arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۴۵۲
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۱۶ - ۲۳ خرداد ۱۳۹۰

حاشیه‌های خواندنی سفر لاریجانی به سنگاپور و اندونزی/ شهادتین یک هندی!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سفر ۶ روزه رئیس مجلس شورای اسلامی به ۲ کشور سنگاپور و اندونزی دارای دارای حواشی جالبی بود این حواشی از استقبال گرم مردم و دانشجویان گرفته تا مقامات این دو کشور که در تمام طول این سفر کاملا مشهود بود.

به گزارش انتخاب به نقل از خانه ملت؛، به سنگاپور و اندونزی، "علی لاریجانی" به همراه هیئت همراه ۷ نفره ساعت ۱۷ و ۳۰ دقیقه روز دوشنبه – ۱۶ خردادماه - با بدرقه "محمدرضا باهنر" نائب رئیس مجلس، "علی افراشته" معاون اجرایی  مجلس و "مهدی کیایی" مسئول روابط عمومی مجلس، تهران را به مقصد سنگاپور ترک کردند.

- "حمید رضا کاتوزیان" نماینده تهران، ری، اسلامشهر و شمیرانات، "عزت اله یوسفیان ملا" نماینده آمل و لاریجان، "عزیز اکبریان" نماینده کرج، "عفت شریعتی کوهبنانی" نماینده مشهد و کلات، "سیدمحمود حسینی دولت‌آبادی" نماینده شاهین شهر، برخوار و میمه، "حسن قشقاوی" معاون پارلمانی و "نعمت ایزدی" مدیر کل آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه هفت نفری بودند که رییس قوه مقننه کشورمان را در این سفر همراهی می‌کردند.

 شهادتین یک هندی پس از مباحثه دینی با دولت آبادی

-هواپیما پس از ۵ ساعت و نیم پرواز در فرودگاه "کلکته" برای سوخت‌گیری به زمین نشست، اکثر نفرات به سالن انتظار فرودگاه رفتند و آنجا با سمبوسه هندی و یک لیوان آب میوه مورد پذیرایی قرار گرفتند. سپس برخی افراد ترجیح دادند در فضای باز که شرجی بود قدم بزنند.

- حسینی دولت آبادی نماینده شاهین شهر با یک هندی به مباحثه دینی پرداخت که در آخر آن فرد شهادتین گفت.

- تقریباً زمان سوختگیری یک ساعت و ۴۵ دقیقه طول کشید و مجدد هواپیما از زمین بلند شد تا از طریق آسمان هند، میانمار، تایلند و مالزی راهی سنگاپور شود، خلبان مدت پرواز را ۴ ساعت اعلام کرد و این فرصت مناسبی بود تا افراد استراحتی کنند، اما هوا به شدت بارانی بود و رعد و برق های زیادی در آسمان مشاهده می شد، همین مسئله تکان های هواپیما را بیشتر و امکان خواب عمیق را از مسافران سلب می کرد. 

 

سه‌شنبه ۱۷ خرداد

- ساعت ۴ صبح به وقت تهران(۷ و ۳۰ دقیقه به وقت محلی) ایرباس ۳۲۱ در فرودگاه سنگاپور به زمین نشست.

- اختلاف زمانی بین سنگاپور و ایران ۳ساعت و نیم است.

- هیئت ایرانی مورد استقبال نائب رئیس مجلس این کشور قرار گرفت و سپس رئیس مجلس و همراهان سوار ماشین ها شدند و به هتل Hyattرفتند.

- پس از ۲ ساعت استراحت علی لاریجانی در هتل محل استقرار خود با وزیر تجارت و صنعت سنگاپور دیدار کرد.

- بعد از ناهار و نماز ظهر و عصر رئیس مجلس و هیئت همراه جهت بازدید از طرح توسعه مسکن سنگاپور، با رئیس شرکت طرح یاد شده دیدار و به بحث و گفت وگو پرداختند. دو طرف در پایان جلسه به رسم یاد بود هدایایی را به هم اهدا کردند. نکته جالب آن بود که مسئول تشریفات این شرکت به خبرنگاران یک پاکت خالی داد.

- هیئت ایران بعد از این ملاقات، از واحدهای آپارتمانی یک خوابه، دو خوابه و سه خوابه، ساخت شرکت توسعه مسکن سازی سنگاپور دیدن کردند.

- بیش از ۹۰ درصد جمعیت ۵ میلیون و ۷۴ هزار نفری سنگاپور صاحب خانه هستند.

- ساعت ۱۶ و ۳۰ به وقت محلی رئیس مجلس در هتل محل استقرار خود با وزیر حمل و نقل(وزیر دوم خارجه) سنگاپور ملاقات کرد و ساعت ۱۸ برای دیدار با عبدالله ترموجی" رئیس مجلس" به پارلمان این کشور رفت.

