arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۶۶۶
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۱۱ - ۲۶ خرداد ۱۳۹۰

مصباح یزدی: كسی كه انحرافی را پایه‌ریزی می‌كند تا قیامت در گناه آن شریك خواهد بود

عضو خبرگان رهبری با تاكید بر نقش بی‌بدیل امام خمینی در به ثمر رسیدن انقلاب گفت: اقدام امام سبب شد كه بخش عظیمی از ارزش‌های اسلامی كه در طول قرن‌ها فراموش شده بود، احیا شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
عضو خبرگان رهبری با تاكید بر نقش بی‌بدیل امام خمینی در به ثمر رسیدن انقلاب گفت: اقدام امام سبب شد كه بخش عظیمی از ارزش‌های اسلامی كه در طول قرن‌ها فراموش شده بود، احیا شود.

به گزارش فارس از قم، آیت‌الله محمدتقی مصباح‌یزدی چهارشنبه شب در آخرین جلسه از سلسله درس‌های اخلاقی در دفتر مقام معظم رهبری به تبیین شرایط صدر اسلام و رفتار مردم آن زمان پرداخت.
رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی در ادامه با تشریح بیانات حضرت زهرا (س) در جمع زنان مهاجر و انصار گفت: حضرت متوجه شد كه این سخنان در مردم بی‌تاثیر است بنابراین به عنوان آخرین روش به بیان عواقب دنیوی كارشان پرداخت. 

وی ادامه داد: نخستین راهكار پیامبران در رسالتشان بشارت دادن و بیان آثار خوب دنیوی و اخروی پیروی از دین حق است، اما برای مومنینی كه به خدا و روز قیامت ایمان دارند اما غافلند بیان عذاب‌های اخروی می‌تواند موثر باشد. 

استاد اخلاق حوزه افزود: آخرین روش پیامبران در مواجهه با افراد ضعیف‌الایمان، ترساندن آنها از عواقب دنیوی كارشان است زیرا این افراد از بلاهایی كه در این دنیا ممكن است گریبانگیرشان شود بیشتر در هراسند.
عضو خبرگان رهبری با تاكید بر اینكه حضرت زهرا(س) نیز از این روش استفاده كرده است، بیان داشت: به همین سبب ایشان در پایان به زنان مهاجر و انصار وعده تسلط كسانی را بر آنان می‌دهد كه به هیچ كس رحم نخواهند كرد. 

‌مصباح‌یزدی اظهار داشت: شواهد تاریخی نشان می‌دهد اكثر مردم آن زمان بسیار زودباور بوده و به علت بصیرت نداشتن اطلاع درستی از كاری كه انجام می‌داده‌اند، نداشته‌اند. 

وی تاكید كرد: حتی قضیه كربلا را همانند یكی از جنگ‌های قبیله‌ای صدر اسلام میان دو طایفه می‌دانستند و بیشتر به دنبال منفعت شخصی خود بودند هر چند تا حدی به اشتباه خود آگاه بودند. 

استاد اخلاق حوزه با بیان اینكه مردم عادی نیز در این انحرافات مقصرند، افزود: در روز قیامت عالم را به خاطر عمل نكردن به علم خویش و جاهل را به دلیل یاد نگرفتن مسائل صحیح بازخواست می‌كنند. 

وی اظهار داشت: هم دلایل عقلی و هم دلایل نقلی بر تحقیق و یادگیری درست مسائل تاكید دارند.
‌مصباح‌یزدی با بیان اینكه زنان مهمان حضرت این بیانات را برای مردانشان نقل كردند، افزود: مردان مهاجر و انصار نمایندگانی برای عذرخواهی به نزد حضرت زهرا (س) فرستادند و گفتند اگر این سخنان را قبل از این بیان كرده بودی ما از شما حمایت می‌كردیم ولی شكستن بیعت با خلیفه وقت كار درستی نیست. 

وی ادامه داد: حضرت عذر این افراد را نپذیرفت و به ایشان فرمود چگونه است كه بیعت با علی در روز غدیر را به راحتی از خود برداشتید اما از شكستن بیعت با خلیفه هراسانید. 

‌مصباح‌یزدی با تاكید بر اینكه انحرافات اجتماعی ریشه در قضیه سقیفه دارد، افزود: اشتباهات فردی تك تك افراد نیز متاثر از این جریان است زیرا فرصت بیان حقایق و معارف اسلام از اهل بیت (ع) گرفته شد.
رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی گفت: ممكن است افرادی این سخنان ما را ناشی از تعصب شیعی بدانند و بگویند این حرف‌ها را ائمه اطهار نیز قبول ندارند، اما دلایل فراوانی وجود دارد كه بیان جنایات این افراد در بین ائمه (ع) جزو مسلمات بوده و در زیارات مختلفی به اشكال گوناگون بیان شده است. 

‌مصباح‌یزدی در ادامه با اشاره به فرازهایی از زیارت «ائمة المومنین» خاطرنشان كرد: در این زیارت به مسائل مختلفی اشاره شده ‌كه شامل قضایای تاریخ صدر اسلام و جنایاتی است كه بر اهل بیت و سایر مسلمین روا داشته شده است.
استاد اخلاق حوزه گفت: در این زیارت به افرادی اشاره می‌شود كه به ظاهر مسلمان بودند اما دل در گرو كفر داشتند و بعد از رحلت پیغمبر از فرصت استفاده كرده و مردم را غافلگیر كردند.
وی افزود: این افراد از قبل منتظر چنین زمانی بودند به همین دلیل برای شكستن بیعت غدیر شتاب كردند.
‌مصباح‌یزدی اظهار داشت: در این زیارت افرادی كه به درب خانه زهرا (س) آمدند و آن گونه جسارت كردند عده‌ای از اراذل و اوباشی معرفی شده‌اند كه باقی مانده جنگ احزاب بودند و با این كارها یعنی بی‌حرمتی به دختر پیغمبر و بستن دست و پای علی برای بیعت گرفتن از او به تعبیر زیارت، جگر پیامبر را جریحه‌دار كردند. 

