arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۵۶۲۲
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۰۹ - ۲۱ مرداد ۱۳۹۵

عارف: انقلاب ما انقلاب مستضعفین است اما وضعیت فقر و فساد چگونه است؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در سخنانی پیشنهادها و دیدگاه‌های خود را جهت رسیدن به الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت بیان کرد.

به گزارش انتخاب، محمدرضا عارف که در نشست گفت‌وگوهای راهبردی مرکز الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت سخن می‌گفت، اظهار کرد: انقلاب ما یک انقلاب فرهنگی و ارزشی بوده است و قطعاً هر تلاش و برنامه‌ای که تدوین شود، باید با توجه به مبانی انقلاب و در جهت تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی باشد.

وی با تأکید بر این که وجه تمایز انقلاب اسلامی ما با سایر انقلاب‌های دنیا بعد معنوی آن است، گفت: هدف انقلاب رشد و پیشرفت و پاسخگویی به مطالبات مردم بوده است.

وی با اشاره به اولین برنامه‌ای که بعد از انقلاب اسلامی تدوین شد، گفت: یکی از چالش‌هایی که ما سال‌های اول بعد از انقلاب داشتیم، این بود که اصولاً نیاز به برنامه داریم یا خیر. عده‌ای معتقد بودند که نیازی به برنامه نیست و عده‌ای اصرار به تدوین برنامه داشتند. به هر حال نظریه داشتن برنامه عملاً تأیید و برنامه اول توسعه تدوین و تقدیم مجلس شورای اسلامی شد. به تدریج نگاه برنامه‌ای در دولت و مجالس شکل گرفت و تا کنون پنج برنامه پنج ساله تدوین و اجرایی شده است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که مطالبه اصلی انقلاب ما حاکمیت ارزش‌ها، ارتقای باورهای دینی و خون‌هایی بوده است که بعد از پیروزی انقلاب داده بودیم، گفت: حتی جنگی هم که به ما تحمیل شد به خاطر آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب بود. واقعیت این بود که انقلاب نوپایی که شکل گرفته بود، حرف‌های جدیدی می‌زد که با منافع غرب و شرق در تضاد بود. قطعاً شاخص‌های ارزشی همواره دغدغه همگان از بالاترین مقامات تا همه دست‌اندرکاران کشور بوده است.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه اظهار کرد: آیا خروجی‌هایی که ما داشته‌ایم توانسته در کنار استانداردهای برنامه‌ریزی غرب قرار گیرد؟ آن چه مردم از حاکمیت می‌خواهند در کنار این شاخص‌های ارزشی و معنوی این است که خروجی موثری داشته باشیم.

رئیس فراکسیون امید مجلس خاطرنشان کرد: تاکنون پنج برنامه در کشور اجرایی شده است اما ببینید وضعیت آسیب‌ها و بحران‌های اجتماعی ما چگونه است؟ آیا چالش‌ها و مسائل اجتماعی کم شده؟ واقعیت این است که ما با بحران اجتماعی روبه‌رو هستیم. اعتیاد و بالا بودن نرخ طلاق یک بحران است و معیارها به هیچ‌ وجه سازگاری ندارد. مهم‌ترین شعار ما مقابله با فقر و فساد و تبعیض بوده. سوال این است که در کدام یک از این‌ها موفق بوده‌ایم. انقلاب ما انقلاب مستضعفین است اما وضعیت فقر چگونه است؟ فساد چه وضعیتی دارد؟

عارف با اشاره به این که عدالت اجتماعی یکی از مهم‌ترین شعارهای ما بوده است، گفت: عدالت اجتماعی که شعار ارزشی ماست، چرا تحقق پیدا نکرده است؟ وفاداری نسل سوم و چهارم را با نسل اول مقایسه کنید. در این شرایط می‌فهمیم که چقدر کم‌کاری کرده‌ایم و تا چه اندازه از رساندن پیام انقلاب به نسل‌های سوم و چهارم قصور داشته‌ایم. اگر واقعاً بخواهیم صادقانه با این مسائل برخورد کنیم، یکی از عیب‌ها نداشتن الگو است. الگوی ما تا به امروز چه بوده است؟ صرف این که در یک کشوری این شاخص‌ها را استفاده کرده و جواب بگیریم. مدل‌ها و معیارهای ما برای یک جامعه ارزشی و پیشرفت و توسعه چه باید باشد؟
عنوان

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به این که در انتخاب افراد هم ویژگی‌های لازم را در نظر نگرفته‌ایم، در حالی که افراد تواناتر و برجسته‌تری هم وجود داشته‌اند، اظهار کرد: نظام ما از اول یک هزینه‌ای را پذیرفته و در جاهایی از خواسته‌های تخصصی‌مان هم پایین‌تر آمده‌ایم. چرا با این نگاه در انتخاب مسئولین با مشکل مواجه هستیم.

وی تصریح کرد: اگر بپذیریم هدف انقلاب ما رسیدن به تمدن بزرگ اسلامی - ایرانی است می‌توانیم این جایگاه را عملی کنیم و مطمئن هستیم که این تمدن شدنی است به شرط این که الگویی داشته باشیم.

