arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۴۲۷
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۴ - ۲۳ خرداد ۱۳۹۰

يوفا نگران و خوشبين ؛ کابوس زمان درتعقيب يورو 2012

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

اشکان کيهان
در فاصله کمتراز يک سال به شروع رقابت هاي يورو 2012 ، لهستان و اوکراين هنوز نتوانسته اند عقب ماندگي زماني مربوط به ماه هاي اخير را به منظور ميزباني اين رقابت ها جبران کنند. کميسيون يوفا بعد از پايان بازديد هاي انجام شده مسؤولان خود، گزارش کرده اند که از 8 ورزشگاه در نظر گرفته شده براي برگزاري اين مسابقات، تنها 3 استاديوم در شهرهاي دونتسک، خارکيف و پوزنان آماده هستند.
در اين ميان وضعيت اوکراين از لهستان که تنها يک ورزشگاه آماده در اختيار دارد، به مراتب بهتراز ديگر کشورميزبان است. نکته جالب تر اينکه ورزشگاه آماده شده تنها شاهد برخي تغييرات داخلي بوده و 3 ورزشگاه ديگر در مرحله ساخت و ساز قرار دارند. در اوکراين از 4 ورزشگاه ميزبان، 2 ورزشگاه آماده شده اند ولي نگراني اصلي مربوط به استاديوم هاي ورشو و کيف پايتخت 2 کشور است که هنوز آماده نيستند. علاوه بر اين دو ورزشگاه هاي شهرهاي دانزيکا و برسلاويا و لفيف هم ناتمام به نظر مي رسند.
علاوه بر ورزشگاه هاي ورزشي، حتي تجهيزات ديگر و سيستم خدمات وحمل و نقل هم مقامات يوفا را در نگراني شديد فرو برده اند. مثلا در شهر لفيف اوکراين که 760 هزار نفر جمعيت دارد، علاوه بر اينکه ورزشگاه فوتبال اين شهر همچنان مثل يک انبار بزرگ است، از مرکز شهر هم فاصله زيادي دارد و خط مترو براي رساندن تماشاگران به ورزشگاه وجود ندارد و ترمينال جديد فرودگاه هم هنوز آماده بهره برداري نشده است.
با اين حال مقام هاي يوفا نسبت به آماده شدن همه چيز تا زمان شروع رقابت ها ابراز خوشبيني مي کنند ولي همه مي دانند که پلاتيني و بلاتر اصولا درهيچ موردي خود را بدبين و نگران نشان نمي دهند. اما اين شرايط شک و ترديدها را درمورد انتخاب ميزباني لهستان و اوکراين براي جام ملت هاي 2012 افزايش داده است. با وجود هزينه 25 ميليارد پوندلي لهستان براي تاسيسات وامور ساختاري مربوط به يورو 2012 اين کشور هنوز از نظر زماني از مهلت تعيين شده براي آماده بودن ورزشگاه ها عقب مانده است. ورزشگاه 40 هزار نفري پوزنان تنها ورزشگاه تکميل شده و تصميم بر جابجا کردن محل بازي دوستانه هفته گذشته لهستان وفرانسه از گدانسک به ورزشگاه لژيا پايتخت تنها برشک و ترديدهاي يوفا افزوده است. شهر وروکلاو هم به شدت بر روي آماده شدن سيستم حمل ونقل خود تمرکز کرده است.
*مدرنيزه شدن با اعمال شاقه
لهستان به شدت براي مدرنيزه شدن در آستانه شروع رقابت هاي جام ملت هاي اروپا تلاش مي ورزد و اين در حالي است که در اوکراين تنها شهر کيف فرودگاهي دارد که بتواند يک بوئينگ 737 را روي باند خود بپذيرد. حتي از نظرموقعيت جغرافيايي کشورهاي ميزبان هم پيچدگي هاي زيادي وجود دارد.
شهردونتسک که با ورزشگاه زيباي دونباس آرناي خود يکي از بهترين مراکزتمريني اروپا را دراختيار دارد، از نظر سرويس دهي به هواداران فوتبال و دراختيارداشتن هتل هاي 4 و 5 ستاره کافي مشکلات انبوهي دارد. ورزشگاه لفيف 52 درصد آماده شده ولي مشکل اينجاست که چمن اين ورزشگاه هفته هاي متوالي غيراستفاده مانده است. البته اين شهر با داشتن کافه هاي خياباني به فرهنگ اروپايي نزديک تر است و از اين نظر مي تواند با استقبال گرم هواداران روبرو شود.
