arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۸۷۷۷
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۱۶ - ۰۷ شهريور ۱۳۹۵

گلایه لاریجانی از دولت

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: از دولت به علت تأخیر در اجرای قانون واگذاری طرح‌های نیمه تمام حوزه بهداشت و درمان به بخش خصوصی گلایه دارم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در بیست و سومین اجلاس رؤسای دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی سراسر کشور که امروز در وزارت بهداشت و درمان برگزار شد، اظهار داشت: در بخش بهداشت و سلامت طرح‌های نیمه‌تمام باید به بخش خصوصی واگدار شود که چندی پیش این موضوع در مجلس به تصویب رسید البته باید گفته شود که کل بودجه عمرانی ما 20 هزار میلیارد تومان است.، لذا این مبلغ تنها برای اتمام طرح‌های کلنگ‌خورده می‌رسد.

وی بر همین اساس اضافه کرد: من از دولت گله دارم که خیلی زودتر باید در حوزه واگذاری این طرح‌ها به بخش خصوصی قانون می‌نوشت حال که این قانون نوشته شده باید عزمی برای آن به کار گرفته شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه اظهار داشت: آمارها در حوزه بهداشت و سلامت نشان می‌دهد در برخی از بخش‌ها بسیار خوب و برخی دیگر متوسط هستیم. به عنوان مثال از نظر واکسیناسیون سه‌گانه از بین 191 کشور دنیا ایران در رتبه نخست قرار دارد. همچنین از هر هزار نفر از بین 210 کشور ایران در رتبه 26 قرار دارد. همچنین مرگ و میر کودکان زیر 5 سال از بین 197 کشور رتبه 86 و در نوزادان بین 140 کشور در رتبه 76 قرار داریم که در این رابطه باید بگویم بسیاری از کشورها در رتبه‌های نخست قرار دارند که ما در یک رقابت قرار گرفتیم که حرکت نسبتا خوبی را داریم.

لاریجانی همچنین یادآور شد: در دوره‌ای مردم از نظر دارو و امکانات پزشکی دچار ناآرامی روحی شده بودند. در همان زمان بنده به خانم دستجردی گفتم که اگر بخواهد وضع را متعادل کند چه مقدار نیاز دارد که او گفت نیازمند 6 هزار میلیارد تومان بودجه هستیم که سطح سلامت را تضمین کند اما متاسفانه این مقدار به وزارت بهداشت داده شد و باعث شد این مشکلات انباشته شود.

وی بر همین اساس اضافه کرد: در دولت فعلی، وزیر بهداشت و درمان پیگیر تامین بودجه مذکور بود و پایه‌هایی از نظر ساماندهی وضع سلامت جهشی پیدا کرد و این مقطع خوبی بود که از این شرایط عبور کردیم. همچنین وضعیت دارو، کمبودها و نارضایتی‌ها کاهش پیدا کرد که این یکی از نقاط برجسته این دوره بود که وضعیت بهداشت و سلامت بهتر شده است.

وی با بیان اینکه فضای بهداشت و سلامت به سمت اصلاح می‌رود، تاکید کرد: ولی در این زمینه باید از حالت میلی و وصله پینه‌ای درآید.

رئیس مجلس شورای اسلامی بر همین اساس اضافه کرد: در مجلس مبلغ 8 هزار میلیارد تومان به وزارت بهداشت برای سلامت اختصاص دادیم که از این گردنه عبور کنند. چرا که باید یک سلامت روحی برای گردانندگان حوزه سلامت وجود داشته باشد.

لاریجانی ادامه داد: بخش اعظمی از وقت مسئولان در حوزه بهداشت ودرمان صرف زمانی می‌شود که برای تخصیص منابع وقف می‌کنند. بودجه باید از یک مسیر مشخص تامین شود و اگر ایرادی در بودجه وجود دارد باید گفته شود تا مسئولان در همان مقدار وقت خود را صرف برنامه‌ها کنند.

وی افزود: ما باید روی درآمدهای پایدار فکر کنیم که ببینیم به چه میزان می‌توانیم روی این منابع برنامه‌ریزی کنیم. همچنین پرداختی‌ها باید به موقع باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: ما برای درآمدهای پایدار می‌توانیم دو کار مهم انجام دهیم که در درجه اول باید به خلق منابع پایدار فکر کنیم. همچنین ما باید فرمولی از نظر قانونی پیدا کنیم که این منابع، تخصیص یافته تلقی شود. پس باید از جهتی که منابعی برای موضوع سلامت در نظر می‌گیریم، تخصیص یافته تلقی کنیم. در سیاست‌های سلامت در مجمعی مربوط به دولت قبل کشمکشی بین وزارت بهداشت و درمان و وزارت رفاه کار و تعاون اجتماعی وجود داشت که بیشتر جهت تعیین تکلیف مدیریت منابع بود. لذا فرصتی که اکنون فراهم شده می‌تواند به نحوی باشد که هم وزارت راه انگیزه و فرصت کافی برای کار داشته باشد و هم وزارت بهداشت. ما در این رابطه با وزیر بهداشت صحبت کردیم و برنامه‌های خوبی پیش روست.

لاریجانی همچنین یادآور شد: سیاست‌های حوزه سلامت باید در لایحه و یا طرحی در مجلس،‌ منظم شود همچنین ساختار بهداشت و درمان و سلامت رو به تکامل است که باید روشن‌تر شود. زمانی پزشک خانواده خلق شد و اکنون طرح تحول سلامت که ممکن است هر کدام از بخش‌های نظام باشد لذا نظام بهداشت و درمان کشور را باید معماری و ارزیابی کنیم. یک جایی مجال باید برای بخش خصوصی ایجاد شود و جایی هم که دولت باید ورود کند، برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهد که فرصتی به نظام سلامت و معماری آن داده شود تا با بادهای موضعی سیاسی این بخش حرکت نکند و همه باید به آن پایبند باشند.

وی گفت: در داخل کشور نظام سلامت باید مشخص شود در حوزه بهداشت و سلامت نیز این ساختار باید تعیین تکلیف و وضع بخش خصوصی مشخص شود. همچنین بخش‌هایی که می‌توانند در حوزه خصوصی مانور داشته باشد را باید فعال کنیم. در کل وضعیت بودجه کشور، شرایطی پیرامونی به ما توصیه می‌کند از نقدینگی دست مردم استفاده کرده و این نقدینگی را به سمت تولید ببریم. 800 هزار میلیارد تومان نقدینگی در کشور داریم که این مقدار باید به سمت تولید و خدمات سوق داده شود در غیر این صورت به سمتی می‌رویم که همه نالان خواهند شد.
منبع: فارس
نظرات بینندگان