arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۴۲۰
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۱۳ - ۲۴ خرداد ۱۳۹۰

سه راهکار براي بهبود کيفيت نان

* حميد عليخاني- معاون وزير بازرگاني
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نان به عنوان مهم ترين غذاي مصرفي مردم کشور، همواره بزرگ ترين سهم را در هرم غذايي و بيشترين نقش را در سفره خانواده هاي ما داشته و دارد.

درباره ارزش غذايي نان همين بس که هر صد گرم نان 274 کالري دارد که اين ميزان با دو برابر کالري گوشت، سه برابر سيب زميني و چهار برابر شير برابري مي کند و نکته مورد توجه ديگر، نقش مؤثر اين ماده در تأمين انرژي و سلامتي افراد جامعه است که پس از آب آشاميدني سالم، مهم ترين نقش را در بهبود سلامتي و تأمين انرژي مردم بر عهده دارد.

آمارها حاکي از آن است که در بهمن 89 ميزان مصرف ماهانه نان به 8 کيلو و 700 گرم رسيد و سرانه مصرف سالانه آن هم 104 کيلوگرم شد، يعني در طي يک سال حدود 35 کيلو يا 30 درصد کاهش مصرف ايجاد شد؛ اما اين امر بدان معنا نيست که مردم به اندازه کافي نان مصرف نکرده اند، بلکه نشان مي دهد ميزان ضايعات آن کاهش يافته؛ اگرچه در سالهاي گذشته ميزان ضايعات نان در استانهاي مختلف متفاوت بوده، اما به طور ميانگين اين ميزان بين 15 تا 20 درصد بوده که اگر مقدار هدررفت در حلقه هاي قبلي اين چرخه را هم به اين رقم اضافه کنيم به 30 درصد خواهد رسيد.
اما براي ارتقاي کيفيت نان بايد سه مؤلفه مواد اوليه، مهارت کارگران و ماشين آلات پخت را در نظر گرفت که در موضوع مواد اوليه قطعا استفاده از بهبود دهنده ها و آنزيم هاي مختلف در اين زمينه بسيار راهگشا خواهد بود، چون در تمام کشورهاي دنيا هم استفاده از بهبود دهنده ها در توليد نان امري مرسوم است، اما در ايران از آن استفاده نمي شود.
بديهي است، درخصوص ماشين آلات پخت هم بايد اصلاحات اساسي صورت بگيرد، زيرا در حال حاضر وضعيت به گونه اي است که هدررفت انرژي در اين ماشين آلات بسيار بالاست، در حالي که با يک شرايط اصلاحي مي توان ميزان مصرف انرژي را تا 85 درصد در واحدهاي نانوايي کاهش داد.
از سوي ديگر آنچه در اين مثلث از دو مؤلفه ديگر مهم تر است مهارت کارگران شاغل در نانوايي هاست، امري که تاکنون مورد غفلت قرار گرفته بود، زيرا در حال حاضر 200 هزار کارگر نانوايي در کشور وجود دارد که قرار شده در يک برنامه چهار ساله آموزشي مورد نياز را فرا گيرد.
به هر روي صنعت نان کشور سال 89 را در حالي پشت سر گذاشت که اتفاقها و تحولات بسيار مبارکي را تجربه کرد، اتفاقهايي که باعث شد اين صنعت مهم و محوري در کشور از آن حالت خموده اي که سالها دچارش شده بود رهايي يافته و آينده چشم نوازتر و بهتري پيش رويش ترسيم شود.
نظرات بینندگان