- از درب ورودی تا محل دیدار تنها یک گیت وجود داشت.

- علی لاریجانی در بدو ورود به ساختمان مجلس دفتر یاد بود پارلمان سنگاپور را با درج نام خود امضا کرد.

زمان ملاقات روسای دو مجلس بیش از یک ساعت به طول انجامید.

- هیچ صندلی یا جای نشستن در پارلمان سنگاپور وجود نداشت، از این رو برخی خبرنگاران برای استراحت روی پله یا زمین موکت شده نشستند.

- آب نوشیدنی یا آب سرد کن نیز در پارلمان این کشور نبود و برخی خبرنگاران مجبور شدند تا بازگشت به هتل تشنگی را تحمل کنند.

- بعد از صرف شام خبرنگاران مجال یافتند تا برای خرید به چند مرکز خرید سری بزنند، اما قیمت ها آنقدر بالا بود که همه دست خالی به هتل برگشتند. مثلا قیمت یک تیشرت ساده اما مارک دار به پول ایران ۱۰۶ تومان بود.

- غذاهای هتل بسیار متنوع بودند، اما نوع طبخ آنها با مذاق خبرنگاران ایرانی سازگار نبود.

 

نظم چشم‌گیر سنگاپوری‌ها

- وسعت سنگاپور به اندازه تهران و نیمی از قشم است، مردم بدون حضور پلیس خود را ملزم به رعایت قانون می دانند. کسی در پیاده رو های شهر آشغال نمی ریزد و ماشین ها در خیابان بی جهت بوق نمی زنند.

- به نظر می رسد رانندگان و موتور سیکلت سواران کاملاً قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت می کنند به طوری که آثار تصادف روی هیچ ماشینی مشاهده نشد.

- خودروها بسیار متنوع، تمیز و براق بودند و روی وسایط نقلیه عمومی اعم از اتوبوس، مینی بوس و ون تبلیغات نصب بود.

- شهروندان سنگاپوری ساعت ۱۱ شب همانند ۱۱ صبح در خیابان ها، رستوران ها و مراکز خرید، ایستگاه های اتوبوس حضور داشتند.

 

چهارشنبه ۱۸ خرداد

- برنامه کاری روز چهارشنبه رئیس مجلس به ترتیب دیدار با معاون نخست وزیر( وزیر کشور)، وزیر ارتباطات و هنر( وزیر امور مسلمین)، نخست وزیر سنگاپور، بازدید از مسجد سلطان و شرکت در ضیافت نهار شورای امور مسلمانان و ملاقات با رئیس جمهور این کشور بود.

- مقر ریاست جمهوری، نخست وزیری و معاون وی در یک محل بود بر همین اساس هیئت ایرانی ظرف ۵ ساعت سه بار برای انجام ملاقات‌های مختلف به آنجا مراجعه کرد.

- زمان دیدار رئیس مجلس با نخست وزیر سنگاپور، تیم امنیتی از خبرنگاران و همراهان "هیئت پارلمانی ایران" برای شناسایی گذرنامه خواست، ولی چون هیچ کس گذرنامه نداشت با کمی معطلی و توضیح مسئله حل شد؛ اما همان زمان تاکید شد که برای پوشش خبر ملاقات رئیس مجلس شورای اسلامی با رئیس جمهور این کشور همراه داشتن گذرنامه اجباری است. بر همین اساس بعد از مراجعه مجدد به آن محل، تیم امنیتی دیگر کوتاه نیامد و فقط افرادی که پاسپورت داشتند توانستند برای تهیه خبر بروند ضمن آنکه فهرست نام افراد ناقص ارسال شده بود و چند نفری نیز از خبرنگاران و همراهان نتوانستند به کاخ ریاست جمهوری بروند.

- در زمان دیدار با نخست وزیر، معاون نخست وزیر(وزیر کشور) و رئیس جمهور تشریفات سنگاپور سخت گیری های زیادی در نحوه استقرار خبرنگاران، عکاسان و زمان اختصاص به تهیه خبر به خرج داد. این قضیه کمی موجب ناراحتی تصویر برداران و عکاسان شد.

- فشرده بودن برنامه ها مانع از آن شد که خبرنگاران در ضیافت نهار شورای مسلمانان سنگاپور در محل مسجد سلطان این کشور، نماز بخوانند و غذا بخورند، از این رو وقتی ساعت ۱۶ به وقت محلی به فرودگاه رسیدند توانستند نماز ظهر و عصر را بخوانند و سپس آبی بنوشند و با تنقلاتی همچون چیپس، بیسکویت و آب میوه خود را سیر کنند.

