arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۵۱۴
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۱۴ - ۲۴ خرداد ۱۳۹۰

کلينيک هاي ترک اعتياد راهي براي پاکي معتادان؟

کلینیک های ترک اعتیاد راهی برای پاکی معتادان؟ اعتیاد آتش خانمان سوزی است که دامنگیر بسیاری از خانواده ها شده است به گونه ای که بسیاری از خانواده ها به طور مستقیم یا غیر مستقیم با این معضل اجتماعی درگیرند .
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
کلینیک های ترک اعتیاد راهی برای پاکی معتادان؟ اعتیاد آتش خانمان سوزی است که دامنگیر بسیاری از خانواده ها شده است به گونه ای که بسیاری از خانواده ها به طور مستقیم یا غیر مستقیم با این معضل اجتماعی درگیرند .

برخی کارشناسان معتقدند که به علت وجود تنوع زیاد مواد مخدر باید روش های درمانی تخصصی ترک اعتیاد نیز وجود داشته باشد ، زیرا درمان های گروهی و بدون نظارت پزشک و روان شناس ، بازده مطلوبی ندارد .
 
با توجه به شیوع مصرف انواع مواد مخدر و اعتیادآور به ویژه در بین جوانان ، ایجاد مراکز درمانی تخصصی ترک اعتیاد ضرورت می یابد اما آیا تنها ایجاد کلینیک های ترک اعتیاد برای پاک سازی جامعه از این معضل فراگیر کافی است؟
 
و چگونه می توان از بازگشت دوباره این افراد به سوی اعتیاد پیشگیری کرد؟ یکی از افرادی که از دوران نوجوانی به مصرف مواد مخدر روی آورده بود ، می گوید : از آن جا که با دوستان ناباب همراه شدم به سرعت به سوی مصرف مخدرهای صنعتی گرایش یافتم ، به طوری که براثر تزریق های پی در پی مواد ، تمام رگ های بدنم از بین رفت و به بن بست رسیدم .
 
او می افزاید : ازآنجا که از خانواده طرد شده بودم ، شب ها را تا صبح در قبرستان می گذراندم و روزها هم با کیف قاپی هزینه خرید مواد خود را تامین می کردم . وی ادامه می دهد : چند سال پس از اعتیاد شدید از خانواده ام کمک گرفتم و با مراجعه به یکی از کلینیک های ترک اعتیاد ، مصرف مواد مخدر را کنار گذاشتم و اکنون سه سال پس از ترک اعتیاد ، دانشجوی رشته روان شناسی هستم .
 
یکی از اعضای گروه های خود یاری معتادان می گوید : مسئولان باید توجه داشته باشند که اگر یک معتاد پس از ترک مورد حمایت قرار نگیرد ، ممکن است دوباره به اعتیاد روی آورد که این مسئله علاوه بر مشکلات فرهنگی ، هزینه های اقتصادی و روانی بیشتری را برای جامعه ایجاد می کند . او می افزاید : یک فرد معتاد برای تهیه مواد مورد نیاز خود حتی ممکن است دزدی کند ، بنابراین اگر پس از ترک حمایت نشود ، به طور حتم همان مراحل اعتیاد و کارهای خلاف تکرار می شود .
 
 نجات یافته دیگری از دام اعتیاد می گوید : با توجه به پیشرفت روش های درمانی و توسعه کلینیک های ترک اعتیاد ، خدمات خوبی به معتادان ارائه می شود اما اگر زمینه مناسب برای بعد از ترک اعتیاد افراد فراهم نباشد ، به طور حتم آن ها دوباره به مصرف مواد مخدر روی می آورند . او اضافه می کند : در خوش بینانه ترین حالت می توان گفت که همه مراجعان به کلینیک های ترک اعتیاد موفق به ترک می شوند اما متاسفانه به علت فراهم نبودن شرایط محیطی مساعد بخش زیادی از آنها دوباره به مصرف مواد مخدر گرایش پیدا می کنند .

این فرد رهاشده از بلای اعتیاد ، علت گرایش مجدد این افراد به مصرف مواد مخدر را نبود بازار کار می داند و می افزاید : بخش زیادی از کارفرمایان اعتیاد افراد را بهانه اصلی رد صلاحیت آنان برای کسب شغل عنوان می کنند در حالی که باید به این افراد اعتماد شود .

یک کارشناس ارشد روان شناسی ، درمان اعتیاد را طولانی مدت و تخصصی می داند و می افزاید : اعتیاد پدیده پیچیده ای است که همراه خود مجموعه ای از اختلالات جسمانی و روانی را به همراه دارد . طالبی اضافه می کند : به علت آثار سوء مواد مخدر ، سیستم فیزیولوژیکی بدن تحت تاثیر قرار می گیرد .

