arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۷۹۷۱
تعداد نظرات: ۳۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۹ - ۰۲ شهريور ۱۳۹۵

وزیر ارتباطات: فعالیت تلگرام در ایران نباید ادامه پیدا کند + تکذیبیه

در این حوزه بر سر لزوم فیلترینگ اتفاق نظر و اراده وجود دارد و مساله اختلافی ممکن است بر سر روش ها باشد، عده ای می گویند همه سایت ها را ببندید و اشکالی ندارد که محققان دسترسی به سایت ها نداشته باشند و این افراد اگر بتوانند می گویند اینترنت هم نمی خواهیم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
فعالیت تلگرام در ایران نباید ادامه پیدا کند / ذخیره اطلاعات 20 میلیون کاربر ایرانی در خارج از کشور از لحاظ امنیتی درست نیست

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: با گسترش شبکه های پیام رسان داخلی که پایگاه ها ذخیره داده های آن در کشور است، نباید فعالیت شبکه های پیام رسان خارجی همچون تلگرام که اطلاعات مخاطبان ایرانی را در خارج از مرزهای ایران ذخیره می کند در کشور ادامه یابد.

به گزارش «انتخاب» به نقل از خبرگزاری ها، محمود واعظی عصر سه شنبه در دیدار فعالان فضای مجازی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در سالن همایش های غدیر با اشاره به اینکه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مسئولیت مستقیم در حوزه تولید محتوا ندارد افزود: در دولت تدبیر و امید وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به صورت داوطلبانه به موضوع تولید محتوای فاخر وارد شد و در این مسیر همکاری های خوبی با تمام دستگاه های اجرایی به خصوص وزارت فرهنگ و ارشاد به عنوان متولی اصلی بحث تولید محتوا در فضای مجازی به عمل آمد.

وی در خصوص وضعیت شبکه های پیام رسان فعال در ایران، بیان کرد: ما قبول نداریم که باید تلگرام به فعالیت در کشور ما ادامه دهد بلکه باید چند شبکه اجتماعی ملی در فضای مجازی ایجاد و تقویت شود تا مردم احتیاج خود به اطلاعات را از پایگاه های پیام رسان داخلی تامین کنند.

وی ادامه داد: از نظر امنیتی هم درست نیست که اطلاعات 20 میلیون کاربر ایرانی در خارج از کشور ذخیره شود و آنها هر زمان که بخواهند از این اطلاعات سوءاستفاده کنند.

واعظی گفت: به منظور جلوگیری از تقابل میان کاربران جوان شبکه های اجتماعی با دولت فعلا این شبکه ها مسدود نشدند چرا که تجربه نشان داد در صورت مسدود شدن کاربران به شبکه های اجتماعی دیگری روی می آورند.

وی با اشاره به اینکه ما منتظر تولید و ارتقا شبکه های پیام رسان داخلی هستیم، افزود: شبکه های پیام رسان داخلی با استفاده از ظرفیت های شبکه ملی اطلاعات که فاز اول آن در هفته آینده افتتاح می شود، توان رقابت با پیام رسان های خارجی را پیدا خواهند کرد.

وی ادامه داد: باید نقشه راهی برای تولید محتوای فاخر دین متناسب با فرهنگ مردم ما تدوین شود که در این مسیر با تشکیل کارگروه های ویژه در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار شد، سیاست های تدوین برنامه های فرهنگی به صورت کارشناسی توسط صاحبان نظر ارائه شود.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: باید به تولید محتوا به عنوان درآمد پایدار نگاه کرد که افراد می توانند از طریق آن کسب درآمد کنند و در همین راستا قانون های مناسبی در کمیسیون تنظیم مقررات وضع شد.

وی افزود: برای اینکه تولید محتوا بازاری شود و در دسترس همگان قرار گیرد تعرفه هادر این بخش به حداقل رسید و دیتا سنترهایی را در شهرهایی همچون قم قرار دادیم و تعرفه ها را بسیار کاهش دادیم به حدی که بیش از شش هزار میلیارد ریال از درآمدهای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از این راه کاهش یافت.

وی ادامه داد: بحث تولید محتوا اساس کار است و اگر به موضوع تولید محتوای فاخر توجه نشود نه تنها در جریان افزایش سرعت و پهنای باند اینترنت خدمتی انجام نشده است بلکه باید گفت در صورت مدیریت نشدن محتوا، ابزاری نامناسب برای انجام کارهای خلاف در دسترس مردم قرارمی گیرد.

واعظی در خصوص فیلترینگ هوشمند، گفت: در بحث فیلترینگ هوشمند و صیانت اجتماعی کار سنگینی انجام شد، البته این جنگ سایبری است که بین ما با دشمنان جهانی در حال انجام است که ما مسدود می کنیم، دشمن باز می کند و ما دوباره آن را مسدود می کنیم و این روند ادامه دارد.

