arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۷۲۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۰۹ - ۲۷ خرداد ۱۳۹۰

آيا هوگو چاوز براساس قانون اساسي مي تواند از خارج حکومت کند؟

خالفان فکر می کنند او نمی تواند از خارج از ونزوئلا حکومت کند اما به عقیده طرفدارانش اینکه او در جزیره کوبا باشد یا در کره ماه فرقی نمی کند. چاوز، تحسین کننده بزرگ فیدل کاسترو پدر انقلاب کوبا از پنج ژوئن در ونزوئلا حضور ندارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
خبرگزاری فرانسه در گزارشی از کاراکاس به قلم بتریز لکومبری نوشت آیا هوگو چاوز رئیس جمهوری ونزوئلا از نظر قانونی می تواند از کوبا کشور متحد خود حکومت کند؟ رئیس جمهوری ونزوئلا پس از عمل جراحی آبسه لگنی در کوبا درحال گذراندن دوره نقاهت خود است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی "انتخاب" Entekhab.IR ، مخالفان فکر می کنند او نمی تواند از خارج از ونزوئلا حکومت کند اما به عقیده طرفدارانش اینکه او در جزیره کوبا باشد یا در کره ماه فرقی نمی کند. چاوز، تحسین کننده بزرگ فیدل کاسترو پدر انقلاب کوبا از پنج ژوئن در ونزوئلا حضور ندارد.

او که برای سفر دوره ای در کشورهای آمریکای لاتین از وئزوئلا خارج شده بود پنج روز بعد به صورت اورژانسی در هاوانا تحت عمل جراحی قرار گرفت و هنوز تاریخ بازگشت خود رابه کشور اعلام نکرده است. این اوضاع بی سابقه بین مخالفان و طرفداران چاوز که سه شنبه در مجمع ملی این کشور نفت خیز به جان هم افتادند تفرقه ایجاد کرده است.

مردم این کشور پس از انتخاب هوگو چاوز به عنوان رئیس جمهوری در سال هزارونهصد ونودوهشت که سپس دوبار دیگر به این مقام انتخاب شد به شدت دچار اختلاف شده اند.

کارلوس اسکارا نماینده حزب سوسیالیست حاکم و وکیل متخصص در زمینه قانون اساسی ونزوئلا اعلام کرد: گفتن اینکه رئیس جمهوری نمی تواند حکومت کند این قدر بی معنا است که بگوییم او نمی تواند موافقتنامه ها یا پیمان های بین المللی امضا کند زیرا او در خارج بسر می برد.

ایریس وارلا نماینده همین حزب اعلام کرد چاوز رئیس جمهوری خواهد بود حال می خواهد در کره ماه باشد یا پکن. براساس قانون اساسی ، پارلمان ونزوئلا باید اجازه خروج های بیش از پنج روز رئیس جمهوری را به خارج از ونزوئلا بدهد.

او می تواند حداکثر نود روز غیبت کند که در طول آن معاون رئیس جمهوری کفالت ریاست جمهوری را برعهده خواهد داشت.

پس از این مهلت ، پارلمان قرار است درباره دوره ریاست جمهوری اظهار نظر کند.

در این مورد خاص ، چاوز که برای بیش از پنج روز از کشور خارج شده است مجوز پارلمان را داشت اما او همچنان کشور را از فاصله دور هدایت می کند بدون آنکه اختیاراتش را به الیسا خوا فرد شماره دو کشور واگذار کند. عمر باربوزا نماینده مخالفان گفت: رئیس جمهوری نمی تواند از خارج اختیارات را اعمال کند.

دوشنبه ، قانونی جنجالی که به دولت اجازه می داد که ظرفیت بدهی خود را دو برابر کند در روزنامه رسمی تصوب شد.

این قانون را هوگو چاوز از هاوانا ابلاغ کرده بود. به عقیده انریک سانچز فلاکن استاد حقوق قانون اساسی در دانشگاه مرکزی ونزوئلا ، اینکه از خارج از کشور قوانینی ابلاغ شود بسیار غیر معمول است زیرا مقر حکومت در کاراکاس قرار دارد.

به گفته وی ،معاون رئیس جمهوری باید به صورت موقت این مسئولیت را برعهده گیرد. اینکه چاوز در حال گذراندن دوره نقاهت در کوبا باشد اینقدر مخالفان را عصبانی کرده است که آنان بارها نفوذ احتمالی حکومت کمونیستی این جزیره کارائیب را بر دولت ونزوئلا به ویژه نظامیان کوبایی در درون ارتش ونزوئلا را محکوم کرده اند. چاوز که به عنوان منادی سوسیالیسم حکومتی در آمریکای لاتین محسوب می شود به طور مرتب از فیدل کاسترو که پنجاه سال حکومت را در کوبا در اختیار داشت و سپس قدرت را در سال دوهزار وشش به سبب بیماری به برادرش رائول کاسترو واگذار کرد تجلیل می کند.

ماریا کورینا ماشادو نماینده مخالفان دولت ونزوئلا گفت : ونزوئلا چه چاوز از کوبا بر آن حکومت کند یا فیدل کاسترو ملتی تحقیر شده است.

به گفته نمایندگان نزدیک به حکومت، مخالفا قلب ندارند. سیلیا فلورس اعلام کرد: به جای ابراز امیدواری درباره سلامت ریاس جمهوری ، راستگرایان مانند یک خون آشام یا یک لاشخور منتظرند تا ببیند چه می توانند به دست آورند.

مجمع ملی که حزب حاکم در آن اکثریت دارند باوجود بحثی داغ به رئیس جمهوری اجازهداد تا زمانی که توان بازگشت را داشته باشد در کوبا باقی بماند.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
UNITED STATES
|
۱۰:۰۷ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۷
0
1
?? dur kari??
نظرات بینندگان