وی می گوید : براساس تحقیقات سه چهارم معتادان دچار بیماری های روان شناختی و روان پزشکی هستند ، به همین علت برای ترک اعتیاد یک فرد ، باید جامعه و خانواده نیز همکاری لازم را داشته باشند . این کارشناس ارشد روانشناسی می افزاید : اعتیاد بیماری چند روزه و چند ماهه نیست بلکه مدت های طولانی همراه فرد است و برای حل این مشکل آشنایی با علوم روز در حوزه پیشگیری از مصرف ، انواع مواد مخدر ، تکنیک ها و پژوهش های مختلف و تجربه کافی لازم است .

طالبی اعتماد به نفس پایین ، تصویر ذهنی منفی ، طرد شدگی ، ضعف اقتصادی و بی توجهی به بهداشت فردی و تغذیه ای را از ویژگی های افراد معتاد عنوان می کند .

او با بیان اینکه روش پرهیز مدار برای درمان اعتیادهای مدرن پاسخگو نیست ، می گوید : در کلینیک های ترک اعتیاد از روش کاهش آسیب استفاده می شود یعنی یک تیم درمانی متشکل از روان پزشک ، روان شناس بالینی ، پرستار و مددکار اجتماعی برای دوران بعد از ترک اعتیاد در بحث توان بخشی بیمار تلاش می کنند . طالبی می افزاید : به علت کم رنگ بودن نقش روان شناس و مددکار اجتماعی در کلینیک های ترک اعتیاد ، گاهی اوقات فرد معتاد پس از کنار گذاشتن مواد مخدر و قطع دارو دوباره به مصرف مواد روی می آورد . وی ادامه می دهد : بعضی از افرادی هم که در کلینیک های ترک اعتیاد کار می کنند ، با وجودی که در کاهش آسیب ها نقش موثری دارند ، به علت نداشتن تجربه و دانش کافی ، حجم بالای کار و روند طولانی مدت درمان ، بازده لازم را برای درمان معتادان ندارند . مدیر اجرایی یکی از کلینیک های ترک اعتیاد در بجنورد با تشریح تبعات روانی و اجتماعی ناشی از مصرف هر یک از مواد اعتیادآور می گوید : اگرچه نوع و میزان اعتیاد در جامعه متفاوت است ، اما جداسازی کلینیک های درمانی براساس نوع اعتیاد ضروری نیست و به جای جداسازی کلینیک ها بهتر است این مراکز را تخصصی کرد و کارکنان آن به طور مرتب آموزش های تخصصی ببینند تا مهارت های علمی آن ها ارتقا یابد.

ناصر حسن پور معتقد است که درمان معتادان باید با همراهی متخصصان روان پزشک انجام شود که حضور این متخصصان در کلینیک های ترک اعتیاد استان کمتر مشاهده می شود . مدیر اجرایی یک کلینیک ترک اعتیاد دیگر در مرکز استان می گوید : 50 درصد عامل بیماری اعتیاد ریشه در ژنتیک دارد و 50 درصد آن مربوط به محیط است که عوامل مختلفی در بروز آن نقش دارد . رامتین جهانگیری می افزاید : پس از شناسایی علل گرایش افراد به مصرف مخدرها و بررسی های گسترده ، 2 نوع درمان با متادون و قرص های زیر زبانی همراه با اصول روان شناسی و روان درمانی تایید شد .

وی با بیان اینکه در بجنورد کلینیک ترک اعتیاد با امکانات بستری وجود ندارد ، اضافه می کند : طبق بررسی های علمی ثابت شده است 80 درصد افراد معتاد ، اختلال روان پزشکی دارند و باید درمان شوند که بستری شدن برای این منظور اثر بهتری دارد . جهانگیری می افزاید : برای درمان معتادان به تریاک و مشتقات آن از قرص های بوتامرفین و برای درمان معتادان به کراک و شیشه از قرص های متادون استفاده می شود .

وی علت استفاده از این قرص ها را رفع مشکلات جسمانی عنوان می کند و می افزاید : 90 درصد ترک اعتیاد با مشاوره و روان درمانی امکان پذیر است . جانشین شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان شمالی نیز می گوید : اکنون 75 کلینیک ترک اعتیاد ، 70 مرکز MMT خصوصی ، پنج مرکز MMT دولتی ، سه مرکز اقامتی گذری و پنج مرکز کاهش آسیب در استان فعال است که از ابتدای راه اندازی تاکنون 9 هزار مراجعه کننده داشته اند .

یزدان پناه با اشاره به افزایش 20 درصدی کلینیک های ترک اعتیاد در استان می گوید : پارسال برای 4 هزار و 280 نفر در استان جشن پاکی از اعتیاد برگزار شد . وی تصریح می کند : برای مبارزه با مواد مخدر و ریشه کنی آن در جامعه لازم است که اقدام همه جانبه ای انجام شود . وی با بیان اینکه بر عملکرد کلینیک های ترک اعتیاد نظارت و بازرسی می شود ، می افزاید : پارسال هشت کلینیک به علت رعایت نکردن پروتکل درمانی و فروش یا توزیع داروی خارج از چرخه درمان تعطیل شد
نظرات بینندگان