 

نائب رئیس مجلس سنگاپور و اقوام ایرانی

- نائب رئیس مجلس سنگاپور یک خانم بود که برای بدرقه رئیس مجلس شورای اسلامی به فرودگاه آمد که در همان بدو دیدار اعلام کرد که یکی از اقوام وی ایرانی است.

- ساعت ۱۷ و ۳۰ سنگاپور رئیس مجلس و هیئت همراه این کشور را به مقصد جاکارتا پایتخت اندونزی ترک کردند.

- ایران و سنگاپور در کشورهای یکدیگر سفارت دائمی ندارند و سفرای آنها به شکل ترددی(غیر دائم) در محل ماموریت خود حاضر می شوند.

- علی لاریجانی، رئیس مجلس بالاترین مقام جمهوری اسلامی است که طی ۳۲ سال اخیر به سنگاپور سفر کرد و از این رو این سفر برای طرف سنگاپوری بسیار حائز اهمیت بود و استقبال گرمی از هیئت پارلمان ایران کرد.

- اکثر مقامات در سنگاپور چند شغله هستند.

- سفر رئیس مجلس شورای اسلامی به سنگاپور در پاسخ به سفر "عبدالله ترموجی" رئیس مجلس این کشور در سال ۸۵به تهران، انجام شد.

- رئیس جمهور بالا‌ترین مقام رسمی سنگاپور است که نقشی تشریفاتی دارد و از سال ۱۹۹۳با رأی مستقیم مردم برای ۶سال انتخاب می‌شود.

- نخست وزیر در این کشور بالا‌ترین مقام اجرایی است که همراه با سایر اعضای کابینه از سوی رئیس جمهور منصوب می‌شود اما در مقابل پارلمان مسئول است. سنگاپور با تهران ۳ساعت و ۳۰دقیقه اختلاف زمانی دارد.

- مدت پرواز از سنگاپور به جاکارتا ۱ ساعت و ۲۰ دقیقه بود و رئیس مجلس در بدو ورود مورد استقبال "ادور ابوبکر" عضو کمیسیون امنیت ملی اندونزی و معاون رئیس بین المجالس آسیایی قرار گرفت.

- اختلاف زمانی بین اندونزی و ایران ۲ساعت و نیم است.

 

پنج شنبه ۱۹ خرداد

- علی لاریجانی و هیئت همراه در نخستین روز سفر به اندونزی به مجلس این کشور رفتند و با "علی مرزوقی" رئیس مجلس نمایندگان، "توفیق کیماس" رئیس مجمع مشورتی خلق، "ایرمان گوسمان" رئیس مجلس مناطق ملاقات ‌کردند.

- محل هر سه مجلس اندونزی در یک ساختمان بود، اما در طبقات متفاوت.

- پرچم ایران در محوطه مجلس کنار پرچم اندونزی برافراشته شده بود.

- اندونزیایی ها بدون هیچ ممانعتی به محوطه پارلمان این کشور می آمدند، ورزش می کردند و با ساختمان مجلس عکس یادگاری می گرفتند.

- از درب ورودی تا محل ملاقات دو رئیس مجلس ۲ گیت امنیتی وجود داشت که خبرنگاران ایرانی اجباری برای عبور از زیر آن نداشتند.

- علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در بدو ورود دفتر یاد بود پارلمان اندونزی را با نام خود امضا کرد و سپس مورد استقبال علی مرزوقی قرار گرفت.

- زمان ملاقات دو رئیس مجلس آنقدر طولانی شد که فرصتی برای کنفرانس خبری باقی نماند و این برنامه به بعداز ضیافت نهار موکول شد.

- رئیس مجلس شورای اسلامی و هیئت همراه پس از دیدار با "توفیق کیماس" و "ایرمان گوسمان" نماز ظهر و عصر را اقامه کردند و سپس به ضیافت نهار "نور وحید" رئیس بین المجالس آسیای رفتند.

- پس از ضیافت نهار لاریجانی در کنفرانس خبری حاضر شد، اما همتای اندونزیایی وی دیر آمد، ولی چون برنامه کاری نخستین روز سفر فشرده بود خبرنگاران پرسش سوالات را شروع کردند. وقتی هم "علی مرزوقی" آمد مترجم برای دقایقی مجبور به خروج از جلسه شد که این امر روند پرسش و پاسخ را برای مدتی متوقف کرد.

 

استقبال رسانه‌ای گسترده از لاریجانی

- استقبال رسانه ای از رئیس مجلس ایران بسیار خوب بود به طوری که "علی مرزوقی" رئیس مجلس نمایندگان اندونزی آن را بی نظیر خواند.