وی با بیان این پرسش كه آیا مردم آن زمان طبق اصول دموكراسی رفتار كرده‌اند، عنوان داشت: عده‌ای معتقدند كه پیامبر در روز غدیر تنها به توصیه در مورد شایستگی حضرت علی پرداخت نه اینكه او را به عنوان جانشین خود منصوب كند. 

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی خاطرنشان كرد: بیعت با خلیفه وقت بیعتی بود كه شومی آن تمام اسلام را دربر گرفت و به تعبیر این زیارت جنایاتی چون تبعید و شكنجه یاران علی چون سلمان، ابوذر و عمار نتیجه این بیعت است تا جایی كه با اشاره به داستان یوم الحرة، تسلط زنازادگان بر جان، مال و ناموس مردم را از آثار این بیعت معرفی می‌‌كند. 

وی با بیان دنباله زیارت كه عنوان می‌كند ای كاش پیامبر بود و می‌دید كه با اهل بیت او چه می‌كنند، اظهار داشت: عاملی كه آنها را وادار به چنین كارهایی می‌كرد حسادت نسبت به ائمه به خاطر ایمانشان بود.
‌مصباح‌یزدی گفت: به طور كلی در این زیارت به پنج قضیه زمان حضرت زهرا اشاره می‌شود كه شامل فرصت‌طلبی این گروه، نقض بیعت غدیر، جسارت به اهل بیت پیامبر، ظلم به حضرت زهرا و اكراه علی (ع) برای بیعت با خلیفه می‌شود.
رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی افزود: زیارت ائمة المومنین به 10 جنایتی اشاره می‌كند كه همه آنها نتیجه شكستن بیعت با علی و بیعت بعدی این مردم است. 

وی اظهار داشت: طرد سلمان و ابوذر و سایر یاران علی كه به اجماع مردم برترین امت پس از اهل بیت بودند، تسلط زنازادگان بر نوامیس مردم، بدعت‌های بعدی، خراب كردن كعبه، هجوم به مدینه و هتك حرمت دختران و زنان مسلمین، شهادت حضرت علی، مسمومیت امام حسن و شهادت امام حسین (ع) در كربلا و شهادت سایر ائمه، همگی به دلیل همان بیعت شوم است. 

‌مصباح‌یزدی در ادامه با اشاره به مسائل سیاسی و اجتماعی حاضر تاكید كرد: اگر در مسائل فردی دچار خطایی شویم جبران آن آسان است اما اگر گناهی موجب فساد اجتماعی شود آن گاه جبران‌ناپذیر خواهد بود. 

وی گفت: اگر كسانی جریانی را به راه بیندازند كه موجب انحراف در جامعه شود هیچگاه راه برگشتی برای جبران خطای خود نخواهند داشت. 

استاد اخلاق حوزه افزود: جنایات معاویه و بنی امیه در شهادت یاران خاص علی (ع) و سایر اعمال وحشیانه خلفای بعدی به هیچ وجه قابل جبران نیست. 

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی محروم ساختن امت میلیاردی مسلمان از هدایت ائمه (ع) را در ادامه انحرافی دانست كه در صدر اسلام بنیان گذاشته شد و عنوان داشت: بنابراین نباید در مسائل اجتماعی از نقش خود غافل شویم و موظف به سنجیدن آثار خوب و بد هرگونه عمل خود هستیم. 

وی ادامه داد: امام خمینی به تنهایی جریانی را به راه انداخت كه بخش عظیمی از مسائل اسلامی كه در طول قرن‌ها به فراموشی سپرده شده بود مجددا احیا شد. 

‌مصباح‌یزدی با بیان این كه نیم قرن قبل سیاست‌زدگی تهمتی بود كه به علما زده می‌شد، اظهار داشت: امام خمینی این رویه را تغییر داد و سیاست را امری لازم برشمرد تا جایی كه حفظ نظام را از اوجب واجبات و از نماز نیز مهم‌تر عنوان كرد. 

وی حركت‌های اجتماعی اخیر در كشورهای اسلامی را نتیجه بیداری امام خمینی دانست و افزود: امام در ثواب تمام این انقلابات تا روز قیامت شریك است. 

استاد اخلاق حوزه تاكید كرد: عكس این قضیه نیز ممكن است و كسی كه انحرافی را پایه‌ریزی می‌كند تا قیامت در گناه آن شریك خواهد بود. 

‌مصباح‌یزدی خواستار توجه افراد به نقش خود در جامعه شد و اظهار داشت: اگر سنت حسنه‌ای را پایه‌گذاری كنیم تا قرن‌ها از ثواب آن بهره‌مند می‌شویم اما به واسطه دنیاطلبی ما ممكن است گروهی تا قیامت به گمراهی كشانده شوند یا از مواهب اخروی بازمانند كه گناه آن نیز به پای ما نوشته می‌شود.
نظرات بینندگان