arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۶۷۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۱۲ - ۲۶ خرداد ۱۳۹۰

امام جمعه قم: با دغل‌بازيهايي كه در حال حاضر وجود دارد احتمال آسيب ديدن جوانان هست

امام جمعه موقت قم با بيان اينكه امروزه گرايش به معنويات در سطح جامعه بسيار و آسيب در اين عرصه نيز بسيار است، اظهار كرد: ما نبايد در اين زمينه جوانان را به حال خود بگذاريم و بايد افرادي كه مي‌توانند در اين زمينه جوانان و افراد ديگر را راهنمايي كنند به آنان معرفي كنيم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
امام جمعه موقت قم با بيان اينكه امروزه گرايش به معنويات در سطح جامعه بسيار و آسيب در اين عرصه نيز بسيار است، اظهار كرد: ما نبايد در اين زمينه جوانان را به حال خود بگذاريم و بايد افرادي كه مي‌توانند در اين زمينه جوانان و افراد ديگر را راهنمايي كنند به آنان معرفي كنيم.

به گزارش خبرنگار دين و معارف اسلامي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، آيت‌الله استادي در مراسم نكوداشت مقام علمي و معنوي آيت‌الله خوشوقت كه روز گذشته در محل تالار شيخ صدوق آستان حضرت عبدالعظيم حسني(ع) برگزار شد، اظهار كرد: من در برخي از بزرگداشتهايي كه براي برخي از افراد برگزار مي‌شود اين نكته را مي‌گويم كه در روايت است «قبل از اينكه ما از عزيزي برروي زمين قدرداني كرده و براي وي بزرگداشت بگيريم براي برخي از آنها در آسمانها گراميداشت مي‌گيرند».

وي گفت: آنچه كه در زمان حاضر ما محسوس است اين است كه مردم به خصوص جوانان، طلاب و دانشجويان گرايش به معنويت پيدا كرده‌اند كه اين وضع در سابق وجود نداشته است.

امام جمعه موقت قم با بيان اينكه در فطرت ما كمال طلبي وجود دارد و بايد بدانيم كه كمال حقيقي در دسترسي به معنويات است، ادامه داد: برخي از افراد با وجود آنكه در زندگي مرفه نيز به سر مي‌برند اما از هرچه كه پيش مي‌آيد اشباع شده و از ماديات گسسته و به معنويات روي مي‌آورند.

استادي با تاكيد بر وجود گرايش به معنويات در سطح جامعه امروزي، گفت: بخشي از سوالات جوانان كه در سطح جامعه مطرح مي‌شوند حاكي از وجود اين گرايش در ميان جوانان است و اگر ما اقدام لازم را در برابر اين گرايش انجام ندهيم و ويژگيهاي مناسب به فردي كه داراي اين ويژگي‌ها است را براي آنها معرفي نكنيم، اين افراد دچار آسيب‌هاي فراوان خواهند شد.

وي با برشمردن آسيب‌هايي كه ممكن است براي طالبان معنويت در جامعه امروز در صورت عدم آگاهي نسبت به مباحث پيرامون آن به وجود آيد، ادامه داد: يكي از اين آسيب‌ها اين است كه ممكن است افراد به سراغ كساني بروند كه «فقيه نيستند» و ما بايد بدانيم كه ائمه معصومين(ع) ما را به فقيه ارجاع داده‌اند و فقيه يعني كسي كه اسلام را شناخته باشد. زيرا در غيراينصورت مراجعه به فردي كه نسبت به اسلام شناخت پيدا نكرده است ممكن است با آسيب همراه باشد.

اين استاد حوزه‌ علميه با بيان اينكه طالبان معنويت بايد بدانند كه نبايد به سراغ غيراهل علم بروند، افزود: هر آدم خوبي نمي‌تواند راهنماي خوبي نيز باشد و ما اگر به سراغ عارف هم مي‌رويم بايد به فقيه عارف مراجعه كنيم.

استادي اظهار كرد: با دغل‌بازيهايي كه در حال حاضر در سطح جامعه ما وجود دارد احتمال آسيب ديدن جوانان هست.

وي ادامه داد: برخي از معرفي‌هايي كه در سطح جامعه ما از عرفا صورت مي‌گيرد شكل معرفي صحيحي ندارند كه از آن جمله مي‌توان به مدرسه نرفته‌ها و معرفي برخي ازعرفا اشاره كرد كه اين از جمله اشكالات در اين زمينه است.

