arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۷۷۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۱۷ - ۲۷ خرداد ۱۳۹۰

مطهری: سوال از رئیس​جمهور را ظرف ده روز آینده به هیات رئیسه می​دهم

سوال از رئیس​جمهور با امضای 90 نفر از نمایندگان ظرف 10 روز آینده تقدیم هیات رئیسه مجلس می​شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سوال از رئیس​جمهور با امضای 90 نفر از نمایندگان ظرف 10 روز آینده تقدیم هیات رئیسه مجلس می​شود.

علی مطهری پس از دیداری که با روحانیون مجلس داشت، بر ارائه سریعتر طرح سوال از رئیس​جمهور به هیات رئیسه مجلس مصمم شد و تاکید کرد که نباید این اقدام را به معنی تضعیف دولت و رئیس جمهور تلقی کرد بلکه فرصتی است که رئیس جمهور می تواند منطق خود را مطرح کند.

این نماینده تهران در گفت​وگو با خبرآنلاین، با بیان اینکه سوال از رئیس​جمهور باعث رفع برخی سوء تفاهمات و تقریب مجلس و دولت خواهد شد، افزود: علاوه بر این، این اقدام اقتدار مجلس را نیز ثابت می کند و مجلس از حالت انفعال خارج می شود و رئیس جمهور نیز در مسیر قانون قرار گیرد و بسیاری از حقایق نیز برای مردم روشن می شود و خود قضاوت خواهند کرد.

مشروح مصاحبه با وی را در ادامه می​خوانید:

رئیس جمهور وزیر ورزش را به مجلس معرفی کرد، پیش بینی شما از رای اعتماد به وزیر چیست؟

نحوه معرفی وزیر ورزش غیر معمول و غیر اخلاقی و حتی غیر قانونی بود. اگر رئیس جمهور در قانون تشکیل وزارت ورزش و جوانان ابهام داشت می بایست از مجلس استفسار کند تا رفع ابهام شود نه اینکه ایرادات خود به این قانون را در نامه معرفی وزیر بیان کند و به خیال خود مجلس را تحقیر کند. ضمن اینکه برخی ایرادات ایشان به قانون مانند استناد به ماده 53 برنامه پنجم توسعه به بهانه گیری شبیه تر است تا ایراد. اما پیش بینی درباره رای اعتماد به وزیر دشوار است. من شخصا شناخت اجمالی از آقای سجادی دارم و باید تحقیق کنم. البته این نحوه معرفی وزیر ممکن است در رای نمایندگان تاثیر بگذارد.

شما نماینده قوه مقننه در هیات نظارت بر مطبوعات هستید. این هیات در آخرین جلسه خود هفته نامه 9دی را به اتفاق آراء توقیف و به دادگاه معرفی کرد، نظر شما در این مورد چیست؟

جواب: هفته نامه 9دی تخلفات متعددی داشت و درج کاریکاتور روحانی یکی از تخلفات آن بود. به طور کلی وجود این گونه نشریات هتاک و افترا زن به نفع جنبش سبز و جریان انحرافی است چون آنها را در هاله ای از مظلومیت قرار می دهد و مخل وحدت جامعه اسلامی است. البته در هفته نامه 9دی مقالات خوب هم وجود داشت. هیات نظارت بر مطبوعات در این دوره به نشریات اصلاح طلب و اصول گرا به یک چشم نگاه می کند و این طور نیست که نشریات موسوم به اصول گرا در حاشیه امن قرار داشته باشند. لذا هیات به نشریات شبیه 9دی هشدار می دهد که از این پس بیشتر مراقب رفتار خود باشند و با آبروی افراد بازی نکنند. رهبر انقلاب هم درباره یک وبلاگ هتاک تعبیر "غلط اندر غلط" را به کار بردند.

تعدادی از نمایندگان در این خصوص از وزیر ارشاد سؤال کرده اند.

وزارت ارشاد در هیات نظارت بر مطبوعات یک رای از هفت رای را دارد، بنابراین وزیر نمی تواند پاسخگو باشد.

برخی چهره​های حامی دولت از جمله آقای حسینیان گفته اند کسانی که در فتنه 88 موضع قاطع نگرفته اند حق مخالفت با جریان انحرافی را ندارند و تنها کسانی می توانند مخالفت کنند که در آنجا موضع قاطع داشتند. نظر شما در این خصوص چیست؟

اولا ارتباط میان این دو موضوع روشن نیست. ثانیا منظور از موضع قاطع باید روشن شود که آیا قاطع بودن موضع کافی است یا عادلانه هم باید باشد و چقدر مواضع قاطع یک طرفه و به دور از انصاف و عدالت به نفع فتنه گران تمام شد و به نهادهای عالی نظام ضربه زد. ثالثا اتفاقا برعکس است، افرادی مانند آقای حسینیان که با حمایت کور و تعصب آلود خود از دولت در طول سه سال گذشته، علی رغم فریاد های امثال بنده مبنی بر وجود انحرافات فکری در دولت مانند لیبرالیسم فرهنگی و مسئله مکتب ایران و احساس خود کفایی در شناخت اسلام و بی نیازی از روحانیت، موجب رشد جریان انحرافی و غرور آقای احمدی نژاد شدند و مسبب وضع امروز هستند، اینها امروز باید شرمنده باشند، ولی می بینیم طلبکارند و برای دیگران حکم صادر می کنند.

مسئله سؤال از رئیس جمهور به کجا انجامید؟

سؤال از رئیس جمهور درباره تخلفات قانونی اعم از اقتصادی، فرهنگی و سیاسی همچنان به قوت خود باقی است و دارای 90 امضاء است و امضاکنندگان اصرار دارند که زودتر به جریان افتد. در جلسه ای که با برخی روحانیون مجلس داشتیم تصمیم بر این شد که این سؤال ظرف ده روز آینده به هیئت رئیسه مجلس تقدیم شود و بیش از این تاخیر نشود.

نکته مهم درباره سؤال از رئیس جمهور این است که نباید این اقدام را به معنی تضعیف دولت و رئیس جمهور تلقی کرد بلکه فرصتی است که رئیس جمهور می تواند منطق خود را مطرح کند و به عقیده من باعث رفع برخی سوء تفاهمات و تقریب مجلس و دولت خواهد شد، ضمن اینکه اقتدار مجلس را نیز ثابت می کند و مجلس از حالت انفعال خارج می شود و رئیس جمهور نیز در مسیر قانون قرار گیرد و بسیاری از حقایق نیز برای مردم روشن می شود و خود قضاوت خواهند کرد.

بنابراین رسانه ها سؤال از رئیس جمهور را به عنوان یک عامل وفاق و وحدت و پیدا شدن راه حل های مشترک مناسب برای معضلات اقتصادی، فرهنگی و سیاسی معرفی کنند نه عاملی برای تخریب و ضربه زدن و در بن بست قرار دادن دولت. هیچ یک از امضا کنندگان سؤال، آن را از روی حس انتقام گیری امضاء نکرده اند بلکه همه برای اصلاح امور و برطرف کردن موانع و تقویت حس همکاری امضا کرده اند و آن را به صلاح کشور و نشانه استحکام نظام و وجود دموکراسی واقعی در ایران می دانند که در هر شرایطی و علی رغم نقشه های دشمن و وجود تحریمها و غیره اختیارات نمایندگان مردم در مجلس طبق قانون اساسی عمل می شود و رئیس جمهور در مجلس حاضر می شود و به سوالات نمایندگان مردم پاسخ می دهد.

بنابراین رسانه ها جنجال به پا نکنند و این سؤال را یک امر عادی و طبیعی جلوه دهند تا برکات آن برای مردم و نظام جمهوری اسلامی حاصل شود. به هر حال ما در طرح این سؤال جدی هستیم و حداکثر ظرف ده روز آینده نامه را به هیات رئیسه تقدیم خواهیم کرد.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
سینا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۳۵ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۸
0
0
آقا مطهری خیلی مردی.دوستت داریم.راستش ما نه چپیم نه راست نه سبزیم نه مشکی و... از این جور آدمها بی نهایت خوشمون میاد .حرکت های شما در مجلس ناکنون انصافا عدالت خواهانه بوده.موفق مو ید ومنصور باشید.
نظرات بینندگان