arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۵۹۱۱
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۰۹ - ۲۳ مرداد ۱۳۹۵

سفیر روسیه در تهران: ایران شکایتش را از روسیه درباره اس 300 پس گرفت

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سفیر روسیه در تهران می‌گوید بارها از ایران خواسته شده که شکایتش بخاطر عدم تحویل اس-300 را پس بگیرد و حالا که نیمی از سامانه به ایران تحویل شده، بحث شکایت کلاً از دستور کار طرفین خارج شده است.
 
به گزارش انتخاب، «لوان جاگاریان» سفیر روسیه در تهران امروز جمعه از مستمر بودن تماس‌ها و همکاری‌ها میان نظامیان و دیپلمات‌های دو کشور برای حل بحران سوریه خبر داد.
 
جاگاریان که با «ریانووستی» مصاحبه می‌کرد، ابتدا به تعاملات بین دیپلمات‌ها پرداخت و گفت: «روسیه و ایران در موضوع سوریه همکاری نزدیکی با هم دارند. همانطور که می‌دانید کشورهای ما عضو گروه بین‌المللی حمایت از سوریه هستند که در چارچوب آن با شرکای ایرانی خود رابطه‌ای بر مبنای اعتماد ایجاد کرده‌ایم.»
 
دیپلمات روس به جزئیات بیشتری در این خصوص پرداخت و گفت که معاونان وزرای خارجه طرفین مسئول ارتباط مستمر در این خصوص شده‌اند.
 
سفیر روسیه در ایران به تعاملات بین نظامیان تهران و مسکو هم پرداخت و گفت: «باید به این نکته هم اشاره کنم که همکاری های نزدیک بین بخش‌های نظامی ما هم برقرار شده است. امیدوارم با تلاش‌های مشترک بتوانیم شرایط سوریه را به ثبات برسانیم.»
 
این دیپلمات روس به یکی از موضوعات اختلافی ایران یعنی موشک‌های پدافندی اس-300 هم پرداخت؛ موشک‌هایی که ایران خرید و روس‌ها به بهانه‌های واهی سال‌ها از تحویل آن خودداری کردند؛ مسکو مدعی بود که برای حفظ جو مثبت در مذاکرات آن روزهای ایران و 1+5 و برای پرهیز از ایجاد تنش در روابط ایران و غرب، موشک‌ها را تحویل نمی‌دهد.
 
کمی بعد از اعلام توافق هسته‌ای ایران و غربی‌ها در وین، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه گفت که این تعلیق داوطلبانه پایان یافته و قرار است موشک‌ها به سمت ایران ارسال شود.
 
جاگاریان در این خصوص به ارسال حدود نیمی از سامانه به ایران و ادامه ارسال مابقی محموله اشاره کرد و گفت که با این شرایط دیگر بحث شکایت ایران در محاکم بین‌المللی علیه فروشنده روس، در دستور کار مذاکرات طرفین نیست.
 
سفیر روسیه در تهران در خصوص مسئله لغو روادید میان روسیه و ایران تأکید کرد، لغو کامل روادید میان روسیه و ایران در آینده نزدیک بسیار بعید است.
 
بنا به گفته این مقام روس، «در سفر ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه به تهران در ماه نوامبر سال 2015 میلادی، توافق دو جانبه‌ای میان دولت‌های دو کشور در خصوص تسهیل شهرایط اعطای روادید برای برخی گروه‌های خاص از شهروندان هر دو کشور صورت گرفته و اسنادی به امضا رسید. اما هیچ گفت‌وگوی بیشتری تا کنون برای لغو کامل روادید میان دو کشور صورت نگرفته است». 
منبع: فارس
نظرات بینندگان