وی با اشاره به اهمیت فناوری های ارتباطی در پیشرفت جامعه، افزود: امروز حوزه ارتباطات لبه تکنولوژی است و چون در کشورهای غربی شرکت های بزرگی در این زمینه فعالیت می کنند و بسیار ثروتمند شده اند رقابت در این بخش با آنها اندکی سخت است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص دیدگاه های مطرح پیرامون فیلترینگ فضای مجازی، گفت: در این حوزه بر سر لزوم فیلترینگ اتفاق نظر و اراده وجود دارد و مساله اختلافی ممکن است بر سر روش ها باشد، عده ای می گویند همه سایت ها را ببندید و اشکالی ندارد که محققان دسترسی به سایت ها نداشته باشند و این افراد اگر بتوانند می گویند اینترنت هم نمی خواهیم.

وی ادامه داد: از طرف دیگر نظر عده ای که خود بنده هم جز آن هستم این است که فیلترینگ هوشمند داشته باشیم که افراد بتوانند به مطالب مفید مورد نظر خود دسترسی داشته باشند و مطالب غیر اخلاقی از دسترس آن ها خارج شود.

وی با اشاره به اینکه حمایت های مالی و معنوی از نهضت تولید محتوای فاخر انجام خواهد شد، ادامه داد: اعتقاد بنده این است که کارشناسان مذهبی در شهر مقدس قم باید به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در بحث محتوا کمک کنند تا شاهد اینترنت پاک و سالم در کشور باشیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات امروز در نخستین روز از هفته دولت در سفر به شهر مقدس قم علاوه بر دیدار و گفت و گو با مراجع و علما، در نشست صمیمی با فعالان حوزوی فضای مجازی شرکت کرد.

در جلسه وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با فعالان فضای مجازی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم تعدادی از کارشناسان حوزوی رسانه های نوین به بیان دیدگاه ها و پیشنهادهای خود برای تولید محتوای فاخر اسلامی در شبکه مجازی پرداختند.

تکذیبیه وزیر ارتباطات: هیچ صحبتی در خصوص فیلترینگ تلگرام نکردم

مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناری اطلاعات در خصوص سوء برداشت رسانه ای از سخنان وزیر اطلاعیه ای منتشر کرد.

به گزارش انتخاب، در اطلاعیه مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات آمده است: در پی برخی سوء برداشت های رسانه ای از سخنان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در سفر به استان قم لازم می داند تا به منظور رفع شبهات کاربران و رسانه های جمعی سخنان محمود واعظی را در قالب اطلاعیه منتشر کند تا برداشت های سوء به روند توسعه حوزه ارتباطی کشور صدمه نزند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در دیدار با حضرت آیت الله مکارم شیرازی در سفر به قم با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه زیرساخت کشور گفت: تلاش ما آن است که از بسترهای فراهم شده به وسیله ارتقای زیرساخت در جهت تولید محتوای بومی و ارایه با کیفیت خدمات به کاربران استفاده کنیم.

واعظی افزود: در حوزه آسیب های احتمالی فضای مجازی نیز راه حل مناسب محدود کردن یا مسدود کردن فضای مجازی یا شبکه های اجتماعی نیست بلکه باید به توانمند سازی و بومی سازی و تولید محتوای فاخر بپردازیم.

وزیر ارتباطات در این زمینه اضافه کرد: به عنوان نمونه هزاران شبکه اجتماعی مثل تلگرام در کشور فعال هستند که امکان تبادل هر نوع محتوایی را فراهم می سازند اما راه حل جلوگیری از آسیب های احتمالی مسدود کردن و بستن این شبکه ها نیست بلکه باید بسترسازی لازم برای تولید و نشر شبکه های اجتماعی بومی با قابلیت مناسب و قابل قبول کاربران فراهم گردد.

واعظی با یادآوری برهه های مختلف زمانی و حضور شبکه های اجتماعی در این برهه ها افزود: زمانی وایبر و یا زمانی دیگر ویچت و واتس آپ شبکه مورد استفاده اکثر کاربران بود اما دیدیم که ظرف 24 ساعت بیش از 14 میلیون کاربر ایرانی به شبکه تلگرام مهاجرت کردند.

