arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۵۸۴۵
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۹ - ۲۲ مرداد ۱۳۹۵

الشرق الاوسط: احتمال تشکیل ائتلاف روسیه، ایران و ترکیه در سوریه

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

روزنامه الشرق الاوسط در گزارشی نوشت:‌ بیانیه مشترک آنکارا و تهران در جریان سفر ظریف به ترکیه در روز جمعه گمانه‌زنی‌ها را در مورد ائتلاف سه‌جانبه روسیه - ایران – ترکیه در سوریه را افزایش داده است.

به گزارش انتخاب، در گزارش الشرق الاوسط آمده است:‌ ایده ایجاد یک ائتلاف سه‌جانبه میان ایران، ‌روسیه و ترکیه نخستین بار در زمانی مطرح شد که رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهور ترکیه در سن پطرزبورگ با ولادیمیر پوتین، همتای روس خود دیدار کرد. این دیدار باعث از بین رفتن ماه‌ها تنش میان دو کشور و به تصمیم‌گیری در مورد همکاری روسیه و ترکیه در سوریه منجر شد.

البته بسیاری از کشورهایی که پیش‌تر عضو اتحاد جماهیر شووی بوده‌اند با ابراز نگرانی در مورد بحران سوریه و پس از آن که حسن روحانی، رییس‌جمهور ایران در جولای گذشته با اردوغان تماس تلفنی برقرار کرده بر لزوم تشکیل چنین ائتلافی تاکید کردند. در این تماسی تلفنی اردوغان تمایل خود را برای همکاری با ایران در سوریه بیان کرد.

روز پنج‌شنبه و پس از برگزاری نشست اردوغان و پوتین، نخستین جلسه مکانیزوم همکاری روسیه و ترکیه در سن پطرزبورگ برگزار شد.

مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه گفت که کشورش آمادگی دارد تا با روسیه در خصوص انجام یک حمله تهاجمی علیه داعش در سوریه همکاری کند.

یومیت یاردیم، سفر ترکیه در روسیه نیز به این نکته اشاره کرده است که احتمال دارد کشورش از برخی مواضع خود در مورد رژیم بشار اسد چشم‌پوشی کند. رسانه‌های ترکیه به نقل از وی اعلام کرده‌اند که آنکارا در حال بررسی روند شرکت در مذاکرات صلح با بشار اسد است.

بنابر گفته یاردیم، توسعه روابط روسیه و ترکیه هیچ تهدیدی را متوجه غرب نمی‌کند و احتمالا تقویت گفت‌وگوها برای دستیابی به صلح و ثبات پاسخ مناسبی به گمانه‌زنی‌ها در این باره خواهد بود.

او گفت: روابط ما با روسیه هیچ تهدیدی را متوجه کشوری نمی‌کند و روابط با روسیه برای ما ارزشمند است. ما همواره تاکید کرده‌ایم که توسعه روابط بسیار ضروری است و ما هیچ‌گاه روسیه را تهدیدی برای غرب ارزیابی نکرده‌ایم.

اما احتمالا رسانه‌های غربی در مورد توسعه روابط ترکیه و روسیه و پیامدهای احتمالی آن برای غرب هشدار خواهند داد.

به گفته سفیر ترکیه در روسیه توسعه روابط دو کشور بهترین پاسخ به گمانه‌زنی‌ها در این باره خواهد بود. هدف‌ ما تحکیم صلح و ثبات است.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان