arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۶۱۲
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۱۵ - ۲۵ خرداد ۱۳۹۰

همه چیز درباره ماه‌گرفتگی امشب

رنگ ماه، در زمان گرفتگی كامل ساعت 23 و 54 دقیقه به رنگ مسی خواهد بود و ماه كاملاً تاریك نخواهد شد، چون نور خورشید از جو زمین عبور می‌كند و به ماه می‌رسد و شكست نور رخ خواهد داد و در نتیجه سطح ماه به صورت رنگ مسی دیده می‌شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ماه‌گرفتگی، شامگاه چهارشنبه، بیست و پنجم خردادماه، همزمان با شب سیزدهم رجب‌المرجب، در ایران و بیشتر مناطق جهان از جمله بخش زیادی از قاره آسیا، آفریقا، استرالیا و آمریكای لاتین قابل رؤیت است. این ماه‌گرفتگی كه به صورت كلی رخ می‌دهد، از حدود ساعت 22 و 45 دقیقه آغاز و در ساعت 2 و 31 دقیقه به پایان می‌رسد.

به گزارش ایسنا، ماه‌گرفتگی در ساعت 23 و 54 دقیقه به صورت كامل می‌باشد و در ساعت 1 و 31 دقیقه شروع به بازشدن می‌كند و زمان ماه‌گرفتگی كامل حدود صد دقیقه می‌باشد.

رنگ ماه، در زمان گرفتگی كامل ساعت 23 و 54 دقیقه به رنگ مسی خواهد بود و ماه كاملاً تاریك نخواهد شد، چون نور خورشید از جو زمین عبور می‌كند و به ماه می‌رسد و شكست نور رخ خواهد داد و در نتیجه سطح ماه به صورت رنگ مسی دیده می‌شود.

این نكته نیز ضروری است كه قبل از ساعت 23 و 31 دقیقه و بعد از ساعت 2 و 31 دقیقه، ماه نیم‌سایه زمین قرار می‌گیرد، ولی به دلیل كم‌نور بودن نیم سایه، با چشم عادی و غیرمسلح قابل تشخیص نیست.

ماه‌گرفتگی زمانی رخ می‌دهد كه ماه در زمان بدر باشد.

ماه گرفتگی از پدیده‌هایی است كه به راحتی قابل مشاهده می‌باشد و برنامه‌های رصدی مختلفی در ایران از جمله در قم، مركز نجوم آیت الله العظمی سیستانی، كانون حضرت مریم، اصفهان، تهران و دیگر شهرها برای آن تدارك دیده شده است.

بنابر دستور شرع مبین اسلام در زمان ماه‌گرفتگی نماز آیات بر مكلفین واجب می‌شود و وقت آن هم زمانی است كه ماه شروع به گرفتن می‌كند. چون ماه‌گرفتگی خردادماه، در شب 13 رجب (ولادت حضرت امیرالمؤمنین(ع)) رخ خواهد داد، خوب است مردم ایران كه غالباً در این شب، مراسم جشن و شادمانی برای آن حضرت برپا می‌كنند، نماز آیات را به جماعت اقامه كنند.

كیفیت نماز آیات

نماز آیات به واسطه چهارچیز بر مسلمان واجب می شود:

1- كسوف، خورشید گرفتگی (اگرچه به مقدار كمی باشد)

2- خسوف، ماه گرفتگی(اگرچه به مقدار كمی باشد)

3- زلزله

4- رعد و برق و بادهای سیاه و سرخ و مانند اینها در صورتی كه بیشتر مردم بترسند

چگونگی نماز آیات

نماز آیات دو ركعت است و در هر ركعت پنج ركوع دارد و قبل از هر ركوع، حمد و سوره خوانده می شود و یا سوره‌ای را پنج قسمت كرده و قسمت اول را قبل از ركوع اول، بعد از حمد می خوانیم و به ركوع می رویم، سپس از ركوع برخاسته و بدون خواندن، حمد قسمت دوم آن سوره را می خوانیم و به ركوع می رویم، پس از ركوع قسمت سوم آن را می خوانیم و باز به ركوع می رویم، سپس می‌ایستیم و همچنین تا ركوع پنجم و سپس به سجده می رویم و ركعت دوم را هم به همین ترتیب بجا می آوریم.

به عنوان نمونه، نماز آیات را به شكل كوتاه آن با تقسیم سوره "اخلاص" بیان می كنیم:

- با گفتن "الله اكبر" نماز را شروع می كنیم.

- بعد از تكبیر، سوره حمد را می خوانیم و پس از حمد "بسم الله الرحمن الرحیم" را می گوییم.

- سپس به ركوع می رویم (در تمام ركوع ها باید ذكر ركوع گفته شود).

- از ركوع سر بر می داریم و بدون آنكه سوره حمد را بخوانیم، می گوییم: "قل هو الله احد".

- بعد به ركوع دوم می رویم.

- پس از ركوع دوم می خوانیم: "الله الصمد".

- باز به ركوع می رویم.

- پس از ركوع سوم می خوانیم: "لم یلد ولم یولد".

- باز به ركوع رفته، پس از ركوع چهارم می خوانیم: "ولم یكن له كفواً احد".

- سپس ركوع پنجم را بجا آورده، سر از ركوع برداشته و به سجده می رویم.

- پس از سجده دوم، یك ركعت دیگر، مانند ركعت اول بجا می آوریم و با تشهد و سلام، نماز را تمام می كنیم.

نظرات بینندگان