مقام هاي يوفا در دفاع از نحوه آماده سازي اوکراين براي جام ملتهاي اروپا مي گويند که اين کشور از اين نظر با پرتغال ميزبان سال 2004 جام ملت هاي اروپا در يک سطح قرار دارد ولي اين اظهارات فيفا شک برانگيز به نظر مي رسد. مقام هاي محلي گفته اند که 1000 کارگر هم اکنون مشغول کار در ورزشگاه هاي اوکراين هستند در حالي که آمار ثبت شده هفته گذشته 100 نفر را نشان مي داده است. استاديوم لفيف بيشترين نگراني را براي مسؤولان برگزاري اين رقابت ها فراهم کرده است. با اين حال برگزارکنندگان محلي مي گويند که اين ورزشگاه تا شروع سال نو ميلادي آماده بهره برداري خواهد بود.
ورزشگاه المپيک کيف هم محل برگزاري ديدار اوکراين و آلمان در تاريخ 11 نوامبر خواهد بود، به دليل تاخير درآماده شدن، به احتمال زياد با ورزشگاه ديگري براي برگزاري اين ديدار جابجا خواهد شد. ميشل پلاتيني رئيس يوفا طي ماه هاي اخير هشدارهاي زيادي به مقامات اوکرايني در مورد رعايت زمان لازم براي آماده کردن ورزشگاه ها و احتمال سلب حق ميزباني اين کشوردر صورت عدم انجام نشدن اين کار داده بود. اينفانتينو براي اينکه نگراني ها را دراين رابطه کمتر کند مي گويد که يک سال پيش که به لفيف رفته بود اين شهر بيشتر به يک جزيره شرقي شباهت داشته و نسبت به آن زمان پيشرفت قابل ملاحظه اي کرده است. در خارکيف همه چيز روبراه به نظر مي آيد و ميلياردر سرشناس مقيم اين شهر به نام ياروسلاوسکي 51 ساله که در صنعت متالوژي ثروت زيادي کسب کرده، حدود 200 ميليون پوند براي تجهيزات صنعتي اين شهر هزينه کرده است. در اين شهر همه خيابان ها بازسازي شده و هتل هاي لوکس و ورزشگاهي که ظرفيت آن به 50 هزاري نفرافزايش يافته همگي با هدف تطبيق يافتن با معيارهاي يک شهر ميزبان يورو 2012 ساخته شده اند. دراوکراين شهرخارکيف تنها شهري است که ازهمه نظر براي اين رقابت ها آماده نشان مي دهد.
* ريسک هوليگاليسم
موضوع ديگري که طي روزهاي اخير مطبوعات بريتانيايي به آن پرداخته اند، خطر و ريسک مربوط به مشکلات هوليگاليسم است که مقام هاي اتحاديه فوتبال اروپا به شدت در مورد آن به شکلي جدي ابراز نگراني مي کنند. خطر وجود اين قبيل درگيري هاي ميان هواداران تيمها در کشور لهستان به مراتب بيشتر احساس مي شود و لاتو رئيس فدراسيون فوتبال اين کشور هم اخيرا بابت خشونت هاي رايج در فوتبال اين سرزمين عذرخواهي کرده است. تنها ماه گذشته 26 هوادار فوتبال در زمان برگزاري فينال جام اتحاديه فوتبال اين کشور دستگير شده بودند. بازي دوستانه لهستان برابر ليتواني درماه مارس گذشته هم با حوادث مشابهي روبرو بود و پليس را مجبور به دخالت براي آرام کردن اوضاع کرد.
لاتو درآن زمان گفته بود که از هوليگانيسم هواداران کاملا شوکه شده و هيچ گاه درزمان بازي فوتبال خود چنين چيزي را تجربه نکرده و فقط بابت حوادث اخيرا دوستان ليتوانيايي عذرخواهي کرده بود " گرژگورژ لاتو که در جام جهاني 1974 آقاي گل جام جهاني شده بود، در لهستان از اعتبار زيادي برخوردار است و همه برايش احترام زيادي قائل هستند.
ولي يوفا همچنان نسبت به آنچه ممکن است در 4 شهري که درلهستان ميزبان يورو 2012 هستند، رخ دهد، پريشان به نظرمي رسد. دبيرکل يوفا جاني اينفانتينو اعلام کرده که اين ارگان با جديت چنين مساله اي را دنبال مي کند و گفته که لهستان مي تواند از انگليس که در دهه هشتاد ميلادي با هوليگانيسم برخوردي جدي کرده و اين مقوله را از فوتبال خويش حذف کرده بود، درس مهمي بياموزد.

نظرات بینندگان