امام جمعه موقت قم گفت: نكته ديگري كه بايد در مورد پيمودن مسير معنوي از سوي افراد به آن اشاره شود اين است كه برخي به سراغ كساني مي‌روند كه آن افراد به جاي اينكه فرد را راه ببرند خودشان را بيشتر معرفي مي‌كنند و برخي مواقع ديگر نيز بعضي از مجالس افراد را از پرداختن به مباحث واجب و مهم بازمي‌دارند كه از جمله مثالهاي مهم آن مي‌توان به عدم رفتار مناسب با خانواده و اهتمام به انجام برخي از امور مستحب اشاره كرد كه اين رفتاري صحيح نيست.

استادي گفت: اگر ما افرادي مانند آيت‌الله خوشوقت را معرفي مي‌كنيم به خاطر آن است كه ايشان اگر 50 سال است كه در تهران بسر مي‌برند، اما در تمامي اين سالها از علم و فعاليت علمي دور نشده‌اند.

وي تصريح كرد: تقواي الهي، پرهيز از حرام و انجام واجبات براساس قرآن، روايات و سيره اهل بيت و بزرگاني كه راه را پيموده‌اند مسئله‌اي است كه نبايد در توجه به معنويات و پيمودن طريق معنوي فراموش شود و در اين مسير بايد به اصول، عقايد و تحكيم آنها جداي از پرداختن به مباحث عاطفي توجهي ويژه شود و دانست كه پرداختن به اصول و عقايد و تحكيم آن نبايد با مباحث عاطفي مخلوط شود.

استادي اظهار كرد: توجه به اصول، عقايد، احكام و اخلاق سه محوري هستند كه پيامبر اكرم(ص) ما را به توجه به آنها سفارش كرده‌اند و براي آموزش در اين زمينه‌ها بايد از كسي كه فقيه، بي‌ادعا و داراي زندگي معمولي مطابق با روايات و ارشادات و مستند به آنها است، كمك گرفت. زيرا اين فرد بايد كسي باشد كه اگر اذكار هم مي‌گويد آن اذكار برآمده از منابع صحيح و يا به نقل از مشايخي باشد كه در اين عرصه راه را پيموده و مورد وثوق هستند.

اين استاد حوزه علميه افزود: ما همچنين بايد بدانيم كه استفاده معنوي از يك بزرگي در يك عرصه و پيمودن طريق معنوي بايد جدا از مسئله تقليد باشد و اگر مرجع تقليد ما با كسي كه از وي در مباحث اخلاقي تقليد مي‌كنيد تفاوت دارد ما موظف به عمل مرجع تقليد در امور شرعي و احكام خود هستيم و همچنين در مسايل سياسي نيز همانطور كه بسياري از بزرگان گفته‌اند ما بايد در مسايل كلان نظام از نظرات مقام معظم رهبري پيروي كنيم.

استادي با بيان اينكه گرايش به معنويات در حال حاضر در سطح جامعه فراوان است، گفت: ما بايد معيارهاي كسي كه در اين مسير مي‌تواند راهنماي خوبي براي افراد باشد را معرفي كنيم و اگر هم افرادي چون آقاي خوشوقت را مي‌شناسيم بگوييم كه اين فرد كسي است كه معيارهاي مناسب را در خود دارد و اين معيارها در اين فرد جمع شده است.

وي با اشاره به اينكه كه سالهاست دكان‌داري، دروغ پردازي و بحث كشف و كرامت سازي در سطح جامعه ما رايج شده است گفت: ما نبايد جوانان را در اين مباحث به حال خود بگذاريم.

امام جمعه موقت قم افزود: يكي از تعليماتي كه استادان ما به ما آموختند اين است كه ما براي شناسايي به تبعيت از يك فرد صلاحيت وي را از افراد صاحب نظر جويا شويم و من اميدوارم كه من و همگان بتوانيم از وجود بزرگاني چون آيت‌الله خوشوقت استفاده كنيم.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
عامک
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۳۴ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۶
0
0
آخه تا حالا که الحمدالا.... جوونها هیچ آسیبی ندیدن ایشون نگران بعد از اینند
نظرات بینندگان