arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۴۹۴
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۱۲ - ۲۴ خرداد ۱۳۹۰

رهبر معظم انقلاب: تهاجمي عظيم و پيچيده در عرصه فرهنگ در جريان است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

حضرت آيةا... خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي عصر ديروز در ديدار رئيس و اعضاي شورايعالي انقلاب فرهنگي با اشاره به

 

 


اهميت بسيار بالاي مقوله فرهنگ به عنوان هويت و شاکله معنوي يک ملت و گستره وسيع و تأثير عميق آن در ابعاد مختلف زندگي فردي و اجتماعي، مسؤوليت شورايعالي انقلاب فرهنگي را مهم و عظيم خواندند و تأکيد کردند: در عرصه تهاجم پيچيده و فراگير فرهنگِ جبهه استکبار برضد نظام اسلامي، شورايعالي انقلاب فرهنگي همچون يک قرارگاه اصلي، وظيفه سياستگذاري راهبردي و هدايت دستگاهها و مراکز تأثيرگذار فرهنگي و بخشهاي اجرايي را بر عهده دارد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري، رهبر انقلاب اسلامي با تشکر و قدرداني از تلاشها و اقدامات بسيار خوب شورايعالي انقلاب فرهنگي، دبيرخانه شورا و شوراهاي تابعه، به اهميت موضوع فرهنگ به عنوان کالبد و باطن يک ملت اشاره کردند و افزودند: «فرهنگ و هويت يک ملت و سمت و سوي آن» را مي توان با استفاده از شاخص هاي مصداقي همچون عقايد، اخلاق، آداب، رفتارهاي فردي و اجتماعي و خَلقيات ملي تشخيص داد.

حضرت آيةا... خامنه اي خاطرنشان کردند: اگر ملتي، از نظر شاکله ظاهري، مقبول و پيشرفته جلوه کند و از نظر فرهنگي و باطني دچار نابساماني باشد، ملت ورشکستهاي خواهد بود اما ملتي که از نظر فرهنگي غني باشد، حتي اگر برخي مشکلات سياسي و اقتصادي نيز داشته باشد، بالقوه، ملت مقتدري است.
ايشان حفظ هويت و شاکله باطني يک ملت را منوط به برطرف کردن نقايص و اصلاح رخنه هاي احتمالي در فرهنگ دانستند و تأکيد کردند: روشنفکران، نخبگان، علماي ديني، فعالان سياسي و در رأس همه، حکومت و حاکمان، قطب هاي تأثيرگذار در فرهنگ ملتها هستند که هم توانايي تقويت فرهنگ و هم زمينه تضعيف و يا انحطاط آن را دارند.

شورايعالي انقلاب فرهنگي، قرارگاه اصلي فرهنگ شود

رهبر انقلاب اسلامي با يادآوري تعبير چند سال گذشته خود از شورايعالي انقلاب فرهنگي به عنوان قرارگاه اصلي فرهنگي کشور افزودند: در آن زمان براي برخي سؤال و يا ابهام بوجود آمده بود که چرا يک اصطلاح نظامي براي مسايل فرهنگي استفاده مي شود در حاليکه اگر به شرايط کنوني فرهنگي دنيا دقت شود مشاهده مي شود که يک تهاجم عظيم و پيچيده در عرصه فرهنگ در جريان است.
حضرت آيةا... خامنه اي خاطرنشان کردند: با تحولات عظيم ارتباطاتي که امروز در دنيا بوجود آمده، جنگ فرهنگي به عرصه اي با ابعاد مختلف و فراگير و پيچيده تبديل شده است.

ايشان جبهه استکبار را سردمدار اصلي اين جنگ فرهنگي خواندند و افزودند: گستره تهاجم فرهنگيِ جبهه استکبار، همه کشورهاي دنيا است اما در اين تهاجم مهمترين هدف، نظام جمهوري اسلامي است زيرا نظام اسلامي در مقابل نظام سلطه ايستاده و اثبات کرده که در اين ايستادگي خود صادق است و توانايي مقابله و پيشرفت را نيز دارد.

رهبر انقلاب اسلامي با اشاره به رسالتهاي فرهنگي انقلاب اسلامي، تأکيد کردند: راه مقابله با تهاجم فرهنگي جبهه استکبار، گسترش و تعميق رسالتهاي فرهنگي انقلاب اسلامي در عرصه هاي اخلاقي، رفتارهاي فردي و اجتماعي، عقايد و باورهاي ديني و مسايل سياسي است.