وی ضمن قدردانی از مقام معظم رهبری به دلیل تشکیل مرکز الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت گفت: برنامه‌های پنج ساله یا برنامه‌های یک ساله مانند بودجه باید همگی زیر چتر سند بالادستی توسعه‌یافته‌تر الگوی پیشرفت اسلامی - ایرانی باشند.

وی افزود: حتی می‌توانیم از الگوهایی که تا کنون تعریف شده برای برنامه‌های بعدی از جمله برنامه هفتم هم استفاده و چندین سیاست کلی را تدوین کنیم و ضعف‌ها و اشکالات را بدون عجله برطرف نماییم.

عارف در ادامه بیان کرد: نمی‌خواهم بگویم در چه شرایطی به این دستاوردها رسیده‌ایم. شما می‌خواهید الگویی برای آینده تدوین کنید که در زمان وقوع مشکلات آسیبی نبیند که نمونه آن هم اقتصاد مقاومتی است. در واقع اقتصاد مقاومتی حرکتی در جهت این الگوی اسلامی - ایرانی است.

نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به این که متأسفانه گاهی حرکت در مسیر به صورت سیکلی بوده است، گفت: یعنی اگر دو نفر در پستی جابه‌جا شوند، باز مجدداً از همان نقطه‌ای که شروع کرده‌ایم شروع به کار می‌کنیم لذا برنامه‌های تولید شده بیشتر هزینه‌بر بوده است.

وی به برخی الزامات برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی - ایرانی اشاره کرد و گفت: قانون اساسی به عنوان مترقی‌ترین قانون کشور شاخص‌های ارزشی از قبیل ایثار، آرمان‌خواهی، ایمان و ذکات، پرهیز از آرمانی‌ بودن الگو و متکی بودن به ارزش‌ها، توجه به عدالت و آرمان‌های اسلامی و بومی بودن الگو از جمله این الزامات است.

وی با اشاره به شاخص‌هایی در این باره ادامه داد: استفاده از تجربه اجرای پنج برنامه بعد از انقلاب اسلامی به شناسایی نقاط قوت و ضعف آن از دیگر مواردی است که می‌توان مورد اشاره قرار داد. متأسفانه گاه دستگاه‌ها مشکلات را گردن یکدیگر می‌اندازند؛ در حالی که باید صادقانه ببینیم موانع چه بوده است و به مزیت‌های نسبی کشور در لحظه‌های مختلف توجه کنیم.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: برنامه چهارم و پنجم را در نظر داشته باشید. همه موارد در برنامه چهارم هم به طور دقیق وجود داشته. تحلیل دقیق از موقعیت‌ جغرافیایی و منطقه هم همینطور و ما باید از این وضعیت بهره‌برداری کنیم اما سوال این است که چه استفاده‌هایی از این پتانسیل کرده‌ایم.

عارف توسعه مبتنی بر دانایی، شایسته‌سالاری و حکمرانی خوب، انسان‌محوری در برابر ابزارمحوری، تعامل سازنده با جهان به ویژه در بحث بیداری اسلامی، پرهیز از بخشی‌نگری، ایجاد ظرفیت‌سازی، توجه به منافع ملی با رویکرد ترجیح بر منافع فردی، گروهی و جناحی را از دیگر شاخصه‌های رسیدن به الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت نام برد.

رئیس فراکسیون امید مجلس با اشاره به این که بخش خصوصی هم باید جایگاه خود را در نظام برنامه‌ریزی خود پیدا کند، گفت: سیاست‌های اصل 44 از مترقی‌ترین سیاست‌هایی است که نوشته شده است اما باید در جهت رسیدن به آن حرکت کرد.

وی توجه جدی به چالش‌های کشور از جمله محیط زیست، مساله آب، معیشت و منزلت مردم را از اولویت‌هایی عنوان کرد که باید مورد بررسی و رسیدگی قرار گیرد و افزود: به نظر می‌رسد با عزم ملی، مدیریت منسجم و امکانات و منابعی که در اختیارمان است می‌توانیم در دو برنامه مسئله اشتغال را حل کنیم.

نماینده مردم تهران در مجلس یادآور شد: در حال حاضر در دانشگاه‌ها توقع همه این است که دانشگاه مشکل جامعه را حل کند؛ در حالی که باید در نظر بگیریم که دانشگاه می‌تواند نقش محوری داشته باشد اما باید انتظارات و حق انتخاب را هم در نظر بگیریم.

عارف با تأکید بر توجه به علم و فناوری گفت: مزیت اصلی ما نیروی انسانی است. اگر بخواهیم به هدف غایی برسیم، زیربنا بخش علم و فناوری است. به عنوان نمونه ما در زمینه نانوفناوری و بیوتکنولوژی توانسته‌ایم به جایگاه قابل قبولی برسیم. البته باید بدانیم که سهم آموزش و پژوهش از تولید ناخالص ملی از آن چه در برنامه گفته شده است عملیاتی نشده و انتظار می‌رود الگویی که تدوین می‌شود مبتنی بر ارزش‌ها و منافع‌مان باشد.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان