arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۹۳۷۹
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۱۷ - ۱۰ شهريور ۱۳۹۵

رویترز: روش تاکتیکی ایران؛ قایق‌های تندرو در مقابل ناوهای آمریکایی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خبرگزاری رویترز در گزارشی به حوادث رویارویی قایق‌های تندرو سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران با کشتی‌های آمریکایی پرداخت و نوشت: این حوادث یک نگاه اجمالی به نوع روشی که تهران ممکن است در جریان یک درگیری به‌کار بگیرد را نشان داد.

به گزارش ایسنا در بخش دیگری از گزارش رویترز آمده است: هفته گذشته ۴ مرتبه قایق‌های تندرو ایران، ۴ کشتی آمریکایی که در حال گشت‌زنی در خلیج فارس بودند را به ستوه در آوردند.

این اتفاقات با این که شدید بود، اما بدون خونریزی پایان یافت. با این حال این حوادث یک نگاه اجمالی به نوع روشی که تهران ممکن است در جریان درگیری به‌کار گیرد تا موجب اثرات ویرانگر شود را ارائه کرد.

این گزارش به برتری تسلیحاتی آمریکا اشاره کرد و نوشت: برای ده‌ها سال نیروهای ایران تاکتیک حمله گروهی رابه کار گرفته‌اند که می‌تواند برتری تکنولوژیکی آمریکا را کاهش دهد. به جای رویارویی مستقیم با آمریکا، ایران تعداد زیادی از سیستم‌های نسبتا غیرپیشرفته را در زمین، دریا و هوا مستقر می‌کند. ایده غلبه کردن بر نیروهای آمریکایی است؛ یک زنبور تنها برای انسان دردسر ساز است اما یک دسته از این زنبورها می‌توانند کشنده باشند. پنتاگون کاملا از خطر وضعیت حمله گروهی ایران آگاه است و برای مقابله با آن سلاح‌های جدیدی را از جمله موشک‌های کوچک هدایت شونده دقیق و حتی لیزر ابداع می‌کند.

این گزارش به رویارویی قایق‌های تندرو سپاه پاسداران با کشتی‌های آمریکایی پرداخته و می‌افزاید: در ۲۳ اوت چهار قایق مسلح ایران با سرعت به ۳۰۰ یاردی ناوشکن یو اس اس نیتز در نزدیکی تنگه هرمز نزدیک شدند. این ناوشکن ۵۰۵ فوتی مجهز به موشک برای هشدار موشک‌های منور شلیک کرد و قایق‌های ایرانی عقب‌نشینی کردند.

یک روز بعد ۳ قایق مشابه در اطراف کشتی‌های یو اس اس تمپست و یو اس اس اسکوال حلقه زدند. یک قایق ایرانی با سرعت در مسیر برخورد با تمپست قرار گرفت که اسکوال را مجبور کرد تا با مسلسل برای هشدار تیراندازی کند.

قایق‌های ایرانی تنها برای این که بعدها در همان روز باز گردند و با ناوشکن یو اس اس استوت رو به رو شوند، عقب‌نشینی کردند. چند ساعت بعد یک قایق ایرانی با سرعت به سمت تمپست حرکت کرد و با آن به دوئل پرداخت.

به طور خاص، نیروی دریایی ایالات متحده نسبت به برخورد (نیروهای ایرانی) با تمپست دچار هیجان و اضطراب شد.

 بیل اربن، سخنگوی ناوگان پنجم ایالات متحده در این باره گفت:‌ این وضعیت به طور چشم‌گیری خطر برخورد را افزایش داد و قایق ایرانی از انجام مانور امن طبق قوانین بین‌المللی به رغم درخواست‌ها و هشدارهای متعدد از طریق رادیو و هشدارهای سمعی و بصری توسط هر دو کشتی  آمریکا خودداری کرد.

در بخشی دیگر از این گزارش آمده است: این اولین‌بار نبود که قایق‌های تندرو ایرانی با کشتی‌های آمریکایی به مصاف پرداختند. در ماه ژوییه ۵ قایق ایرانی به نزدیکی ۵۰۰ یاردی ناو جنگی آبی خاکی یو اس اس نیواورلئان رسیدند. در ۱۵ اوت قایق‌های ایرانی در حالی که در حال مانور نظامی بودند موشک‌هایی را به چند مایلی دو کشتی آمریکایی پرتاب کردند. در سال ۲۰۱۵ سپاه پاسداران یک کشتی ماکت را مورد هدف قرار داد که تهران آن را از روی ناو هواپیما بر آمریکا ساخته بود.

رویترز می‌افزاید: نیروهای سپاه پاسداران تعدادی هواپیمای کوچک با قابلیت پرواز محدود خریداری کرده است که ظاهرا امیدوار است بتواند بر تجهیزات دفاعی دشمن غلبه کند.

این گزارش با بیان این که نیروی دریایی ایران را نباید با شاخه دریایی سپاه پاسدارن اشتباه گرفت اضافه کرد: رزم‌ناوهای نیروی دریایی عملکردی دیپلماتیک دارند. نیروی دریایی در مواجه با دیگر کشورها نقش پلیس خوب را ایفا می‌کند.

در بخش دیگری از گزارش رویترز آمده است:‌ به لحاظ تاریخی نیروی دریایی ایالات متحده نیروهای خود را برای نبرد با دیگر نیروهای دریایی به خوبی تجهیز شده است. تسلیحات اصلی آمریکا برای چنین نبردهایی موشک‌های کروز چند میلیون دلاری بزرگی هستند که فقط تعدادی محدودی از آن‌ها توسط کشتی حمل می‌شوند. تهدید ناشی از تعداد زیادی از قایق‌های پرسرعت ارزان و چابک نیروهای سپاه، آمریکایی‌ها را مجبور کرده که به طور متفاوتی فکر کنند. در دهه ۱۹۸۰ نیروی دریایی آمریکا تعدادی از هلی‌کوپترهای ارتش را در برخی از کشتی‌هایش در خلیج‌فارس مستقر کرد.

در پایان این گزارش آمده است در صورت ساخت سیستم‌های گران قیمت لیزری، نیروهای سپاه پاسداران در نهایت با نیرویی که می‌تواند با آن‌ها مقابله کند روبه‌رو خواهند شد.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان