arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۸۸۲
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۱۸ - ۲۸ خرداد ۱۳۹۰

خطر سونامي در چابهار جدي است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مديركل بنادر و دريانوردي سيستان ‌و بلوچستان گفت: با توجه به خطراتي كه در زمينه سونامي، منطقه چابهار را تهديد مي‌كند خطر بروز آن همواره بايد مورد توجه قرار گيرد.

به گزارش انتخاب به نقل از فارس، سياوش رضواني ظهر امروز در جلسه‌اي به منظور اطلاع رساني و بررسي راهكارهاي مقابله با پديده سونامي در اداره كل بنادر و دريانوردي سيستان و بلوچستان ضمن تشريح اقدامات بنادر و دريانوردي در راستاي جلوگيري از خسارات احتمالي پديده سونامي و شناسايي گسل سونامي در منطقه چابهار اظهار داشت: به دليل توسعه نواحي و سرمايه‌گذاري‌هاي سنگين و خسارات جاني و مالي بر اثر پديده سونامي ، مسئله بايد با جديت پيگيري شود.

وي افزود: سرعت موج ناشي از باد در حالت عادي بين هشت تا 100 كيلومتر در ساعت بوده در حالي كه سرعت موج در زمان وقوع سونامي بين 800 تا يكهزار كيلومتر است.

مديركل بنادر و دريانوردي سيستان ‌و بلوچستان تصريح كرد: سونامي پديده‌اي نو ظهور است و ما بايد با تصميم‌گيري‌هاي سنجيده بتوانيم از خسارات احتمالي جلوگيري كنيم.

مديركل بحران سيستان و بلوچستان نيز در اين جلسه گفت: كشور ما با دارا بودن 5 هزار كيلومتر خط ساحلي در مجاورت آب‌هاي درياي خزر، خليج فارس و درياي عمان، متوليان امور دريايي بايد به اين موضوع توجه ويژه‌اي داشته باشند.

حجتعلي شايانفر بيان كرد: يكي از اهداف اصلي طرح جامع مديريت يكپارچه مناطق ساحلي ايران، موضوع كاهش آسيب پذيري مناطق ساحلي و ساكنان آنها نسبت به خطرات طبيعي و مصنوعي است.

وي اظهار داشت: استان سيستان و بلوچستان با دارا بودن 300 كيلومتر مرز آبي با درياي عمان و اقيانوس هند و به دليل جغرافياي كوهستاني-بياباني، فرو رانش صفحه درياي عمان در منطقه مكران، كم بودن و نا منظم بودن بارش جوي، پتانسيل حادثه‌خيزي بالايي دارد.

مديركل بحران سيستان و بلوچستان خاطرنشان كرد: اگر چه حوادث و سوانح طبيعي در طي سال‌هاي اخير در اين استان به طور جدي تجربه نشده است، اما امكان وقوع آن وجود دارد و وجود گسل وسيع مكران در درياي عمان، امكان پديده سونامي را در تمامي نواحي ساحلي درياي عمان از بلوچستان تا تنگه هرمز را ممكن مي‌سازد.

شايانفر اضافه كرد: در صورت وقوع اين حادثه طبيعي، بروز فاجعه انساني دور از انتظار نخواهد بود.
وي تأكيد كرد: با توجه به مطالعات صورت گرفته در مورد سونامي، دو زون اصلي فرو رانش در اقيانوس هند وجود دارد كه مي‌تواند مسبب وقوع زلزله شود.

مديركل بحران سيستان و بلوچستان بيان كرد: يكي زون فرو رانش اندونزي و شرق آن و زون فرو رانش مكران در غرب كه زون فرو رانش مكران در سواحل جنوبي ايران و پاكستان و نيز در شمال غرب اقيانوس هند واقع شده و طول گسل مكران حدود 900 كيلومتر پيش‌بيني شده است.

شايانفر افزود: اين گسل به موازات ساحل كشور ما كشيده شده كه كشورهاي ايران، عمان، پاكستان و هند را متأثر مي‌كند.

وي تصريح كرد: مديران ما در اين بخش بايد ريسك‌مدار باشند نه بحران مدار به گونه‌اي كه براي جلوگيري از كاهش خسارات در زمان وقوع اين حادثه، اقداماتي از قبيل انجام مطالعات تحليل خطر و آسيب پذيري در درياي عمان، راه‌اندازي مركز پايش و هشدار سونامي، فراهم آوردن وسايل ارتباطي و اطلاع رساني مناسب، ارائه آموزش‌هاي عمومي به ساكنان مناطق ساحلي، تعيين درست كاربري اراضي ساحلي و ساخت و ساز ايمن و مقاوم و اجتناب از جانمايي صنايع مهم، انبارهاي دپوي اقلام بندري و مجتمع‌هاي مسكوني پيشنهاد مي‌شود.

محسن سلطانپور استاديار دانشگاه خواجه نصير طوسي نيز در اين جلسه گفت: زمان رسيدن امواج سونامي به سواحل ايران بين 23 تا 13 دقيقه است و در صورت وقوع زلزله 4 ريشتري، پديده سونامي را در پي خواهد داشت.
نظرات بینندگان