arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۷۱۰
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۲۳ - ۲۶ خرداد ۱۳۹۰

ژوپه: کنار رفتن قذافي در قطعنامه سازمان ملل نيست اما خواسته ماست

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزیر امور خارجه فرانسه روز پنج شنبه در الجزیره اذعان کرد که کنار رفتن معمر قذافی در قطعنامه های سازمان ملل نیست ؛ اما این خواسته اکثریت جامعه بین الملل است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی "انتخاب" Entekhab.IR ، الن ژوپه ، وزیر امور خارجه فرانسه ، در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای الجزایری خود مراد مدلسی ، گفت : «درست است که قطعنامه های سازمان ملل خواستار کنار رفتن قذافی نیست‌ ، اما این خواسته ماست ؛ این موضعگیری اروپا ، گروه تماس و اکثریت جامعه بین الملل نسبت به این مسئله است.»

ژوپه همچنین خاطر نشان کرد: این موضع اتحادیه عرب است که هنگامی که رهبر یک کشور در برابر مردم خود از سلاح استفاده می کند ، مشروعیت خود را از دست داده است و باید برود. قطعنامه هزار و نهصد و هفتاد و سه شورای امنیت سازمان ملل به مداخله نیروهای ناتو در لیبی چراغ سبز نشان داد ؛ چرا که به این ترتیب با حفاظت از غیرنظامیان لیبیایی ، یک منطقه پرواز ممنوع بر فراز این کشور تحمیل کرد.

 با این حال ، وزیر امور خارجه فرانسه مداخله نظامی در لیبی را به خودیِ خود ، یک راه حل پایانی ندانست و به این ترتیب از موضعگیری الجزایر مبنی بر یافتن یک راه حل سیاسی یاد کرد و گفت : اما این راه حل ، تنها از طریق یک آتش بس معتبر انجام می گیرد و قذافی باید از قدرت مدنی و نظامی کنار برود. الن ژوپه اعلام کرد فرانسه روابط بسیار تنگاتنگی با شورای ملی انتقالی لیبی دارد.

فرانسه اولین کشوری بود که این شورا را به رسمیت شناخت و از آن پس شمار قابل توجهی از کشورها ، این نهاد را به رسمیت شناختند. الجزایر هنوز شورای ملی انتقالی لیبی را به رسمیت نشناخته است و هرگز به طور رسمی خواستار کنار رفتن قذافی نشده است ، اما براساس قطعنامه های سازمان ملل ، به تازگی دارایی های خانواده قذافی و نزدیکانش را مسدود کرده است. مراد مدلسی در پاسخ به سوالی درباره شرایط به رسمیت شناختن شورای ملی انتقالی لیبی گفت : الجزایر تصمیمات اتحادیه عرب و اتحادیه افریقا را پیگیری می کند که در حال ایجاد یک نقشه راه برای حل و فصل مسالمت آمیز مناقشه لیبی هستند.

این دو سازمان ، هنوز این شورا را به رسمیت نشناخته اند. وزیر امور خارجه فرانسه چهارشنبه شب برای یک سفر بیست و چهار ساعته وارد الجزیره شد.

وی دیشب با همتای الجزایری خود و ظهر امروز نیز با عبدالعزیز بوتفلیقه ، رئیس جمهور این کشور دیدار و گفتگو کرد. آلن ژوپه ، شهردار بوردو قرار است بعد از ظهر امروز ، به شهر اوران ، در غرب الجزایر برود و با بخشدار و شهردار این شهر و نیز جوانان الجزایری در مرکز فرهنگی فرانسه دیدار کند. به گزارش خبرگزاری فرانسه از الجزیره ، برنار کوشنر ، وزیر پیشین امور خارجه فرانسه در ماه مه دو هزار و هشت به الجزایر سفر کرد
نظرات بینندگان