وی اظهار داشت: در واقع گرایش کاربران به سمت شبکه ای است که دارای قابلیت مناسب و رفع کننده نیازهای ارتباطی شان باشد و در این زمینه نام شبکه مطرح نیست پس با بومی سازی شبکه اجتماعی دارای قابلیت مناسب می توان کاربران داخلی را جذب کرد.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳۲
در انتظار بررسی: ۶
غیر قابل انتشار: ۶
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
6
9
این وزیر هم مثل وزیر ارشاد عقب نشینی کرد. ملت به کجا پناه ببرد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۴
حوانان ار بیکاری به کجا پناه ببرند؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
2
12
با دانش دنیا بايد پيش بريم.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
2
16
واقعا خسته نباشید خوبه میدانید تنها راه ارتباطی عموم مردم با اخبار دولت فقط از همین راهه.نکنه انتخابات مجلس رو فراموش کردید که با استفاده از همین پیام رسان به موفقیت رسیدیم
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
1
7
واتساپ اینیستاگرام و وایبر چی؟
ایرانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
2
17
اقای عزیز ما اطلاعات سری نداریم شما اگه میترسی تو تلگرام نیا به این بیست ملیون هم بگید هر کی دوست داشت میاد بیرون دیگه فیلتر چرا؟؟؟؟؟؟؟؟
عابر پیاده
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
7
1
اگه این چیزا که میگید در حد حرف نیست به راحتی به شرکت ... فقط مجوزهای لازم رو بدید اون مطمئنا خودش یه اپلیکیشینی درست می کنه که کمتر از تلگرام نباشه.
هم تجربه ترافیک های بالا و مدیریت شبکه های پر ترافیک رو داره هم تجربه راه اندازی شبکه های اجتماعی رو.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
1
16
مردم این تکنولوژی رو میخوان.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
1
12
جناب وزیر کاربران با میل خود در این شبکه عضو شده اند و با توجه به ابعاد امنیتی قضیه چنین انتخابی کرده اند
ابوالفضل
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
7
4
یک عقب نشینی دیگر در برابر فشارها.
ناشناس
|
United States
|
۲۰:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
1
13
با تکنولوژی نمیتونید بجنگید.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
0
0
وزرای روحانی شباهتي به روحاني ندارن!
اميدوارم دور دوم رياست جمهوري روحاني شاهد وزراي مردمي‌تری باشيم
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
1
9
اطلاعات مخاطبان ایرانی در خارج از مرزها
که دیگه تا الان ذخیره شده!!
farhad
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
2
10
این بحث ها واقعا بی مزه و خسته کننده هستند!! هیچ جای دنیا نمیان بگن اطلاعات مارو می دزندند درش را ببندیم درست شه! بلکه میان براش رقیب درست می کنند !! آقا شما بیا یک سرویس به خوبی و امنیت تلگرام درست کن و نشون بده کسی اطلاعات ما رو نمی دزده اونوقت ما هم استفاده می کنیم چرا نکنیم!

دقیقا مثل سرویس های بلاگش نکنید! اومدید سرویس های بلاگ خارجی رو بستید نتیجش چی شد ؟ مردم از سرویس های داخلی استفاده کردند؟ محتوای بلاگ های فارسی بهتر شد ؟

هیچ کدوم اتفاق نیوفتاد! بلکه بلاگ نویسی و تولید محتوا از بین رفت‌!

و کلی بلاگ بی محتوا و بدظاهر قارچ گونه رشد کردند!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
1
13
واقعا خیال می کنین مردم به شبکه های داخلی بیشتر اعتماد دارند؟!!!!!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
1
10
هی فیلتر هی فیلتر
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
1
7
اطلاعات بيست ميليون ايراني چه بدرد اين ها ميخورد راستش را بگو.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
0
8
هر دم از این باغ بری میرسد
ناشناس
|
Netherlands
|
۲۱:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
3
1
اقای روحانی وزرای شما یکی یکی تسلیم میشوند.....متاسفم
م. ک.
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
3
2
بسیار هم به جا و صحیح!
منتها مدتهاست که وزیر محترم این حرف ها رو می زنن ولی در عمل کاری در راستای تقویت و حمایت از نرم افزارهای پیام رسان داخلی انجام نمیشه.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
0
0
رفتی تو فاز دلواپسا
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
3
1
خبر دروغه
ناشناس
|
Bolivia, Plurinational State of
|
۲۲:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
5
0
اين بود اولتيماتوم چند روز پيشتكه فقط شوراي عالي مجازي حرف ميزند و لاغير!!!
احسان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
1
8
دست از سر مردم بردارید.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
4
4
واعظی هم مثل جنتی.بنده خدا روحانی تنها ست.
داود
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۳
1
7
ای بابا حرفا میزنید!!!!!!!!!!
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات شما تحصیلاتتون تخصصیه چرا!!!!!!!!!

محض اطلاع تمامی اداره جات دولتی که به اینترنت جهانی وصل هستن چی؟؟؟؟
یهوی دسترسی به اینترنت جهانی رو قطع کنید خلاصصصصصصصص
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۳
1
8
شما فکر می کنید اعتماد مردم به داخلي ها بیشتر از روسیه است. هرگز
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۳
4
0
یک شرط دیگر هم دارد:

اعلام شود که پیامهای رد و بدل شده در تلگرام ارزش استناد ندارد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۳
0
7
مگه میشه 60% کل باند کشور رو فیلتر کرد؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۳
6
2
بنده به عنوان يک.شهروند ایرانی به وزیر ارتباطات توصیه میکنم بیدی نباشد ک به هر بادی بلرزد
يک کلام ختم کلام فیلتر کنید یا اینکه جنجال درست نکنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۵
چشم!!!!!!
بجستانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۶
0
0
الذین آمنو ستمعون اقول و یتبعون الحسنه
ای کسانی که ایمان آوردید همه حرفها را بشنوید !!! و بهترین انرا انتخاب (تبعیت ) کنید
نظرات بینندگان