نسل جوان را بسيار باور دارم

حضرت آيةا... خامنه اي نسل جوان کنوني انقلاب اسلامي را نسلي مؤمن، انقلابي و آگاه خواندند و خاطرنشان کردند: من اين نسل جوان را بسيار باور دارم و نمايشهاي اعتقادي و ديني آن و حضور هوشمندانه سياسي نسل جوان کنوني به مراتب عميق تر، جذاب تر و پرمعناتر است اما بايد قبول کرد که ظرفيتهاي جامعه اسلامي و جوانان بيشتر از وضعيت فعلي است.

ايشان با تأکيد بر اينکه بايد اخلاق اسلامي بصورت کامل در جامعه محقق شود و فرهنگ عمومي مردم در مسير صحيح و اسلامي قرار گيرد، افزودند: لازمه اين کار، رسوخ دادن باورها و عقايد به عمق جان مردم و جوانان و از بين بردن زمينه هاي گناه در جامعه است، ضمن آنکه بايد برخي اختلالات و کمبودها در مسايل تعليم و تربيت، خانواده، ارتباطات اجتماعي، همکاري جمعي، و وجدان کاري برطرف و اصلاح شوند.

رهبر انقلاب اسلامي خاطرنشان کردند: سياستگذاري راهبردي براي اين اهداف و وظايف سنگين، بر عهده شورايعالي انقلاب فرهنگي است.

مصوبات شورا، لازم الاجراست

حضرت آيةا... خامنه اي، اجراي سياستگذاريهاي شورايعالي انقلاب فرهنگي را موضوعي مهم و ضروري خواندند و تأکيد کردند: شورايعالي انقلاب فرهنگي از نهادهاي قانوني و قطعي نظام، و مصوبات آن لازم الاجرا است.

ايشان افزودند: تضمين اجراي مصوبات شورايعالي انقلاب فرهنگي، حضور رؤساي سه قوه در اين شورا است و مصوبات شورايعالي انقلاب فرهنگي همواره بايد به سرعت ابلاغ شوند.

رهبر انقلاب اسلامي تدوين سندهاي بالادستي را از جمله وظايف اصلي شورايعالي انقلاب فرهنگي برشمردند و افزودند: يکي از سندهاي بالادستي مورد نياز کشور، تدوين نقشه مهندسي فرهنگي است که بايد در آن، ضمن ترسيم وضع مطلوب، نيازها نيز ديده شود.

حضرت آيةا... خامنه اي يکي ديگر از وظايف مهم شورايعالي انقلاب فرهنگي را تعيين اهداف، سياستها و راهبردهاي مشخص در مورد نخبگان دانستند و تأکيد کردند: نخبگان سرمايه هاي اصلي کشور هستند و نبايد هيچ سستي يا غفلتي در اين موضوع وجود داشته باشد.
ايشان افزودند: ترويج نخبگي، احترام به نخبگان و استقبال از فکر و ايده برتر نخبگان بايد همواره مورد توجه شورايعالي انقلاب فرهنگي و دستگاههاي مسؤول باشد.

تدوين نقشه جامع علمي کشور و پيگيري اجراي آن

در ابتداي اين ديدار آقاي احمدي نژاد رئيس جمهور و رئيس شورايعالي انقلاب فرهنگي با اشاره به جايگاه و اهميت اين شورا و خدمات ارزشمند آن گفت: تدوين و تصويب سند جامع علمي کشور، بررسي سند تحول آموزش و پرورش، ساماندهي جذب اعضاي هيأتهاي علمي، تصميم گيري در موضوع نخبگان، فرهنگ عمومي و عرصه کتاب از جمله اقدامات شورايعالي انقلاب فرهنگي در سالهاي اخير است.

آقاي مخبر دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي نيز در گزارشي از فعاليتهاي شورا، گفت: تدوين نقشه جامع علمي کشور و پيگيري اجراي آن، توجه به موضوع نخبگان و سند بالادستي آن، جداسازي نظام حوزه از وزارت علوم، اصلاح و بازنگري اسناد برخي فناوريهاي پيشرفته همچون فناوري نانو و بيوتکنولوژي، تدوين منشور توسعه فرهنگ قرآني، اصلاح ضوابط چاپ و نشر کتاب، شکل گيري بنياد ملي بازيهاي رايانه اي، سياستگذاري براي بومي گزيني در آزمون سراسري دانشگاهها، و تأسيس پايگاه استنادي علوم جهان اسلام از جمله اقدامات و مصوبات شورايعالي انقلاب فرهنگي است.

 

نظرات بینندگان