arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۸۸۲۹
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۲۱ - ۰۷ شهريور ۱۳۹۵

شهباز شریف در آنکارا چه می‌کند؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
'شهباز شریف' سروزیر ایالت پنجاب پاکستان و برادر نخست وزیر این کشور که به ترکیه سفر کرده است، ضمن دیدار و گفت و گو با رئیس جمهوری و نخست وزیر این کشور، با مسئولان برخی نهادهای اقتصادی و تجاری ترکیه نیز ملاقات کرد.

به گزارش انتخاب به نقل از  رسانه های پاکستان، شهباز شریف در ملاقات های جداگانه با 'رجب طیب اردوغان' رئیس جمهوری و 'بینالی یلدریم' نخست وزیر ترکیه، ضمن محکوم کردن تلاش کودتاچیان برای زیرپا گذاشتن دمکراسی در آن کشور، اقدام بزرگ دولت و ملت ترکیه در خنثی کردن توطئه کودتا در این کشور را به مقام های عالی ترکیه تبریک گفت.

شهباز شریف در ملاقات با اردوغان و یلدریم تاکید کرد که دشمن ترکیه، دشمن پاکستان است و مردم و دولت پاکستان همواره در کنار دولت و ملت ترکیه هستند.

وی در ملاقات بینالی یلدریم، دعوت رسمی محمد نواز شریف نخست وزیر پاکستان را به همتای ترک وی برای سفر به اسلام آباد تقدیم کرد و نخست وزیر ترکیه گفت که به زودی به اسلام آباد سفر خواهد کرد.

شهباز شریف همچنین ملاقات هایی با بخش های اقتصادی و تجاری ترکیه از جمله با شرکت های سرمایه گذار و مجری در زمینه احداث واحدهای مسکونی ارزان قیمت انجام داد و از آنان دعوت کرد تا در اجرای طرح احداث مسکن ارزان قیمت برای قشر کم درآمد ایالت پنجاب پاکستان، سهیم شوند.

شرکت های ترکیه ای سال گذشته طرح احداث خط ویژه اتوبوس تندرو میان اسلام آباد و راولپندی را تکمیل کردند و در زمینه طرح های عمرانی، به ویژه در ایالت پنجاب پاکستان فعالیت نسبتا قابل توجهی دارند.
حدود دوهفته پیش نیز یک هیات پارلمانی پاکستان به سرپرسی 'مشاهد حسین سید' از نمایندگان ارشد سنای این کشور به آنکارا سفر و با رجب طیب اردوغان نیز ملاقات کرد. اردوغان در این جلسه اعلام کرد که به زودی به پاکستان سفر خواهد کرد.
کمتر از یک ماه پیش نیز چاوش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه به اسلام آباد سفر کرده بود.

ترکیه از روابط سیاسی خوب و مناسبات اقتصادی نسبتا بالایی با پاکستان برخوردار است.
ترکیه پس ازکودتای نافرجام اخیر و متهم کردن فتح الله گولن به دست داشتن در این کوتای بی سرانجام، از پاکستان خواسته است تا مانع از فعالیت موسسات و مراکز تحت نفوذ فتح الله گولن در این کشور از جمله مدارس بین المللی پاک-ترک شود.

نظرات بینندگان