- تعداد سوالات خبرنگاران ایرانی آنقدر زیاد بود که طی یک ساعت کنفرانس خبری، خبرنگاران اندونزیایی فرصت طرح سوال پیدا نکردند.

- در پایان کنفرانس خبری بیانیه مشترک روسای مجلس ایران و اندونزی درباره تحولات منطقه و حمایت از مردم مظلوم فلسطین به امضای علی لاریجانی و مرزوقی علی رسید.

- هیئت پارلمانی ایران بلافاصله پس از کنفرانس خبری راهی دانشگاه "شریف هدایت الله" جاکارتا شد تا رئیس مجلس شورای اسلامی در سمینار احیاگری تفکر اسلامی برای دانشجویان و اساتید اندونزیایی سخنرانی ‌کند.

- علی لاریجانی در این سخنرانی درباره مکتب امام(ره) در زمینه حکومت داری، تحولات منطقه، هوشیاری و پیشرفت مسلمانان در سه دهه اخیر، مسئله فلسطین و لزوم ارتقای سطح روابط میان کشورهای اسلامی مخصوصاً ایران و اندونزی صحبت کرد که چندین بار از سوی دانشجویان حاضر در سمینار مورد تشویق قرار گرفت.

- استقبال دانشجویان اندونزیایی بسیار خوب بود به طوری که در سالن اجتماعات دانشگاه جای خالی برای نشستن روی صندلی ها وجود نداشت و حتی برخی دانشجویان سخنرانی را ایستاده دنبال می کردند.

- بعد از سخنرانی رئیس مجلس به ضیافت شام رئیس مجلس نمایندگان اندونزی رفت و خبرنگاران نیز فرصت یافتند تا برای خرید به چند مرکز تجاری بروند، اما دیگر مثل سنگاپور دست خالی برنگشتند چراکه لباس و صنایع دستی این کشور ارزان بود.

 

جمعه۲۰ خرداد

- رئیس مجلس شورای اسلامی برای سخنرانی و اقامه نماز جمعه به مسجد "استقلال" جاکارتا رفت که با استقبال بسیار نمایندگان روبرو شد و عصر جمعه نیز در مرکز فرهنگی ایران حضور یافت. این مرکز مملو از اندونزیایی هایی بود که برای شنیدن سخنرانی "علی لاریجانی" به آن محل آمده بودند. زمان سخنرانی تا اذان مغرب و عشا طول کشید و سپس نماز جماعت اقامه شد. در بین سخنرانی لاریجانی، نمازگزاران اندونزیایی بارها با ذکر صلوات سخنان رئیس مجلس کشورمان را تائید کردند.

- در بازگشت از مرکز فرهنگی ایران، اتوبوس خبرنگاران از اسکورت رئیس مجلس و هیئت همراه وی جاماند و همین امر باعث شد تا در ترافیک شدید جاکارتا، گروه خبری یک ساعت با تاخیر به هتل محل استقرار برسد.

-اندونزی شهری بسیار پر ترافیک است که مردم برای استفاده از اتوبان های داخل شهر باید عوارض بپردازند.

- جاکارتا مغازه تک فروشی ندارد. 

- سفارت جمهوری اسلامی در جاکارتا شب آخر سفر رئیس مجلس، ضیافت شامی را با حضور سفرای سایر کشورها و رئیس مجلس اندونزی برگزار کرد که با دعوت سفیر تیم کشتی فرهنگی جوانان ایران به این ضیافت آمد.

- تیم کشتی فرنگی با ۶ مدال طلا و یک نقره قهرمان آسیا شده بود، علی لاریجانی قهرمانی را به این تیم تبریک گفت.

- در پایان ضیافت شام رئیس مجلس شورای اسلامی به سفرا یک کتاب هدیه داد و آنها را بدرقه کرد.

- تیم کشتی فرنگی نیز با رئیس مجلس عکس یادگاری گرفتند.

 

شنبه ۲۲ خرداد

- هئیت پارلمانی ایران ساعت ۱۰ صبح به وقت اندونزی این کشور را به مقصد تهران ترک کرد.

مدت پرواز به انضمام زمان سوخت‌گیری هواپیما در کلکته بالغ بر ۱۲ ساعت شد.

هواپیمای ایرباس ۳۲۱ ساعت ۱۹ و ۳۰ دقیقه در فرودگاه مهرآباد تهران به زمین نشست و رئیس مجلس مورد استقبال علی افراشته معاونت اجرایی مجلس و امیدوار رضایی میرقائد عضو هیئت رئیسه مجلس قرار گرفت.

بعد از انجام مراسم استقبال، "علی لاریجانی، در جمع خبرنگاران خلاصه‌ای از سفر ۶ روزه خود به سنگاپور و اندونزی را تشریح کرد.  

نظرات بینندگان