arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۸۱۴
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۰۰ - ۲۸ خرداد ۱۳۹۰

ايهود باراک : احساسات ضد امريکايي و ضد اسرائيلي در منطقه تشديد شده است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ایهود باراک وزیر دفاع (جنگ) رژیم اشغالگر قدس در گفتگوی اختصاصی با شبکه تلویزیونی فرانس بیست و چهار اذعان کرد با تحولات اخیر، احساسات ضد امریکایی و ضد اسرائیلی در منطقه تشدید شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی "انتخاب" Entekhab.IR ، مجری فرانس بیست و چهار در مقدمه این مصاحبه گفت: ایهود باراک از حوادث پیش روی اسرائیل در ماه سپتامبر آینده که قرار است در آن فلسطینی ها در مجمع عمومی سازمان ملل متحد برای اعلام یکجانبه کشور فلسطینی تلاش کنند، به عنوان سونامی دیپلماتیک یاد کرده است.

باراک هشدار داده است امریکا باید در این باره واکنش شدیدالحنی نشان دهد و مانع از این شود که اسرائیل به سمت انزوای دیپلماتیک حرکت کند.از سوی دیگر روابط بین اسرائیل و واشنگتن به پایین ترین سطح خود رسیده است.

ایهود باراک در ابتدای این مصاحبه در این باره که آیا واقعا فکر می کند امریکا با عمل به وعده خود، درخواست فلسطینی ها برای به رسمیت شناخته شدن کشور فلسطینی را وتو خواهد کرد یا نه گفت: به نظر من امریکا به وعده خود عمل خواهد کرد و امیدوارم که امریکایی ها بتوانند گروه چهارجانبه (مسئول رسیدگی به مناقشه فلسطین و اسرائیل) را نیز برای رد این درخواست متقاعد کنند و به این ترتیب اروپایی ها، فرانسه و روسیه نیز همین کار را انجام دهند.

به نظر من این (رد این درخواست) هم برای اسرائیل خوب است و هم برای جهان و هم برای فلسطینی ها.

بسیاری از رهبران فلسطینی نیز بر این عقیده هستند که بهتر است (فلسطینی ها) وارد مذاکرات شوند و برای اتخاذ تصمیمات آماده باشند و به تلاش های بین المللی که هدایت آن را امریکایی ها ، اروپایی ها و هر کس دیگر برعهده دارند بپیوندند برای اینکه پیشرفت حاصل شود. وی در این باره که آیا امریکا صبر خود را از دست داده است یا نه گفت: امیدوارم این گونه نباشد.

من فکر نمی کنم که باید همه ساخت و سازها (شهرک سازی های یهودی) متوقف شود.باید از مناطقی صحبت کنیم که قرار است در آنها تغییرات مرزی نیاز خواهد بود.هر چه باشد، ما به مرزهای هزار و نهصد و شصت و هفت باز نخواهیم گشت.جامعه یهودیان و مناطق یهودی بیت المقدس به ساخت و ساز نیاز دارند.

باید واقعیت های جمعیتی و نیازهای امنیتی اسرائیل پذیرفته شود اما ما آماده ایم اقدامات بیشتری انجام دهیم و حاضر هستیم با دیدگاه مشترک پایان دادن به این جنگ و یافتن راه حلی برای تشکیل دو کشور برای دو ملت وارد مذاکرات شویم.

وزیر جنگ رژیم صهیونیستی درباره شانس از سرگیری مذاکرات قبل از ماه سپتامبر گفت: من امیدوارم ما حداقل پنجاه درصد و حتی بیش از پنجاه درصد شانس داشته باشیم.این به دو طرف بستگی دارد.اگر فقط به ما بستگی داشت، این شانس صد در صد بود.

اما این کار باید با فلسطینی ها انجام شود.آنها باید آماده مذاکره باشند نه اینکه از اعلام این آمادگی به عنوان نقابی برای کاهش فشارها استفاده کنند.به این ترتیب اگر آنها واقعا آماده مذاکره باشند، ما در مذاکرات حضور خواهیم داشت.به نظر من اگر دو طرف جدی باشند نه مرزها و نه امنیت نباید مشکلی لاینحل برای مذاکرات باشد.

وی در این باره که فلسطینی ها اعلام کرده اند تا زمانی که ساخت و سازها در کرانه باختری ادامه داشته باشد وارد مذاکرات نخواهند شد گفت: به نظر من دولت های اروپایی و گروه چهار باید بتوانند به فلسطینی ها بگویند که: که ما به شما کمک کرده ایم و از شما در مواضعتان حمایت کرده ایم و اکنون باید با واقعیت رو به رو شوید.

واقعا راهی برای اعلام پایان ساخت و سازها وجود ندارد.پانصد هزار نفر در آنجا زندگی می کنند.برای رشد طبیعی (جمعیتی) آنها، نیاز به ساخت و ساز وجود دارد.

برای رسیدن به توافق باید مسئولیت ها بر عهده گرفته شود.اگر توافقی حاصل شود ، به هر حال این توافق مرزها را جابجا خواهد کرد.به نظر من ساخت و سازها مشکلی واقعی نیست.

باید به مذاکرات عینی روی بیاوریم. ایهود باراک درباره پیشنهاد فرانسه برای برگزاری کنفرانس صلح پاریس در ماه ژوئیه برای از سرگیری مذاکرات صلح گفت: آلن ژوپه وزیر امور خارجه فرانسه کسی است که تجربه زیادی دارد و به طور کامل به زیر و بم سیاست و دیپلماسی بین المللی اشراف دارد.

ما همه پیشنهادات را مد نظر قرار خواهیم داد.ما منتظر تعریف مذاکرات هستیم.نگرش مذاکرات باید بر اساس تشکیل دو کشور برای دو ملت و توقف مناقشه و پایان یافتن مطالبات باشد.

ما انتظارمان از آلن ژوپه و گروه چهار این است که نزد فلسطینی ها بروند و به آنها بگویند که شما با حماس آشتی کرده اید، حماسی که تلویحا گفته است ما اسرائیل را نابود و اسرائیل را از نقشه ها حذف خواهیم کرد، به فلسطینی ها بگویند که ما از شما انتظار داریم علنا گفته های گروه چهار را قبول کنید که عبارتند از به رسمیت شناختن اسرائیل، پذیرش همه توافقات گذشته امضا شده توسط سازمان آزادی بخش فلسطین درباره اسرائیل و انتقاد از ترویسم در عمل و نه فقط در حرف.

به نظر من به نفع همه است که فلسطینی ها متقاعد شوند با حسن نیت به میز مذاکرات بازگردند و درباره همه مشکلات مذاکره کنند.

وی در این باره که آیا نتانیاهو خواهد توانست در این سونامی به سلامت به پیش برود گفت: به نظر من حوادث اخیر که من آن را زلزله تاریخی در خیابانهای عربی از تونس گرفته تا بحرین، می نامم به نوعی دسترسی به صلح را پیچیده خواهد کرد.وضع برای ابومازن (محمود عباس) پیچیده تر خواهد بود.

وی مبارک و اتحادیه عرب را داشت اما دیگر هیچ چیز مثل گذشته نیست و وی باید احساسات خیابانها (انقلابیون عرب) را مدنظر قرار دهد.احساساتی که بیش از پیش دشمن امریکا و اسرائیل است.برای نتانیاهو نیز وضع پیچیده خواهد بود.

باراک در این باره که آیا انزوای دیپلماتیک اسرائیل را تهدید می کند یا نه گفت: آنچه مایه نگرانی شخص من است ، قطعنامه احتمالی مجمع عمومی سازمان ملل متحد نیست.

بلکه نگرانی واقعی من از این است که به راحتی در پشت صحنه جنبشی را می بینم که مشروعیت زدایی از اسرائیل را هدف قرار داده است.من این تلاش را برای هل دادن اسرائیل به گوشه ای و منزوی کردن اسرائیل می بینم.

من احساس می کنم کاملا این (تلاش) ناعادلانه است زیرا ما خواهان و آماده صلح هستیم.من این واقعیت را فراموش نمی کنم که نتانیاهو مشکلات خاص سیاسی خود را دارد.شما اسرائیل و حیات سیاسی ما را که پیچیده است می شناسید.

حتی اگر تصمیمی گرفته است قبل از رسیدن به مرحله نهایی باید از معابری عبور کنیم.باید امتیازهای زیادی داده شود و این به معنای از دست دادن موقعیت قبل از رسیدن به هر نوع توافقی است و حتی شما نمی دانید که آیا به توافق خواهید رسید یا نه.

به این ترتیب باید راهی پیدا شود برای اینکه امور به صورت محرمانه و پشت درهای بسته به پیش برود برای اینکه دو طرف در سطح مقامات این اعتماد را داشته باشند که بر روی زمین سفت به پیش می روند نه اینکه خود را به درون استخری بدون آب پرتاب می کنند.
نظرات بینندگان