arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۸۹۰۹
تاریخ انتشار: ۵۱ : ۱۱ - ۰۸ شهريور ۱۳۹۵

تحلیل نیروی دریایی آمریکا از مواجهه قایق‌های ایران و ناو جنگی آمریکایی

مقام‌های آمریکایی در باره مواجهه‌های شناورهای ایران و آمریکا گمانه‌زنی نکرده‌اند و تنها گفته‌اند که این یک امر معمول در خلیج فارس برای دهه‌های گذشته است اما نیروی دریایی آمریکا گفته است که حدود ده درصد این مواجهه‌ها با قایق های ایرانی از سال ۲۰۱۵ ناامن و غیر حرفه‌ای شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : «استارز اند استریپس» پایگاه اطلاع رسانی نیروی دریایی آمریکا در گزارشی با اشاره به نزدیک شدن قایق‌های سپاه به کشتی‌های آمریکایی نوشت: برخی تحلیلگران معتقدند سه حادثه روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه که طی آن قایق‌های ایرانی به سمت ناوشکن آمریکایی در شمال خلیج فارس و قسمت انتهایی تنگه هرمز حرکت کردند، تمرینی برای حمله به ناوشکن‌های قوی‌تر و مسلح‌تر آمریکایی بوده است.

در یکی از این اتفاقات، یک ناوشکن اقیانوسی آمریکایی، چندین بار برای هشدار به سمت آب شلیک کرد. آخرین حادثه نیز یادآور این بود که تنش‌ها بین ایران و آمریکا علیرغم توافق هسته‌ای سال گذشته و برداشته شدن تحریم‌های هسته‌ای، همچنان به قوت خود باقی است.

فاکس‌نیوز به نقل از یکی از مقام‌های آمریکایی نوشت: حداقل ۳۰ مواجهه با ایرانی‌ها در خلیج فارس نظیر آنچه در روز جمعه اتفاق افتاد، وجود داشته که همین تعداد در سال ۲۰۱۵ نیز بوده است.

در دسامبر سال گذشته مشکلی بین کشتی ایرانی و ناو جنگی آمریکایی در تنگه هرمز ایجاد شد. همچنین پهباد غیرمسلحی در حوالی هواپیمای یو.اس.اس هری ترومن به پرواز در آمد. در ماه بعد ایران ده ملوان آمریکایی را دستگیر کرده که عکس‌های آن منتشر شد؛ همه اینها باعث شد  آدام جان ریچاردسون رییس عملیات‌های دریایی به این مسئله فکر کند که شاید آمریکا در دوران بهبود در خلیج فارس با مشکلاتی مواجه است.

او گفته است: ما باید بدانیم تا زمانی که مسائل به شدت سخت‌تر و پیچیده‌تر می‌شود، نمی‌توان به دنبال بهبود و عادی‌سازی باشیم. در این شرایط باید همواره فکر کنیم چطور باید با چالش‌ها روبه رو شویم.

مقام‌های آمریکایی در باره مواجهه‌های شناورهای ایران و آمریکا گمانه‌زنی نکرده‌اند و تنها گفته‌اند که این یک  امر معمول در خلیج فارس برای دهه‌های گذشته است، اما  نیروی دریایی آمریکا گفته است که حدود ده درصد این مواجهه‌ها با قایق های ایرانی از سال ۲۰۱۵ ناامن و غیر حرفه‌ای شده است.

ایرانی‌ها نیز در مقابل انتقادهای آمریکایی‌ها گفته‌اند که تهران حق بازرسی از اغراض هر قایقی که در نزدیکی سواحل ایران باشد را برای خود محفوظ می‌داند. همچنین رهبر ایران در ماه می گذشته گفته بود که خلیج فارس خانه ایرانیان است و باید در این منطقه حضور مستمر داشته باشیم؛ این آمریکایی‌ها هستند که باید توضیح دهند چرا از آن سوی جهان اینجا آمده‌اند و جنگ به راه انداخته‌اند.

استفان برایان و همسرش شوشانا برایان دو تحلیلگر محافظه‌کار مسائل دفاعی خاورمیانه معتقدند که آخرین حوادث در خلیج فارس در حقیقت آزمایش تاکتیک‌های قایق‌های هجومی به سمت ناوهای جنگی آمریکایی بوده است.

منبع: ایلنا
برچسب ها: ناو ، جنگی ، ایران
نظرات بینندگان