقي، سرطان راه هاي هوايي و ريه همراه است، حتي مصرف کم دخانيات سبب بيماري هاي بسياري خواهد بود، پس مصرف قليان مي تواند با مشکلات جدي همراه باشد.


به گزارش انتخاب به نقل از ايسنا، دخانيات عامل 90 تا 95 درصد سرطان هاي ريه و 40 درصد بيماري هاي قلبي - عروقي است؛ همچنين 50 تا 70 درصد سرطان هاي دهان، حلق، حنجره و 40 درصد سرطان هاي لوزالمعده و 30 درصد سرطان هاي مثانه بر اثر مصرف دخانيات است. شيوه مصرف قليان که در آن قسمت دهاني شيلنگ ميان افراد جابجا مي شود موجب انتقال بيماري هايي مانند هپاتيت، تبخال و سل مي شود.

اعتياد به نيکوتين موجود در قليان در ابتدا با تمايل به استنشاق بوي قليان آغاز مي شود. هر چند قسمتي از نيکوتين قليان به وسيله آب گرفته مي شود اما مقدار نيکوتين به حدي بالاست که چند برابر سيگار داراي نيکوتين است.

اولين قدم هاي اعتياد به نيکوتين و بسياري از مواد مخدر مي تواند با استعمال قليان آغاز شود. به دليل پک هاي عميق در مصرف قليان، ضررهاي قليان نسبت به سيگار به مراتب بيشتر مي شود.
بر اساس اعلام دبيرخانه ستاد کشوري کنترل و مبارزه ملي با دخانيات، در سال هاي گذشته مصرف قليان به طرز قابل توجهي در کشور افزايش يافته است.سازمان بهداشت جهاني بعد از اعلام همه گيري در حال رشد مصرف سيگار که در دهه گذشته بارها و بارها تکرار کرده بود، در چند سال گذشته اذعان کرده است که با همه گيري ديگري از دخانيات به نام قليان روبرو هستيم. طبق گزارشهاي سازمان بهداشت جهاني دود قليان حداقل حاوي همان مقدار ماده سمي است که دود سيگار دارد و مصرف آن براي سلامت فرد و ديگران مضر است.در مطالعه اي که در مرکز تحقيقات پيشگيري و کنترل دخانيات در سال هاي 85 و 86 انجام شد، مشخص شد که 50 درصد مردان و 37 درصد زنان تجربه مصرف قليان را دارند.

23 درصد سيگاري ها دست کم يک بار در هفته قليان مصرف مي کنند. اين رقم در غيرسيگاري ها 25 درصد است. اين بدين معناست که غيرسيگاري ها حتي بيش از سيگاري ها در حال مصرف قليان هستند و به سمت اعتياد به آن پيش مي روند.

در مورد مصرف قليان خوب است بدانيم که تنها قسمت کمي از دود قليان در تماس با آب است و قسمت اعظم آن بدون تماس با آب مستقيم وارد بدن انسان مي شود. هر وعده قليان 30 تا 40 ليتر دود وارد بدن انسان مي کند. قليان بيش از سيگار داراي توتون است و مخزن سوخت آن حاوي زغالي است که دود زغال هم به دود قليان اضافه مي شود. قليان در درجه حرارت 450 درجه سانتيگراد مي سوزد، در حالي که سيگار در 800 تا 900 درجه سانتيگراد. اين واقعيت خود به معني سوخت ناقص قليان است. اين سوختن ناقص خود دليلي بر توليد مواد سمي بيشتري نسبت به سيگار است. يک ساعت در معرض دود قليان ديگران بودن برابر است با مصرف همزمان 6 تا 8 نخ سيگار.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مرتضی
|
GERMANY
|
۱۰:۵۸ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۴
0
0
چی میگین هر روز واسه خودتون این چیز ها واسه مملکت هایی خوبه بگین که همه چی سالمه (اب و هوا و امواج پارازیتی ... ) ما از قلیون نمیریم از دست اینا میمیرم همون بهتر با دود بمیریم اینجوری سربلند تریم بخدا
نظرات بینندگان