arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۸۳۸۹
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۱۷ - ۰۵ شهريور ۱۳۹۵
با حضور دکتر پارسانیا و استاد ثبوت برگزار می شود:

نشست "حکومت اسلامی، آخوند خراسانی، موافقت یا مخالفت؟"

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
گروه اندیشه انجمن اندیشه و قلم با همکاری پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، نشست  "حکومت اسلامی، آخوند خراسانی، موافقت یا مخالفت؟" را برگزار می کند.

این نشست با بحث و گفت و گوی حجت الاسلام والمسلمین دکتر حمید پارسانیا، استاد دانشگاه تهران و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و استاد علی اکبر ثبوت، پژوهشگر تاریخ و فلسفه اسلامی ، روز دوشنبه ۸ شهریور، از ساعت ۱۷ الی ۱۹ برپا خواهد شد.

مکان برگزاری میزگرد، پایین تر از میدان ولیعصر(عج)، ابتدای خیابان دمشق، شماره ۹، پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات و شرکت برای عموم علاقه مندان آزاد است.

در جامعه امروز ما سوالات و ابهامات زیادی در مورد رابطه دين وحكومت  وجود دارد؛ خصوصا که حتی علمای دینی نیز در این خصوص دیدگاه هایی بسیار متکثر و متفاوت وحتي متضادي دارند.

اما اين  كه مرجع بزرگ تقليد يكصد سال گذشته آخوند خراسانی، صاحب کتاب مهم کفایه و رهبر دینی نهضت مشروطه ، مخالف حکومت اسلامي و روحانیون باشد،  بسیاری را دچار ابهام و سوال کرده است. این ادعا برگرفته از گفت وگوی منسوب به آخوند با شاگردش میرزای نائینی است که شاگرد جوانش آقابزرگ تهرانی ناظر آن بوده است . اکبر ثبوت؛ نوه برادر شیخ آقابزرگ تهرانی و محقق دایرة‌المعارف بزرگ اسلامی این ادعا را مطرح و در این زمینه کتابی هم با نام «دیدگاه‌های آخوند خراسانی و شاگردانش» برای انتشار آماده کرد اما مجوز این کتاب هیچ گاه صادرنشد.

یکی از موارد مهم و حساس در کتاب ثبوت، همان گفت‌وگوی بین مرحوم نائینی و آخوند خراسانی است که درآن به صراحت دیدگاه مخالف مرحوم آخوند را درباره ضررهای حاکمیت شرعی و حاکمیت فقیهان و علما و ... مطرح می‌کند. اکبر ثبوت، مدعی است که این گفت‌وگو را از آقا بزرگ تهرانی شنیده است.

اکنون پرسش اینجاست که:
- استاد ثبوت به چه استنادی این مباحث را به مرحوم آخوند خراسانی نسبت می دهد؟
- پرسش دیگر این که فارغ از سندیت این مباحث، ایرادات مطروحه چون بدبین شدن مردم به دین و روحانیت، سخت شدن انتقاد روحانیون از حکومت، تحریک دیگر مذاهب، پیوند خوردن سرنوشت دین به توفیق حکومت و... چقدر معتبر است و چه پاسخ‌هایی دارد؟

انجمن اندیشه و قلم با توجه به راهبرد اساسی خود در جهت ایجاد بستر مناسب برای طرح تمامی آراء و نظرات در فضایی آزاد اندیشانه اقدام به برگزاری این نشست باشرکت استاد اکبرثبوت به عنوان مدافع سندیت و محتوای کتاب خود و حجة الاسلام والمسلمین دکتر پارسانیا به عنوان منتقد دیدگاهای ایشان نموده است تا اهالی اندیشه و قلم بتوانند در نقد و بررسی دیدگاههای مطرح شده، به  اندیشه ای منطقی و خردورزانه  دست پیداکنند.

نظرات بینندگان