arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۹۵۶۳
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۱۷ - ۱۱ شهريور ۱۳۹۵

انتقاد تعجب برانگیز رئیس جمهور مکزیک از سیاست‌های ترامپ

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس‌جمهور مکزیک پس از ابراز خرسندی‌های خود نسبت به دیدار با نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در اقدامی عجیب به انتقاد از وی پرداخت.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات آتی ریاست جمهوری آمریکا روز چهارشنبه به دعوت دولت مکزیک به این کشور سفر کرده بود. ترامپ که به سرعت این دعوت را پذیرفت تلاش داشت با این سفر  تنش‌ها و انتقادات نسبت به خود به ویژه در خصوص سیاست‌های مهاجرتی و فاصله‌ با رقیب دموکراتش هیلاری کلینتون را کاهش دهد.

با این حال انریکه پنانیتو، رئیس جمهور مکزیک در حالی که در کنفرانس مشترک خبری خود پس از دیدار با ترامپ این گفت‌وگوها را سازنده توصیف کرده بود پس از چند ساعت به انتقاد از ترامپ و سیاست‌های وی پرداخت و ترامپ و سیاست‌هایش را تهدیدی برای مکزیک توصیف کرد. رئیس جمهور مکزیک به نظر می‌رسد با این انتقادات به دنبال دفاع از خود در مقابل موج گسترده انتقاداتی است که در پی تصمیم وی برای دعوت از ترامپ او را فراگرفته است.

وی در این اظهارات عنوان کرد: سیاست‌های ترامپ می‌توانند تهدیدی بسیار بزرگ برای مکزیک باشند و من نمی‌خواهم دست به سینه نشسته و هیچ کاری نکنم. با این تهدید باید مقابله شود. من به ترامپ گفتم که این راه ایجاد روابط سودمند دو جانبه نخواهد بود.

این اظهارات پنانیتو که پیشتر ترامپ را با آدولف هیتلر و بنیتو موسولینی مشابه دانسته بود، خشم و عصبانیت وی را در سخنرانی شب گذشته تلویزیونی بیش از پیش عجیب جلوه می‌دهد.

ترامپ نیز پس از دیدار با رئیس جمهور مکزیک و بازگشت به آمریکا به سخنرانی درباره سیاست‌های مهاجرتی خود پرداخت در حالی که کمترین تغییری در آنها به وجود آمده بود. پیش از این ترامپ در اظهارات مناقشه انگیز خود خواستار ایجاد دیواری میان مکزیک و آمریکا شده و ادعا کرده بود مهاجران مکزیکی عده‌ای متجاوز و قاچاقچی هستند؛ اظهاراتی که نه تنها خشم مردم مکزیک بلکه واکنش‌های متعددی از سراسر جهان را برانگیخت. با این حال دعوت دولت مکزیک از ترامپ و واکنش های دوگانه نسبت به دیدار با وی همچنان محل تعجب و انتقاد مردم این کشور است.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان