arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۵۰۶۳
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۱۹ - ۱۷ مرداد ۱۳۹۵

علی جنتی: ظرفیت شنیدن سخن مخالف را داشته باشیم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه ظرفیت شنیدن سخن مخالف را داشته باشیم، گفت: تلاش در راستای آگاهی بخشی و انتشار اخبار دانش بنیان از ویژگی های مهم رسانه های کشور است که با توجه به رشد و توسعه جامعه امروز، رسانه ها باید بتوانند در راستای اجرای آن تلاش کنند.

به گزارش انتخاب، علی جنتی روز یکشنبه در نشست با خبرنگاران خبرگزاری ایسنا ضمن تبریک روز خبرنگار و گرامیداشت یاد و خاطر شهدای رسانه و خبرنگاران شهید ایسنا افزود: از روی عشق و علاقه و نه صرفاً بر اساس یک وظیفه اداری اینجا آمده ام.

** امید و آگاهی بخشی به جامعه از ویژگی های خبرنگاران است
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: صداقت، امانت داری، دقت و سرعت در انتشار و حرفه ای و بی طرفانه بودن از جمله اصولی است که باید در رسالت خبری رعایت شود.
به گفته جنتی امیدبخشی و آگاهی بخشی به جامعه نیز از دیگر ویژگی های اصلی خبرنگاران است که باعث بالا رفتن سطح آگاهی و علمی مردم می شود و از هر رسانه ای انتظار می رود که این کارها را در راستای رسالت خبری اش انجام دهد.

** گاهی برخی رسانه ها رسالت اصلی خود را فراموش می کنند
وی تاکید کرد: آرامش بخشی و دوری از انتشار اخبار کذب از اصول اصلی هر رسانه محسوب می شود، ولی متأسفانه گاهی برخی از رسانه های ما این رسالت مهم را فراموش کرده اند.
جنتی یادآور شد: گاهی دیده می شود که برخی اخبار و مقالات رسانه ها عموماً در جهت تخریب و تحقیر دیگران است و متأسفانه اغلب حاوی مطالب کذب هستند. گاهی حتی دیده می شود که این رسانه ها شایعات پراکنده شده در سطح جامعه را نیز در رسانه خود منتشر می کنند.

** به سمت انتشار ارزش ها و فضایل اخلاقی برویم
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: امروز برخی از رسانه های ما دچار بی اخلاقی شده اند لذا باید تلاش کنیم که از این بی اخلاقی ها دوری کرده و به سمت انتشار ارزش ها و فضائل اخلاقی حرکت کنیم.
وی گفت: این موضوعی است که اغلب در اخبار منتشر شده این رسانه شاهد آن هستم که سعی می شود سلامت اخلاقی حفظ شود و خوشبختانه اخبار با رعایت امیدبخشی و صادقانه انتشار می یابند.

** تاکید بر گفتمان سازی برای اقتصاد مقاومتی
جنتی تصریح کرد: به عنوان مثال گفتمان سازی برای اقتصاد مقاومتی یکی از این اصول مهم است که رسانه ها باید بتوانند در راستای آن تلاش کنند. با توجه به نامگذاری سال ٩٥ از سوی مقام معظم رهبری با عنوان «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل»، یکی از رسالت های مهمی که رسانه ها انجام دهند، گفتمان سازی در این زمینه است.

** نامگذاری سال نباید با بی تفاوتی رسانه ها مواجه شود
وی با اشاره به شعار و نامگذاری سال از سوی رهبر معظم انقلاب افزود: این نامگذاری نباید با بی تفاوتی رسانه ها مواجه شود و هر رسانه ای باید در جهت ارتقای اندیشه خود، ارتقاء و تکیه بر صادرات داخلی، حمایت از کارآفرینی، ایجاد انگیزه های کاری، ارائه الگوی مصرف درست و ترویج سبک زندگی ایرانی - اسلامی تلاش کند.
جنتی گفت: متأسفانه هر سال پس از نامگذاری های رهبر معظم انقلاب مشاهده می شود که در سراسر شهرها و تلویزیون بارها این شعار استفاده و دیده می شود، اما مدتی بعد متوجه می شویم که هیچ کاری در این راستا صورت نگرفته است.

**رسانه ها در انتشار اخبار دانش بنیان تلاش کنند
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فعالیت های دانش بنیان رسانه ها خاطرنشان کرد: تلاش در راستای آگاهی بخشی و انتشار اخبار دانش بنیان از دیگر ویژگی های مهم رسانه های ماست که با توجه به رشد و توسعه جامعه امروز، رسانه ها باید بتوانند در راستای اجرای آن تلاش کنند.

** اقدامات وزارت فرهنگ برای رفع موانع قانونی خبرنگاران
جنتی ادامه داد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در چند سال اخیر و به ویژه سال گذشته اقداماتی در راستای رفع موانع قانونی برای خبرنگاران و اصحاب رسانه همانند ایجاد امنیت شغلی انجام داده است که لایحه های «نظام جامع رسانه های همگانی» که به اصلاح قانون مطبوعات برمی گردد و لایحه «سازمان نظام رسانه ای» برای دولت فرستاده شده است که پس از تصویب، به مجلس شورای اسلامی فرستاده می شود از جمله این اقدامات است.

** تکیه بر تشکل های صنفی از افتخارات دولت تدبیر و امید است
وی تاکید کرد: یکی از افتخارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت تدبیر و امید تکیه و اعتماد به تشکل های صنفی و واگذاری امور به خود تشکل هاست.
جنتی ادامه داد: از آغاز دولت تدبیر و امید تا به امروز، در طول ٣٢ ماه همه فعالیت هایی که در حوزه مطبوعات و رسانه ها انجام شده است با مشارکت خود اصحاب رسانه ها صورت گرفته و این سیاستی است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با جدیت همچنان آن را دنبال می کند. در همین راستا از برخی از اهالی رسانه درخواست کردیم تا درباره این آیین نامه ها اظهار نظر کنند و همچنین این آیین نامه ها را بر روی سایت قرار دادیم تا اهالی رسانه هم در این باره اظهار نظر کنند.
جنتی با اشاره به آیین نامه های اجرایی قانون مطبوعات، گفت: با توجه به تغییراتی که با ظهور و حضور شبکه های اجتماعی در فضای رسانه ای امروز به وجود آمده است، اصلاحاتی را انجام داده و برای دولت ارسال شده که فعلا ١٨ قانون آن تصویب شده است.

**شفاف سازی از مزیت های قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات که در سال ٨٨ تصویب شده بود، ولی تا سال ٩٣ آیین نامه اجرایی آن نوشته و اجرا نشده بود. این قانون یکی از مترقی ترین قانون های کشور است که در حال اجراست و تمام دستگاه ها و نهادهای کشوری و حتی برخی از نهادهای خصوصی که خدمات عمومی ارائه می دهند موظفند به صورت شفاف اطلاعات را بر روی پورتال عمومی خود قرار دهند.
جنتی افزود: کمک به شفاف سازی اطلاعات، امکان دسترسی عموم به اطلاعات نهادهای مختلف و رعایت حقوق شهروندی از جمله نتایج مثبت اجرای قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات است و این قانون برای همه شهروندان و به ویژه برای خبرنگاران بسیار مفید است؛ زیرا خبرنگاران که معمولاً برای دسترسی به اطلاعات با مشکلاتی مواجه هستند، تسهیلاتی برایشان فراهم می شود و به راحتی به اطلاعات مورد نیاز خود دست می یابند.

** شفاف سازی اقدامات و اطلاعات با انتشار در سایت وزارت فرهنگ
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به شفاف سازی اطلاعات از طریق ارائه اطلاعات بر روی سایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اظهار کرد: یکی از این موارد پرداخت یارانه ها به رسانه هاست که قانونمند شده و ضوابط آن بر روی سایت قرار گرفته است که در این صورت تمامی اهالی رسانه متوجه می شوند که هر رسانه ای در چه سالی چه مقدار یارانه دریافت کرده است. و یکی از افتخارات دولت یازدهم این است که در مورد مجوزها توانسته است بر اساس ضابطه ها عمل کند.

** درباره طرح اشتراک نشریات
وی با اشاره به طرح اشتراک نیم بهای نشریات که در حال حاضر از سوی معاونت مطبوعات در دست اجراست، اظهار کرد: از طریق این طرح که در آن ٥٠ درصد از بهای اشتراک نشریات توسط وزارت فرهنگ و ارشاد پرداخته می شود، به مطبوعات کشور کمک بسیاری می شود.

** آموزش و بازآموزی در رسانه ها توجه شود
جنتی با تاکید بر ضرورت آموزش خبرنگاران گفت: دوره های آموزشی کوتاه مدت بسیار خوب و مفید است زیرا گاهی با برخی از اهالی رسانه مصاحبه می کنیم برای بازخوانی آن با مشکلات ویرایشی مواجه می شویم.
به گفته وی، گاهی نیز خبرنگاران بر روی سوالی که از افراد می پرسند اشراف ندارند که این امر بسیار غیرحرفه ای است. این ها نقیصه هایی است که امروز در عرصه رسانه ای ما وجود دارد و باید از طریق آموزش برطرف شود.

** بیش از 11 هزار خبرنگار بیمه تکمیلی شده اند
وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی با اشاره به بیمه خبرنگاران بیان کرد: خوشبختانه قدم های خوبی در این راستا برداشته شده که مجموعاً امروز بیش از ١١ هزار خبرنگار بیمه تکمیلی شده اند. آن هایی هم که پاره وقت هستند، می توانند از طریق صنف کارت خبرنگاری دریافت کنند و تحت پوشش غیرمستقیم و مستقیم خود اهالی رسانه قرار بگیرند.
در ادامه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به سئوالات برنگاران پاسخ گفت.

** تاکید بر رعایت فضائل اخلاقی در فیلم های سینمایی
براساس اعلام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جنتی در ادامه این نشست در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره میزان استقبال از فیلم سینمایی «لانتوری» گفت: قبلا با دیدن این فیلم اظهار نظری کرده بودم که باید در فیلم ها به برخی مسایل قرآنی توجه شود و بر فضایل اخلاقی که اسلام بر آنها تاکید دارد اشاره شود که بخشی از فیلم لانتوری بر این نکات تاکید کرده و ارزشمند است.
وی افزود: اینها دلیلی بر این نیست که مشکلی نداشته باشد ولی مجموعا این فیلم را مثبت می بینم.
جنتی درباره آمار فروش فیلم ها گفت: معمولا آمار فروش فیلم ها به صورت روزانه اعلام می شود و به نظرم به طور اجمالی استقبال از این فیلم خیلی خوب بوده است.

** ظرفیت شنیدن سخن مخالف را داشته باشیم
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به پرسشی درباره اختلاف سلیقه با پدرش گفت: یکی از مشکلات اساسی که در کشور جود دارد عدم تحمل شنیدن سخن مخالفان است که باید ظرفیت شنیدن این سخنان را داشته باشیم زیرا این مساله در همه جوامع آزاد مورد توجه است.
جنتی ادامه داد: عموم مسایل ما آلوده به مسایل سیاسی است و اگر شخصی با فردی دیگر از نظر سیاسی اختلاف سلیقه داشته باشد فکر می کنیم که باید در همه موارد با یکدیگر اختلاف داشته باشند و به جدل بپردازند در حالی که نباید اینچنین باشد.
وی تاکید کرد: راه رشد و توسعه جامعه در این است که افراد با یکدیگر سخن بگویند و سخنان مخالف هم را بشنوند و با منطق آن را رد کنند و یا بپذیرند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به مصوبه دولت راجع به نحوه انعقاد قراردادهای نفتی تاکید کرد: این مصوبه وقتی که در حال تصویب در دولت بود با برخی نظرات و اعتراضاتی مواجه بود لذا دولت با دعوت از صاحبنظران تمامی نظرات موافق و مخالف را شنید از این رو بر یک مصوبه ١٠٨ اصلاحیه وارد کرد.
وی تصریح کرد: در رابطه با ارتباط خود با پدرم باید بگویم که احترام متقابل و همراه با درک متقابل داریم. اختلاف سلیقه ولی از نظر عاطفی روابط خوبی داریم و معمولا سعی می کنم بحث های آرام را با ایشان درمیان بگذارم و این موضوع باید در تمامی جامعه جا افتد که با داشتن اختلاف سلیقه همه در کنار هم باشیم.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان