arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۷۷۷۳
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۱۷ - ۰۱ شهريور ۱۳۹۵

در سینما و تئاتر چه خبر است؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
از تقدیم هر شب اجرای سقراط به عباس کیارستمی،صدور پروانه نمایش خانگی برای 3 فیلم، و اعلام فرصت یک ماه به مستندسازان و... از جمله خبرهای سینما و تئاتر است.

شورای صدور پروانه نمایش خانگی با عرضه 3عنوان موافقت کرد.

 به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی سازمان سینمایی، در جلسه 24 مرداد شورای پروانه نمایش خانگی که با حضور اکثریت اعضاء برگزار شد،با عرضه فیلم‌های" قربانی"  به تهیه کنندگی داوود قچاق و کارگردانی آزاده قچاق ، "فقط شاگرد اول"به تهیه کنندگی داوود قچاق و به کارگردانی آزاده قچاق و"آسپرین قسمت12" به تهیه کنندگی و کارگردانی فرهاد نجفی موافقت شد.

همچنین در این جلسه با عرضه 7 عنوان فیلم خارجی و 2 عنوان فیلم مستند و آموزشی نیز موافقت به عمل آمد.

مستندسازان یک‌ماه فرصت دارند

مستندسازان سینمای ایران برای شرکت در دهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت»، تنها یک‌ماه فرصت دارند.

مدیر روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی با اعلام این خبر افزود: عموم تهیه‌کنندگان و مستندسازان محترم ضمن مطالعه آیین‌نامه‌ی جشنواره، تا روز 31 شهریورماه 95 فرصت دارند که مشخصات جدیدترین آثار مستند خود (تولید فروردین 1394 به بعد) را روی وب‌سایت جشنواره به نشانی www.irandocfest.ir ثبت کنند.

شهنام صفاجو تاکید کرد: گزینه‌ی ثبت‌نام در پایان روز 31 شهریور روی سایت جشنواره غیرفعال می‌شود و مستندسازانی که مشخصات اثر مستند خود را به ثبت رسانده و کد رهگیری گرفته‌اند، حداکثر تا روز 15 مهرماه فرصت دارند که نسخه نهایی فیلم خود را جهت بازبینی به دبیرخانه جشنواره تحویل نمایند که این مهلت با توجه به فاصله زمانی کوتاه تا آغاز جشنواره (حدود 2 ماه) تمدید نخواهد شد.

وی ادامه داد: با بررسی دقیق جشنواره‌های معتبر جهانی به این نتیجه رسیدیم که معمولاً ستاد برگزاری جشنواره‌ها برنامه‌ی ویژه‌ای برای نقاط عطف زمانی خود درنظر نمی‌گیرند؛ لذا «سینماحقیقت» در دهمین دوره برپایی خود هم مثل گذشته، بر اجرای یک جشنواره استاندارد و حرفه‌ای بین‌المللی تمرکز خواهد کرد.

برپایه‌ی اظهارات مدیر اجرایی جشنواره، بخش‌های اصلی این دوره از جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت عبارتند از: مسابقه ملی (مستندهای کوتاه/ نیمه‌بلند/ بلند)، مسابقه بین‌الملل (مستندهای کوتاه/ نیمه‌بلند/ بلند)، جایزه شهید آوینی (فیلم‌های مستند حوزه‌ی مقاومت، انقلاب اسلامی و دفاع مقدس)، جایزه ویژه مدافعان حرم، بخش‌های جنبی ملی و بین‌المللی، کارگاه‌های پژوهشی و بازار فیلم مستند.

وی در پایان گفت: ثبت‌نام اینترنتی آثار بخش مسابقه‌ی ملی دهمین دوره جشنواره «سینماحقیقت» تا 31 شهریورماه روی وب‌سایت www.irandocfest.ir ادامه خواهد داشت و پیشنهاد می‌کنم که تهیه‌کنندگان و مستندسازان محترم هر چه زودتر نسبت به تکمیل این فرم اقدام نمایند.

گفتنی است که دهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» از 14 تا 21 آذرماه 1395 در شهر تهران برگزار خواهد شد.

نمایش مستندی درباره «یوز ایرانی» در خانه هنرمندان ایران

فیلم مستند «تنهاوش» ساخته فتح اله امیری در خانه هنرمندان ایران به نمایش در می‌آید.

به گزارش روابط عمومی خانه هنرمندان ایران، فیلم مستند «تنهاوش» ساخته فتح‌الله امیری سه شنبه 2 شهریور ساعت در سینماتک خانه هنرمندان ایران با همکاری انجمن تهیه کنندگان سینمای مستند ایران به نمایش در می‌آید.

در خلاصه معرفی این فیلم مستند آمده است: یوزپلنگ آسیایی زیرگونه‌ای متفاوت از یوزپلنگ افریقایی است و چون به جز ایران در تمام آسیا منقرض گردیده، به یوز ایرانی معروف شده است به طوری که در حال حاضر کمتر از ۱۰۰ قلاده از این گونه ارزشمند باقیمانده که به شدت در خطر انقراض است.

از سال ۱۳۸۸ با تلاش پروژه بین المللی یوزپلنگ آسیایی، انجمن یوزپلنگ ایرانی و انجمن طرح سرزمین، تحقیقاتی برای برآورد جمعیت یوز آسیایی در پارک ملی کویر -بزرگترین پارک ملی ایران- شکل گرفت اما با وجود تلاش فراوان و نصب تعداد زیادی دوربین تله ای، تنها یک یوز نر ثبت شد.برای من به عنوان یک مستند ساز حیات وحش، این خبر، خوشایند نبود، بنابراین تصمیم گرفتم تا با تمام توانم وجود تعداد بیشتری از یوز را در بزرگترین پارک ملی ایران اثبات کنم. این جستجو شش سال در مساحتی به بزرگی کشور سوییس به درازا انجامید و نتیجه ای شگفت انگیز به دست آمد.

فیلم مستند «تنهاوش» ساخته فتح اله امیری سه شنبه 2 شهریور ساعت 18 در خانه هنرمندان ایران به نمایش در می‌آید.

ورود برای عموم آزاد است.

«کاغذ بی خط» در شبکه نمایش خانگی

«کاغذ بیخط» ناصر تقوایی به شبکه نمایش خانگی آمد.

به گزارش روابط عمومی موسسه رسانه‌های تصویری، فیلم سینمایی« کاغذ بی خط » ساختهناصر تقوایی و تهیه کنندگی حسن توکل‌نیا  در شبکه نمایش خانگی توزیع شد.

در این فیلم خسرو شکیبایی، هدیه تهرانی، آرین مطلبی، هانیه مرادی، جمشید مشایخی،جمیله شیخی و نیکو خردمند نقش آفرینی کرده اند.

در خلاصه داستان این اثر سینمایی آمده است: جهانگیر به همراه همسرش رویا و دو فرزندش به نام شنگول و منگول زندگی معمولی را سپری می‌کنند، اما رویا ذوق داستان پردازی و خیالبافی دارد. او به پیشنهاد جهانگیر در یک آموزشگاه فیلمنامه نویسی ثبت نام می‌کند اما این امر باعث اختلاف او با جهانگیر می‌شود.

DVD فیلم « کاغذ بی خط » شامل؛ گالری عکسهای فیلم با صدای استریو دوباند است که در شبکه نمایش خانگی توزیع می‌شود.

                                                      

اجرای «سقراط» به عباس کیارستمی تقدیم شد

اولین اجرای نمایش «سقراط» نوشته و کارگردانی حمیدرضا نعیمی شب گذشته با استقبال مخاطبان روی صحنه رفت و میزبان احمد مسجد جامعی بود.

مسجد جامعی در پایان اجرا با حضور در پشت صحنه با دست اندرکاران این نمایش دیدار کرده و گفت: نمایش بسیار جالب و متفاوتی دیدم. در تئاتر از فلسفه حرف زدن بیشتر از سایر هنرهاست. خود کلام و دیالوگ‌های این نمایش شرایط امروز را در قالب نگاه تاریخی تفسیر می‌کند. به این گروه تبریک می‌گویم.

وی که سالها سکان دار فرهنگ کشور بوده وضعیت تئاتر امروز ایران را به واسطه توجه به حوزه‌های متکثر دانش مورد توجه دانسته و گفت: تئاتر امروز نسبتی با هویتهای متکثر و افزایش سطح دانش به صورت عام دارد و خوشحالم که به این تئاتر بیشتر توجه شده.

وی در باره جایزه اخلاق و تفکر که به این نمایش داده شده توضیح داد: هیات داوران این نمایش را برای جایزه اخلاق و تفکر برگزید من به ایشان احترام گذاشتم ولی امروز که نمایش را دیدم متوجه انتخاب صحیح شان شدم و این انتخاب را تایید می‌کنم.

نمایش سقراط که پیش از این 108 اجرا داشته و با استقبالمخاطبان در دور جدید اجرا همراه شده هر شب به یاد عباس کیارستمی روی صحنه می رود.

در این نمایش فرهاد آییش ، لادن مستوفی، یعقوب صباحی ، بهناز نازی ، ایوب آقاخانی، کتانه افشاری نژاد ، نقی سیف جمالی ، سیاوش چراغی پور ، بهار نوحیان ، بهمن عباسپور ، رضا جهانی ، بهنام شرفی ، سرذوش کریمی نژاد، مجتبی پیرزاده ، مهرداد خانی ، شیما جعفرزاده ، رازیما میرزایی ، شقایق پورعلی ، مجید قادری ، محسن شاهب، محمد نژاد ایفای نقش می‌کنند.

طراح صحنه این نمایش رضا مهدی زاده، طراح لباس ادنا زینلیان ، طراح چهره پردازی مارای حاجیها ، طراح نور رضا حیدری ، راح حرکت محسن گودرزی و آهنگساز سیاوش لطفی هستند.

علاقه مندان می‌توانند از طریق سایت تیک8 نسبت به خرید بلیط روزهای 14 و 15 شهریور که از ساعت 12 امروز گشوده شده اقدام کنند.

هفته فیلم پیتر بروک در خانه هنرمندان ایران

هفته فیلم پیتر بروک در خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی خانه هنرمندان ایران، برای نخستین بار هفته فیلم پیتر بروک 3 تا 8 شهریور در سینماتک خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود.

پیتر استفان پل بروک کارگردان نوآور تئاتر و سینمای بریتانیایی است. او با بدعت و تاثیرگذاری بر تئاتر معاصر با به‌کارگیری عناصر تئاتر شرق به شهرت رسید.

فیلم «شاه لیر» چهارشنبه 3 شهریور ساعت 17:30 به نمایش در می‌آید و سپس نشست نقد و بررسی آن با حضور محمدرضا اصلانی و سودابه فضایلی برگزار می‌شود.

روز پنجشنبه 4 شهریور فیلم «مدراتوکانتابیله» ساعت 17:30 به نمایش در می‌آید و سپس نشست نقد و بررسی آن با حضور سعید نوری برگزار می‌شود.

و فیلم «مهابهاراتا» جمعه 5 شهریور ساعت 14:30 به نمایش در می‌آید.

شنبه 6 شهریور ساعت 17:30 فیلم «سالار مگس ها» به نمایش گذاشته می‌شود و سپس نشست نقد و بررسی آن با حضور محسن آزرم برگزار می‌شود.

روز یکشنبه 7 شهریور نیز فیلم «تراژدی هملت» ساعت 17:30 به نمایش در می‌آید و سپس نشست نقد و بررسی آن با حضور رامتین شهبازی برگزار می‌شود.

نشست کارشناسی آثار نوشتاری پیتر بروک نیز با همکاری خانه کتاب دوشنبه 8 شهریور 17 در محل خانه کتاب برگزار می‌شود.

علاقه مندان برای تهیه بلیت هفته فیلم پیتر بروک و یا عضویت در سینماتک خانه هنرمندان ایران به سایت تیوال مراجعه فرمایند.

پرسه‌های موازی به مولوی رسید

کاندید جایزه بزرگ فستیوال دانشجویان هلند در تالار مولوی

 به گزارش روابط عمومی مرکز تئاتر مولوی ، "پرسه های موازی" نوشته وکارگردانی پیام لاریان، در سالن اصلی مرکز تئاتر مولوی اجرا می‌شود.

لاریان که سال گذشته جایزه بخش نمایشنامه نویسی جشنواره بین المللی تئاتر فجر را با نماشنامه "تاریخ مردم کوچه و بازار فرانسه در قرن هجده" کسب کرد، پرسه های موازی را بعد از هشت سال روی صحنه می‌برد.

در این نمایش که جوایز متعددی را از چند فستیوال داخلی و خارجی دریافت کرده، الهام نامی، آسو بهاری و بهروز خرم به ایفای نقش می پردازند.

لاریان در خصوص علت تعویق اجرای عمومی این اثر نمایشی در ایران گفت: متاسفانه در هشت سال گذشته علیرغم پیگیریهای متعدد ما از سالن‌های نمایشی شرایط اجرای پرسه های موازی فراهم نشد و اجحاف زیادی از این نظر در حق این کار شد، هرچند امروز با تحقق رویای اجرای آن، وقت گله گذاری نیست.اما مدیران پیشین تئاتری باید بدانند یک اثر هنری بالاخره راه خود را برای عرضه پیدا می‌کند و با تغییر شرایط فرهنگی و بهبود اوضاع پرسه‌های موازی بالاخره رنگ صحنه را به خود می‌بیند.

نویسنده‌ی "امپرسیون؛ جیغ بنفش" با اشاره به اینکه هسته‌ی مرکزی اعضای گروه این نمایش از دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاه تهران هستند گفت: این نمایش حاصل کار جمعی سالهای تحصیل وتمرین ما در دانشگاه تهران است و خیلی خوشحالیم که در بهترین سالن نمایشی کشور که مناسب ترین شرایط را بعد از بازسازی دارد نمایش مان را اجرا می کنیم.

لاریان افزود: در سالهای گذشته اثر را به چند سالن دولتی از جمله تالار مولوی و تئاتر شهر ارائه داده بودیم اما به هر دلیل توجهی به آن نمیشد و امروز، تالار مولوی که نخستین انتخاب ما برای یک اجرای شایسته‌ی دانشگاهی بود  و هست این فرصت را در اختیار  گروه ما و  سایر گروه های دانشگاهی قرار داده که جای قدردانی دارد.

در خلاصه داستان پرسه‌های موازی آمده است: "جاده ساوه، دوازده کیلومتری تهران، سه نفر یه شب دور هم جمع می شن و شروع می کنن به یه جور بازی. این داستان نمایشنامه ی منه، داستان بازیِ آئینی ِمردن"

عوامل پرسه‌های موازی عبارتند از: تهیه کننده: سجاد افشاریان، طراح صحنه و نور: سعید حسنلو، مدیر پروژه: سعید زارعی، گروه کارگردانی: مجتبی کاتوزیان، نرگس نره ای، برنامه ریز: رحیم علی بالایی، موسیقی و طراحی صدا: فربد مائین، صدابردار: رامتین شعبانیان، طراح گرافیک: فرانک ایرانی، عکاس: شاهین آزما،  مشاور رسانه ای: سام بهشتی، ساخت تیزر: ابراهیم عزیزی، نرگس نره ای، تبلیغات مجازی: امیر قالیچی، امور بین الملل: کاملیا غزلی.

"پرسه های موازی"، از 19 شهریور با رونمایی از کتاب این نمایشنامه که اخیرا توسط نشر افراز چاپ و منتشر شده، ساعت 20:30 و با مدت زمان 60 دقیقه اجراهای خود در سالن اصلی مرکز تئاتر مولوی را آغاز می‌کند.

پایان جلوه‌های بصری"کوپال"

چندی پیش تدوین و صداگذاری فیلم سینمایی «کوپال» به نویسندگی و کارگردانی «کاظم ملایی» به اتمام رسید و بتازگی  نیز ساخت عنوان‌بندی و جلوه‌های تصویری این فیلم توسط «امیر مهران»به پایان رسیده است.

«امیر مهران» جلوه‌های تصویری فیلم‌های مختلفی همچون "خاکستر و برف"، "تاج محل"، "امروز"، "حق سکوت"، "دختر" و ... را در کارنامه‌ی سینمایی خود دارد و برای فیلمهای متفاوتی همچون "عصر روز دهم"،"گزارش یک جشن"،"ملبورن"،"جاودانگی"، "ماحی" و ... طراحی تیتراژکرده است. ویاز شانزدهمین جشن خانه سینما و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر،تندیس بهترین عنوان بندی را برای فیلم سینمایی "برف"دریافت کرده است.

«کوپال» اولین فیلم بلند «کاظم ملایی» است که پیش از این در عرصه‌ی فیلم کوتاه آثاری همچون "لطفا از خط قرمز فاصله بگیرید"،"منها" و "دیلیت" را ساخته است و در جشنواره‌های داخلی و خارجی متعددی حضور موفق داشته است. کاظم ملایی در مورد مضمونو درون مایه‌ی فیلم اولش می‌گوید: «در این دنیا نمی‌توانی تنها باشی!». 

«کوپال» قصه‌ی یک شکارچی و تاکسیدرمیست به نام "دکتر احمد کوپال" است که روز آخر سال، دقیقاً قبل از سال تحویل با یک چالش غریب در زندگی‌اش مواجه می‌شود. «لوون هفتوان» و «نازنین فراهانی» بازیگران اصلی این فیلم و «پوریا رحیمی سام»، «حسین شمس آبادی»، «وهان سلیم زاده»، «مجتبی علیزاده»، «حسین غایبی شباهنگ» و سگی به نام «شارون» از دیگر بازیگران این فیلم به شمار می‌آیند.

انتهای پیام 

نظرات بینندگان